Annons

Ny bärbar och jag vill inte ha Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skall någon militant Mactivist alltid göra sådär? Vad är det för fel med att bara acceptera att han inte vill köra Apple/OSX?

Vilka argument du än kan komma med för att sälja in Apple kan jag krossa.
Nästan vilka argument någon än kan komma med för att sälja in Microsoft Windows kan jag OCKSÅ krossa.
Men, låt oss i såfall göra det i en annan forumavdelning.

Ja, jag är en såndär jobbig jäkel som har måååånga års erfarenhet med såväl Windows, som Apple, Som BSDLinuxOS390True64VMSSolarisSUNOSosvosvosv.

Så, kan vi helt enkelt acceptera att den här tråden INTE handlar om Apple versus Windows, utan enbart Windowssidan?

Vem var det som sade något om militant?

För övrigt anser jag att bärbara datorer är olämpliga för bildbehandling om man inte skaffar en bra separat skärm. Det faktum att en bärbar har en vinklingbar skärm gör att det är mycket svårt att få bra repeterbara resultat.
 
Hårddisken kommer fyllas snabbt och den drar dessutom mkt ström. Det i kombination 6-cell batteri innebär att du kommer vara ganska beroende av sladden även här. Är det inget problem så är det ett bra graffe, Bra skärm(som drar ström dock) .. och jag saknar USB 3.0 ;)

Det är usb3 på den och jag har en extern hårddisk. Jag läste att många vill att man ska ha en skärm vid sidan och jobba på men jag kanske ska berätta att jag inte är något proffs än på att redigera utan håller på att lära mig.
 
Det är usb3 på den och jag har en extern hårddisk. Jag läste att många vill att man ska ha en skärm vid sidan och jobba på men jag kanske ska berätta att jag inte är något proffs än på att redigera utan håller på att lära mig.

Dessvärre måste även den externa stödja USB3 standarden för att ge 5Gbit/s, men det är ju ett mindre problem som löser sig vid nästa hårddiskinköp. Dessutom finns det chassin som stödjer. Så när du byter ut disken primärdisken till SSD då sjunker oxå energiförbrukningen i datorn!

Det stör mig bara att du inte får ett 9-cells batteri. speciellt då skärmen drar en del. Jädrans bra skärm för att vara laptop dock!
 
Det är usb3 på den och jag har en extern hårddisk. Jag läste att många vill att man ska ha en skärm vid sidan och jobba på men jag kanske ska berätta att jag inte är något proffs än på att redigera utan håller på att lära mig.

Förr eller senare kanske du uppgraderar din stationära, och om du fortfarande är intresserad av foto redigering då så kanske du lägger nån tusing extra och skaffar en hygglig eizo (de har en helt ny billigare linje. BTW!) och en extern kalibrator till det.
 
1600/7 då? naturligtvis har jag x58 från EVGA och dubbla GTX japp ;)

Jo jag har även läst dina inlägg i tråden, janne. Därför förvånas jag verkligen av din kritik.. Datorn du rekomenderar från HP läcker som en sil. Dessutom har den LED skärm. Precis samma sak som du precis tyckte var dåligt med mitt förslag.. Förövrigt ligger det ett 6-cell batteri i HP'n mot MSI'n som har ett 9-cell batteri.
Tråkigt om har ska vara beroende av sladd hela tiden som han blir med HP'n.
Åter igen vill jag framhålla det faktum att den har 2st USB 3.0 med överföringshastighet på 5Gbit/s mot USB 2.0 som överför i 0,4Gbit/s ... Fotar han i RAW kommer vilken hårdisk som helst fyllas upp ganska snabbt och då kan det väl vara en fördel med rapp komunikation mellan datorn och en eller flera externa HDD??

1600/7? Har du uppfunnit dem själv? :) Mig veterligen finns det inga 4GB moduler med de speccarna.

Att säga att det är samma skärm i de två datorerna är ungefär som att säga att BMW och Audi är samma bil, eftersom de båda har Xenonstråkastare.

Jag tycker att MSI'n har en kanonskärm för Spel/Film/liknande, men det är svårt att få den neutral för bildbehandling ( i den mån man överhuvudtaget skall köra bildbehandling på en laptopskärm).

Vidare kan du få HP'n såväl med skärm av typen Brightview (Ungefär samma som MSI'n), Antiglare (den som Dustin säljer) och Antiglare+

Skall man kika vidare på din MSI så är det som standard 1066MHz minnen i den, och HP'n har 1333. (1333 fins som tillval på MSI).

"Läcker som ett såll?" Jag brukar inte bada med mina maskiner ;)

Sen kikar vi på batterierna.. Okej, HP'n har sex celler och 55Wh... MSI'n har nio celler och 63Wh, med andra ord: MSI har lägre kapacitet per cell, och använder fler celler för att köra med högre spänning.

Skall vi fortsätta? Jodå, MSI'n är säkert en skittrevlig maskin.. Men jag skulle fortfarande hellre köpa HP'n sålänge den är på kampanjpris. TIll ordinarie pris så skulle jag troligen inte rekommendera den.

Vad gäller min egen maskin så säger jag bara såhär: Eftersom jag under 2010 hade en bruttoinkomst på drygt 750.000kr, så beslutade jag mig för att lägga drygt 50.000 på en ny dator/skärmar. Den är bygg för att vara tyst, och snabb ;)
 
Om du börjar spekulera kring fristående skärm, så är här ett hett tips;
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=FS2331-BK fett potent eizo skärm för under 3K

Vi får avakta och se vad j2^ hittar för fel på den ..


Det är en riktigt prisvärd skärm.

Jag skulle dock vilja lämna ett litet tips: Om man INTE köper till Easy PIX till den så bör man vara medveten om att fabriksinställningen för brightness är ALLDELES förljus för photoredigering. Den levereras inställt på runt 200cd/m² och 80-120 är ju det som anses vettigt.

Detta "Problem" är dock något som gäller för i prinip alla skärmar idag. Men ställer in dem för att leverera maximal "punch" i bilden, eftersom det är vad de _flesta_ kunder vill ha.

Samma sak med mina HP LP2475W, de levererades med Brightness ställd till 70%. Jag fick dra ner dem till 4% för att komma ner till 100cd/m².
 
Why would i? Jag har sju Ubuntumaskiner i min lägenhet, jag använder Ubuntu på mina publika servrar (Jag driver en mail/web-provider med ett par tusen användare, jag driftar även ett antal game-servers och Teamspeak-servers), men jag skulle ALDRIG använda Ubuntu till min arbetsstation eftersom Linuxvärlden är så långt efter Microsoft Windows och OS X rent kognitivt och funktionsmässigt att det är löjligt. Okej, OS X kan på vissa områden konkurrera kognitivt.

Kognitivt, verkligen? Måste bli dyrt med all den ström de drar, fast det sparar du in på värmen kanske.

Sju stycken maskiner... Du vet om att du kan ha flera arbetsytor i ubuntu? hehe Nä misstänker att de står som servrar, men iaf att Linux är långt efter win och osx är väl sanning med stor modifikation. Det första jag gör när jag installerat en windows är att att sätta mig ner och pilla bort alla skit-funktioner som instaleras out of the box. Sen alla flaskhalsar, kanaler mot internet mm mm En grymt modifierad ubuntu slår win och osx vilken dag i veckan som helst! Dock ska man ju komma dit såklart..

Kör själv linux t.o.m på telefonen! Med rootacces ;) (inte Android!)
 
En grymt modifierad ubuntu slår win och osx vilken dag i veckan som helst! Dock ska man ju komma dit såklart..

Hemma kanske. Men inte i affärsvärlden där jag bor. Sorry, men jag har sett så många som tror att bara för att deras megastrippade windows funkar bra hemma så kan de applicera det "på riktigt" också.

Den dag du måste centraladminstrera några tusen maskiner i nio länder, då kommer du att inse varför Linux/OSX inte platsar på _skrivborden_ i en sådan miljö.. Medan Windows/Active Directory/WSUS/SCCM/OCS/Lync/FIM för jobbet riktigt behagligt.

Nu är vi dock så långt ifrån originalämnet att jag tycker att vi diskuterar vidare i gästböcker, mail, "vs-forumet" eller helt enkelt ute på arbetsmarknaden ;)
 
*fniss* Jodu.. den dag det finns något för Linux som är lika kraftfullt som Photoshop CS4 + Lightroom så kan vi diskutera den saken.

Varför skriver jag CS4 och inte CS5? Enkelt: Jag har inte uppgraderat ännu, jag väntar till CS6.

visserligen ot angående uppgradering kan man verkligen hoppa över en version utan att få betala hela nypriset? jag uppgraderar varje gång o det brukar kosta runt 3000 kr.
 
1600/7? Har du uppfunnit dem själv? :) Mig veterligen finns det inga 4GB moduler med de speccarna.

Vad gäller min egen maskin så säger jag bara såhär: Eftersom jag under 2010 hade en bruttoinkomst på drygt 750.000kr, så beslutade jag mig för att lägga drygt 50.000 på en ny dator/skärmar. Den är bygg för att vara tyst, och snabb ;)

Att du gillar att slänga dina pengar i sjön istället för att hjälpa dem som lider är väl knappast något att skryta om. 50K på datorkomponenter är löjligt om ens genomförbart. Ska väl va ifall du gav Dricks till dustin isf..

förstår inte varför du köpte GTX480 då och inte the real deal. Claasified från evga med 4 way SLI .. inte ens då hade du kommit upp i de summorna.

Jag förstår att jag retar dig, men hårdvara har du ingen koll på!

Här är länk till minnena du säger inte finns! Kostar 620kr på Misco! Annars finns de på onoff och dustin oxå om du hellre handlar där.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732189
 
Det är en riktigt prisvärd skärm.

Jag skulle dock vilja lämna ett litet tips: Om man INTE köper till Easy PIX till den så bör man vara medveten om att fabriksinställningen för brightness är ALLDELES förljus för photoredigering. Den levereras inställt på runt 200cd/m² och 80-120 är ju det som anses vettigt.

Detta "Problem" är dock något som gäller för i prinip alla skärmar idag. Men ställer in dem för att leverera maximal "punch" i bilden, eftersom det är vad de _flesta_ kunder vill ha.

Samma sak med mina HP LP2475W, de levererades med Brightness ställd till 70%. Jag fick dra ner dem till 4% för att komma ner till 100cd/m².

Det handlar väldigt mycket om omgivningsljuset, omgivningsljuset som anses vettigt är också väldigt mörkt. Där jag sitter och bildbearbetar är 120cd/m2 otroligt mörkt, jag har min skärm på 160cd/m2 vilket var vad mitt profileringsverktyg rekomenderade till mitt omgivningsljus.
Så för att 80cd/m2 skall vara vettigt krävs ett relativt mörkt rum.

/Karl
 
Att en fråga kan leda till kunskapskrig. Underhållning även för en som inte kan något om all denna teknik. En sak man har börjat funder på är om man ska satsa på en ny stationär istället. Tips på dator och skärm för 10000?
Mac eller Pc? Hahaha
 
Att du gillar att slänga dina pengar i sjön istället för att hjälpa dem som lider är väl knappast något att skryta om. 50K på datorkomponenter är löjligt om ens genomförbart. Ska väl va ifall du gav Dricks till dustin isf..

förstår inte varför du köpte GTX480 då och inte the real deal. Claasified från evga med 4 way SLI .. inte ens då hade du kommit upp i de summorna.

Jag förstår att jag retar dig, men hårdvara har du ingen koll på!

Här är länk till minnena du säger inte finns! Kostar 620kr på Misco! Annars finns de på onoff och dustin oxå om du hellre handlar där.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732189

Helt rätt gissat, jag ger inte en spänn till välgörenhet, däremot ger jag gärna pengar till vänner som har det knackigt. Även nu då jag nyss slutat på ett jobb (med ett avgångsvederlag på en halv årslön) och väntar på att börja på nästa i mars så får jag ut mer på min a-kassa och inkomstförsäkring än de flesta får som jobbar. Ja, jag valde att lägga groteskt mycket pengar på en dator, för att jag kände för det. Ja, jag valde att lägga över 100.000 på fotoprylar under 2010, ja jag lade drygt 80.000 på en semester... Jag sover fortfarande gott om natten.

Men vad har "hjälpa de som lider" med saken att göra?

Corsair själva säger att man inte skall ha mer än tre sådana moduler i ett system. Alltså blir det svårt att komma upp till 24GB med dem. (Dessutom fanns de inte alls på Dustin. Dustin har bara 2GB-varianten)

Om du hade läst vad jag skrev så inkluderade de 50.000 skärmarna.
 
Att en fråga kan leda till kunskapskrig. Underhållning även för en som inte kan något om all denna teknik. En sak man har börjat funder på är om man ska satsa på en ny stationär istället. Tips på dator och skärm för 10000?
Mac eller Pc? Hahaha

Det beror (som jag ser det) helt på hur man arbetar. Om man ofta faktiskt arbetar utanför "hemmet" så är ju en bärbar riktigt bra.. Men om man mest arbetar hemma så kommer en stationär att vara väldigt mycket mer prisvärd.

Själv har jag en monsterstationär hemma, och när jag reser tar jag med mig min nc2510 (En väldigt liten laptop, men inte en "netbook"). Även en "kraftfull" laptop skulle jag nog bli irriterad på hemma rente prestandamässigt.

Jag KAN arbeta med Photshop/Lightroom på den bärbara, men man får ha lite tålamod.

Så, som jag ser det så är svaret på den frågan verkligen helt avhängigt på den personliga smaken.
 
Senast ändrad:
Så, som jag ser det så är svaret på den frågan verkligen helt avhängigt på den personliga smaken.

Anledningen till att jag funderar på en bärbar är för den är mer smidig och jag kan sitta var som helst i huset och till sommaren även i uterummet med en öl. Som sagt så är jag ingen mästare på teknik och redigera men visst vill man ha bra saker som underlättar. Jag kanske inte ens kan få in en nerladdad, inte för att jag laddar ner :-o , CS3-5 i datorn utan får köra på Elements och då behövs ju ingen värsting dator. Är LR bättre än PS och är det mer systemkrävande? Har inte provat det programmet.
Förresten så vill jag gratta dig för din fina ekonomiska situation. Om du skulle fundera på välgörenhet så ha en fattig fabriksarbetare på Absolut Vodka i Åhus i åtanke ;-)
 
Är LR bättre än PS och är det mer systemkrävande? Har inte provat det programmet.

Programmen är _annorlunda_.

Lightroom är oslagbart för att hantera _flöden_ av bilder, katalogisering och rubricering. Man kan göra _viss_ redigering av bilder i Lightroom, men det är INTE en ersättare för PS.

Jag (personligen) skulle inte kunna klara mig utan LR, men jag SKULLE kunna klara mig utan Photoshop. På sistone skulle jag inte klara mig utan tilläggsprogrammet Paddy-For-Lightroom och det MIDI-mixerbord (Behringer BCF2000) jag kopplat till det, helt plötsligt får jag fysiska reglage för alla de vanligaste justeringarna jag gör, och slipper helt peka-och-dra i reglage på skärmen.. Helt magiskt.

Se det så här, om vi kikar på _min_ flödestid för att gå från (cirka) 300 råbilder från en konsert ned till ungefär ett dussin bilder som levererats till bandet/management/några bilder till min Flickr/min Facebook så gick det från 5-6 timmar med Photoshop/Bridge ner till 30-45 minuter med Lightroom.

Faktum är att jag ikväll ska sen första gången sen september (tror jag) dra en konsertbild genom photoshop för att fixa till lite saker som inte låter göras i LR.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.