Annons

Ny bärbar och jag vill inte ha Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett gott råd. Skall du ha tips om datorer så är detta fel forum - här bor mest troll som har sniffat för mycket kemikalier på den tiden foto betydde att man använda något skumt som kallades för film.

På:

http://www.sweclockers.com/

Finns det bra och uppdaterade paket för olika behov - och många där vet rätt väl vad de pratar om när det gäller datorer - vill inte trampa på några troll, men det är inte alltid fallet i denna avdelning på detta forum.

Dock vet nördarna på sweclockers föga om foto - så kan det gå...
 
Ursäkta om jag lägger mig i men mycket av diskussionen i denna tråden är så infantil och okunnig att jag storknar. Att välja en dator är väl knappast en fråga som kan reduceras till processor- eller buss-hastighet? Det är ungefär lika insiktsfullt och klokt som att köpa en ny bil med frågan om hur hög toppfart den har eller en borrmaskin utifrån kriteriet hur många varv per minut den kan snurra. Att köpa dator (eller bil eller borrmaskin) handlar väl om en massa andra saker; kvalitet, trivsel, hållbarhet, ljudnivå, ergonomi, säkerhet, köp- och servicevillkor, utbyggbarhet, anpassningsbarhet, osv i alla oändlighet. Särskilt för den som arbetar med grafiska arbetsuppgifter skulle jag säga att implementering av olika gränssnitt, grafiskt användargränssnitt, hur snabbt hårddisken arbetar, batteritid, hur man löst kylning (där hela designen och arkitekturen är avgörande), ergonomi, byggkvalitet, mm är betydligt viktigare än processor- och busshastighet. Det är väldigt ovanligt att man använder ens hälften av processorkapaciteten ens vid avancerad bildbehandling och det är därför tragiskt att se hur "experter" genast fokuserar debatten på hur många meggaflurpar man kan skrämma upp processorn i laboratoriemiljö.
Prova själv att ställa en enda fråga nästa gång du ska köpa bil: "Hur fort kan den gå?" - så får du en uppfattning om hur korkat det är att bara fokusera på meggaflurpar när man pratar om datorprestanda.
 
Senast ändrad:
Det behövs ingen Mac vs Windows-diskussion. Pc-folket är tydligen otrevliga mot varandra så det räcker.

I övrigt håller jag med Matte J.
 
Ursäkta om jag lägger mig i men mycket av diskussionen i denna tråden är så infantil och okunnig att jag storknar. Att välja en dator är väl knappast en fråga som kan reduceras till processor- eller buss-hastighet? Det är ungefär lika insiktsfullt och klokt som att köpa en ny bil med frågan om hur hög toppfart den har eller en borrmaskin utifrån kriteriet hur många varv per minut den kan snurra. Att köpa dator (eller bil eller borrmaskin) handlar väl om en massa andra saker; kvalitet, trivsel, hållbarhet, ljudnivå, ergonomi, säkerhet, köp- och servicevillkor, utbyggbarhet, anpassningsbarhet, osv i alla oändlighet. Särskilt för den som arbetar med grafiska arbetsuppgifter skulle jag säga att implementering av olika gränssnitt, grafiskt användargränssnitt, hur snabbt hårddisken arbetar, batteritid, hur man löst kylning (där hela designen och arkitekturen är avgörande), ergonomi, byggkvalitet, mm är betydligt viktigare än processor- och busshastighet. Det är väldigt ovanligt att man använder ens hälften av processorkapaciteten ens vid avancerad bildbehandling och det är därför tragiskt att se hur "experter" genast fokuserar debatten på hur många meggaflurpar man kan skrämma upp processorn i laboratoriemiljö.
Prova själv att ställa en enda fråga nästa gång du ska köpa bil: "Hur fort kan den gå?" - så får du en uppfattning om hur korkat det är att bara fokusera på meggaflurpar när man pratar om datorprestanda.

Håller givetvis med dig, men här handlar det om bärbar dator, så ergonomi-tankarna kan du nog släppa direkt! Batteri-tid är det vi diskuterat mest. Har du missat det? Ang busshastigheter så kan det utgörqa stora tråkiga flaskhalsar när man flyttar många stora filer, och eftersom trådstartaren skriver att han mer och mer gått över till Raw-formatet (canon usch) så snackar vi filer på 10-100MB har du 500-1000 sånna efter en dag på rallybanan så är vi uppe i 100GB som ska släpas fram och tillbaka och modifieras. Då spelar faktiskt hastigheten roll! Även för batteritid! Batteri är också en grej vi varit inne en del på och ev. lösningar med extern skärm där jag rekomenderade en ny serie från Eizo som fått mkt bra kritik!

När man arbetar med RAW-filer är det inte så mkt "hur fort en bil går" enl. din metafor utan vilken tjänstevikt och hur mkt den kan dra! I en bärbar kan man inte slänga in 4st 2TB sataII diskar utan är beroende av externa och då är det såklart väldigt relevant ifall det finns portar för USB 3 (5Gbit/s istället för 0,4Gbit/s som USB2 har) detta är av relevans om man vill att arbetsflödet ska vara roligt och flyta. Inte att man ska sätta igång överföringen och ta en kopp kaffe medans det laddar..

Om du själv arbetat med större foto filer så VET DU skillnaden mellan 600MB på 3sec och 200MB på 30sec.

En SSD drar ner både strömförbrukning radikalt och dessutom snabbar upp datorn nåt ofantligt. Därför har vi rekomenderat det.

Vi har INTE pratat ett skit om vilken processor han ska ha. De flesta nya processorer håller måttet, faktiskt tror jag inte nåt har skrivit något om processor i denna tråd. Så gigaflops måste vara från något du själv laggt till. Vi pratar inte om PS3 här, utan om datorer.

Att j2^ och jag svävat iväg lite i vårs diskutioner som varit än lite hetsiga stundtals är för att vi båda brinner både för Foto och är hyggligt erfarna och med vad gäller datorer. Vet inte om du läst alla inlägg, men j2^ är nog mer expert vad gäller både system och hårdvara än någon annan på sweclockers!! Han är dessutom ganska skillad fotograf av utmärkelser och hans bilder att döma. Jag är nog mest en fjant som vet väldigt mkt. Lite av en besserwisser kan man säga :p

jag står fast vid min rekomendation om MSI'n, men trådstartaren vill ha en dell så .. Ja inte mkt mer att säga.
 
Det behövs ingen Mac vs Windows-diskussion. Pc-folket är tydligen otrevliga mot varandra så det räcker.

I övrigt håller jag med Matte J.

När det behövs ingen Apple vs PC diskution. Precis som Matte J säger, det handlar om funktionalitet och utbyggdbarhet, inte huruvida den kostar 140% mer för att nån klistrat på en avbildning av ett äpple. "Att pimpa en volvo är som att polera en bajskorv"!!

Att köpa en mac book pro är som att köpa en ferrarri med en vespa-motor.. Sanningen ÄR den är snygg som fan!

Lite som att köpa en canon är som att köpa en vespa med en ferrari-motor.. Alltså inte bara antalet pixlar utan vad som görs med dem.
 
När det behövs ingen Apple vs PC diskution. Precis som Matte J säger, det handlar om funktionalitet och utbyggdbarhet, inte huruvida den kostar 140% mer för att nån klistrat på en avbildning av ett äpple. "Att pimpa en volvo är som att polera en bajskorv"!!

Att köpa en mac book pro är som att köpa en ferrarri med en vespa-motor.. Sanningen ÄR den är snygg som fan!
.

Först läste jag ditt svar på mitt första inlägg och trodde att du kanske trots allt snack om meggaprupp hade fattat lite vad det handlar om. Sen läste jag det här inlägget och insåg att du inte förstått mycket om datorer och datoranvändning. Att Apple är världens största teknikföretag och i princip det enda som expanderar och går framåt beror på liiite mer än att de gör snygga skal - de bygger gränssnitt som är genomtänkta hela vägen - med användaren som utgångspunkt. Men det är inte en diskussion jag orkar föra med dig.

Men som sagt - jag köper hellre en bil med lite lägre toppfart, men som kan hålla sig på vägen, inte behöver tankas var tionde mil och med krockkuddarna integrerade än en annan bil som går lite snabbare men som rostar sönder på ett par år och där ingen tänkt på att det blir jobbigt om dörrarna öppnas inåt.
 
Först läste jag ditt svar på mitt första inlägg och trodde att du kanske trots allt snack om meggaprupp hade fattat lite vad det handlar om. Sen läste jag det här inlägget och insåg att du inte förstått mycket om datorer och datoranvändning. Att Apple är världens största teknikföretag och i princip det enda som expanderar och går framåt beror på liiite mer än att de gör snygga skal - de bygger gränssnitt som är genomtänkta hela vägen - med användaren som utgångspunkt.

Hur menar du nu? Användaren som utgångpunkt? Pratar vi operativsystem eller hårdvara nu?
Apple's framgång som teknikföretag de senaste åren måste väl framförallt vara p.g.a deras telefoner och mp3 spelare. Och vad deras telefoner gäller så vill jag inte ens tala om användarvänlighet. Jag gillar lite frihet och att slippa ta av mig vantarna i 20 minusgrader, men det är bara jag. Sen vill jag inte behöva betala pengar för varenda lilla program eller "app" jag vill att apparna ska va fria, men det är bara jag.

Att diskutera hur bra/användarvänliga Apple's produkter är baserat på deras årsredovisning tycker väl jag knappas har med varannat att göra. Jag gillar designen som sagt och den har de väl fått pris för?

I övrigt tyckar jag dem är nedriga utsugare som spelar på svaga människor som drivs av sina egon!

Så får du kalla mig new-ageare om du så vill. Läs lite Ekhart Tolle..
 
För övrigt har vi en SONY vaio vln-ns11z i familjen och den ser ut som mac pro, väldigt liknande spec som mac pro. bara det att den har ett bättre grafikkort och en blueray-spelare.. Just det den kostar hälften så mkt oxå :eek:

och jag kan köra alla spel och mög jag vill :D

Jag tänkte tipsa trådstartaren om vaio först men MSI'n som det blev ist har vissa fördelar mot vaio i samma prisklass.
 
Hur menar du nu? Användaren som utgångpunkt? Pratar vi operativsystem eller hårdvara nu?

Det är en meningslös distinktion och ett bevis för att du inte begriper något om vad som är viktigt i en dator. Bra hårdvara utan bra mjukvara är värdelös. Och vice versa.
 
Senast ändrad:
Mac ligger på efterkälken mot vad en PC har att erbjuda. Per/krona och även hur högt du kan komma. Såklart vill trådstartaren ha ut så mkt som möjligt av sina hårt förvärvade pengar som han får ut från fabriken?

Om du ska köpa en bil, tar du med miniräknaren till bilhandlaren och räknar ut vilken bil som ger dig flest hk per krona eller är vet du varför en Merca kostar mer än en skoda trots att båda har samma effekt?

Det är mycket mer än designen man får med en mac jämfört med PC. Finns det till exempel en PC som har en vettig musplatta?
 
Ok killar. Jag har inte bestämt mig för vilken dator än och kommer att fundera ett tag till. Nu lämnar jag min tråd och låter er bråka vidare om vilket märke som är bäst. Jag har fått en del tips på vad jag ska tänka på men mycket har varit på för hög nivå. Jag är bara en simpel amatör som vill ha en ny bättre dator som klarar ett par bilder utan att den står och tuggar i 30sekunder vid varje ändring eller tar 5 min på sig för att starta ett program. Jag är inte ett proffs som tar 300 bilder på en konsert eller på ett rally som sedan ska redigeras och säljas vidare. Tack för all underhållning och jag meddelar er om vad det blir senare. Kanske en Mac eller så fortsätter jag med det jag är trygg i och vet är lika bra, kan till och med vara bättre än "Märkes varan". Blir troligen en super PC och ett objektiv för det är faktiskt så stor kostnadsskillnad mellan en Mac och en PC med bättre prestanda.
Får jag skit för den meningen tro ;-)

Ha det så bra
MVH
 
Photoshop blir långsammare med Apples värstingdator
LÄNKTIPS I många år har fotografer betalt flera gånger mer för en Apple Mac Pro än för en standarddator för att få Photoshop att gå blixtsnabbt. MacWorld visar i ett test att Photoshop blir långsammare med de dyraste macarna. Läs mer...

http://www.fotosidan.se/cldoc/59909.htm
 
Photoshop blir långsammare med Apples värstingdator
LÄNKTIPS I många år har fotografer betalt flera gånger mer för en Apple Mac Pro än för en standarddator för att få Photoshop att gå blixtsnabbt. MacWorld visar i ett test att Photoshop blir långsammare med de dyraste macarna. Läs mer...

http://www.fotosidan.se/cldoc/59909.htm

Du borde kanske läsa din egen länk lite bättre?

Orsaken har ingenting med vare sig Apple eller OS X att göra över huvud taget.
Utan med för många, (fler än sex), kärnor, så tappar PS prestanda, alldeles oavsett vilket operativsystem det körs på.
 
Men det är ju bevisat att photoshop t.ex presterar bättre i en PC än i någon av Macarna som finns just nu!

Verkligen?
Källa tack!

Misstänker starkt att du tänker på de jämförelser som gjordes med PS CS4, där Adobe inte anpassat koden till OS X Leopard/Snow Leopard/Intel.
Vilket gav Windows-versionen en fördel.

Dock är detta förändrat i PS CS5.
Där versionen för OS X utnyttjar hårdvaran i Macar avsevärt bättre.
 
...
det handlar om funktionalitet och utbyggdbarhet, inte huruvida den kostar 140% mer för att nån klistrat på en avbildning av ett äpple.
Det här med att Mac skulle vara avsevärt dyrare än motsvarande Windows-maskiner är verkligen en sanning med modifikation.

1. Om du verkligen anstränger dig att göra en så rättvis jämförelse av hårdvara som möjligt, och tar hänsyn till så många detaljer som möjligt, ex. busshastighet.
Så har samtliga de, seriösa jämförelser.
Jag lyckats hitta påvisat att skillnaden i inköpspris, faktiskt inte alls är så stor som många vill göra gällande.
I vissa fall har tom Macen varit billigare.

2. Det finns fler saker som kostar i datorägandet än bara inköpspriset.
Man brukar förkorta den totala kostnaden för ägande (Total Cost of Ownership) med TCO.
I den grafiska branschen är det mycket vanligt att TCO är lägre för Macar än motsvarande "PC" med Windows. (Även Macar är i egentlig menin "PC").

För den som av någon anledning är beroende av Windows, så går det ju för övrigt utmärkt att köra Windows antingen virtuellt, eller via Bootcamp.

Själv kör jag med en tre år gammal MacBook, som jag kör senaste versionen av Lightroom på.
Det fungerar unmärkt.
(Köpte den billigaste varianten som fanns, och uppgraderade minne och hårddisk själv, info om hur jag kunde göra det hittade jag på Apples supportsidor).

"Att pimpa en volvo är som att polera en bajskorv"!!
???
Det där får mig att undra över hur pass seriös du egentligen är?
Är du verkligen intresserad av en seriös debatt i ett vettigt tonläge?
 
Nu tror jag att jag vet vad jag ska göra. Först ska uppgradera min stationära dator med ny skärm, ram och grafikkort. Sedan rensar jag den på allt skit förutom PS CS3. Sen köper jag en billig laptop för att ha till att surfa och leka med. Nu ska jag reta upp några av er för sen tänker jag lägga tid på att bli en bra fotograf så att jag tar bra bilder från början. Då behöver jag inte redigera dom så mycket. Vissa av er verkar lägga all tid på tunga redigeringar istället för att ta bra bilder. Låter som om ni tar 100 dåliga bilder och sedan lägger på 10 lager med olika redigeringar för att få 10 bra bilder och då behövs superdatorer. Stämmer nog lite det som de äldre fotograferna säger att i dag kan vem som helst bli "fotograf" bara man är grym på att redigera mycket. Bilder som har bäst "känsla" i sig är oftast bilder med lite redigering och oftast analoga, men analog kommer jag inte bli.

Photography is a way of feeling, of touching, of loving. What you have caught on film is captured forever... it remembers little things, long after you have forgotten everything.

MVH
 
Du borde kanske läsa din egen länk lite bättre?

Orsaken har ingenting med vare sig Apple eller OS X att göra över huvud taget.
Utan med för många, (fler än sex), kärnor, så tappar PS prestanda, alldeles oavsett vilket operativsystem det körs på.

Ja du tar det så.. Jag tycker mest att det är sjukt att man kan kräva över 80'000kr för en dator.. Så gör den inte ens vad den ska :eek:

Prakt exempel på det gamla talesättet; Dyrast är inte alltid bäst.
 
Nu tror jag att jag vet vad jag ska göra. Först ska uppgradera min stationära dator med ny skärm, ram och grafikkort. Sedan rensar jag den på allt skit förutom PS CS3. Sen köper jag en billig laptop för att ha till att surfa och leka med. Nu ska jag reta upp några av er för sen tänker jag lägga tid på att bli en bra fotograf så att jag tar bra bilder från början. Då behöver jag inte redigera dom så mycket. Vissa av er verkar lägga all tid på tunga redigeringar istället för att ta bra bilder. Låter som om ni tar 100 dåliga bilder och sedan lägger på 10 lager med olika redigeringar för att få 10 bra bilder och då behövs superdatorer. Stämmer nog lite det som de äldre fotograferna säger att i dag kan vem som helst bli "fotograf" bara man är grym på att redigera mycket. Bilder som har bäst "känsla" i sig är oftast bilder med lite redigering och oftast analoga, men analog kommer jag inte bli.

Photography is a way of feeling, of touching, of loving. What you have caught on film is captured forever... it remembers little things, long after you have forgotten everything.

MVH

Eller så köper du en ny laptop och den nya skärmen vi pratade om! Då är J2^ förslag ekonomiskt bra eftersom jag har för mig att det var tillval med dockningsstation till den! Då kan du ju ha din externa HDD och Skärmen ansluten till den så kan du välja ifall du vill sitta vid större skärm och slita med dig datorn när du kanske bara vill sitta i soffan lr på dass och surfa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.