Annons

Ny bärbar och jag vill inte ha Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS-Nilsson

Medlem
Letar ny dator då min gamla är seg. Verkar som andra datorer har kommit fatt Mac och de är dessutom billigare. Har ni tips på en bra dator som funkar till redigering. Vet att det finns liknande ämnen här men fick inga bra svar på dem så jag testar med ett nytt. Har en budget på ca:10 000kr och för det ska man väl hitta en bra dator till allt dagliga och redigering i PS och Elements.

Här är några jag tittat på:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4907535

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat.../15-16_tum/ASUS_N53JQ-SX172V/prd23430045.aspx

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...6_tum/HP_Pavilion_DV6-3167EO/prd24087863.aspx

De som ligger bäst till för tillfället är
Dell XPS 15 och XPS 17 på dell.se
Hittas under För Hemmet och Dell-erbjudanden
 
Buss-hastigheterna

Letar ny dator då min gamla är seg. Verkar som andra datorer har kommit fatt Mac och de är dessutom billigare. Har ni tips på en bra dator som funkar till redigering. Vet att det finns liknande ämnen här men fick inga bra svar på dem så jag testar med ett nytt. Har en budget på ca:10 000kr och för det ska man väl hitta en bra dator till allt dagliga och redigering i PS och Elements.

Här är några jag tittat på:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4907535

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat.../15-16_tum/ASUS_N53JQ-SX172V/prd23430045.aspx

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...6_tum/HP_Pavilion_DV6-3167EO/prd24087863.aspx

De som ligger bäst till för tillfället är
Dell XPS 15 och XPS 17 på dell.se
Hittas under För Hemmet och Dell-erbjudanden

Ska du inhandla ny dator så är det framför allt buss-hastigheterna du ska leta reda på. Detta är ngt som ex HP är experter på att f*cka till! När man kollar på datorer på ex siba så kan man tycka att oj, ja den verkar ju jätte bra 6GB ram 300GB hårdisk osv. Den tråkiga överaskningen kommer när man sedan börjar snurra runt filer och det börjar sega mer och mer och mer. Detta är ofta för att deras moderkort är undermåliga, och du kanske införskaffar en Core2Duo eller i3 i5 i7 .. Supersnabba och potenta prosessorer, men så ligger det 5-800Mhz buss på minnena. Förutom detta är det hårddisken SATAII = BRA IDE = Anus!! rotationen på disken/arna är oxå av betydelse och helst köper du SSD och stoppar in.

Har du koll på busshatigheten (800-1366Mhz) alltså INTE att förväxlas med clockhastigheten på prosessorn!! 2,66Ghz osv..
Schyst grafikkrets HELST dedikerat kort med mycket dedikerat grafikminne! (256-1536MB) tänk på att du oftast inte kan byta grafikkretsen på en bärbar!
Har du tänkt på detta och dessutom slänger in en SSD som hårdisk så kan du inte få bättre kontinuitet i prestandarden iaf!!

Det som du skriver om mac har du så så rätt i. De har alltid varit underlägsna i prestanda i min mening, förutom batteritid skall nämnas (13" skärmarna), men verkligen apple tar så hutlöst mkt betalt för sin image!

Lycka till med din nya dator!
 
Har du koll på busshatigheten (800-1366Mhz) alltså INTE att förväxlas med clockhastigheten på prosessorn!! 2,66Ghz osv..

...ändå så blandar du ihop det själv. Skilj på klockfrekvensen (133MHz på de flesta moderna chip), och kärnfrekvensen (Exempelvis 2.66GHz).
 
Om du ändå inte ska ha Mac kan du köpa vad som helst, allt annat är skräp. Köp något billigt är mitt råd.

Haha...detta blir helt klart en aspirant på titeln "Årets diss" på Fotosidan.

Skämt åsido, Dell har faktiskt en hel del fina maskiner. Kör själv en XPS Studio 16 med i7-propp sedan ett drygt år tillbaka. Om du skriver upp dig för Dell´s mailutskick så får du ofta nån rabattkod som ger typ 10% extra rabatt vid order.
 
Något över din budget, men jädrans optimal!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=635442

mer rimlig är kanske
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807382

alt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=752570

^- MSI Denna (sistnämnda) är nog den jag skulle satsat på!!
starkaste grafiken, super prestanda LED skärm 9cell batteri OCH USB3 så du kan koppla USB-diskar med grymm hastighet!!

Som sagt MSI, den sista länken!
Kommer ta många decenier innan en mac kommer ifatt den ;)
När du dessutom väljer PC så får du vääldigt stora fördelar med programvara! och jo föresten du kan spela spel på den oxå ;)
 
Stopp. Detta är ingen ny Mac vs Apple-tråd, leta upp någon befintlig sådan om ni vill fortsätta debattera det. Trådstartaren vill ha tips på Windows-burkar här, så håll er till ämnet.
EDIT: jag menade förstås Mac vs PC, men jag tror nog ni förstod ändå ;-)
 
Senast ändrad:
Letar ny dator då min gamla är seg. Verkar som andra datorer har kommit fatt Mac och de är dessutom billigare. Har ni tips på en bra dator som funkar till redigering. Vet att det finns liknande ämnen här men fick inga bra svar på dem så jag testar med ett nytt. Har en budget på ca:10 000kr och för det ska man väl hitta en bra dator till allt dagliga och redigering i PS och Elements.

Här är några jag tittat på:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4907535

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat.../15-16_tum/ASUS_N53JQ-SX172V/prd23430045.aspx

http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...6_tum/HP_Pavilion_DV6-3167EO/prd24087863.aspx

De som ligger bäst till för tillfället är
Dell XPS 15 och XPS 17 på dell.se
Hittas under För Hemmet och Dell-erbjudanden



du säger att din dator är seg, vad har du för dator i dag? en pc ?
 
du säger att din dator är seg, vad har du för dator i dag? en pc ?

Jag har en fem år gammal stationär HP och har börjat köra mer i RAW-format när jag fotar och jobbar mer och mer med redigering i CS3. Ibland kan det ta tid för datorn när jag ska redigera och även när jag gör vanligt arbete. Anledningen till att jag vill ha en bärbar är för att jag ska kunna sitta var som helst och hålla på med redigeringen och inte springa ner i källaren medans min son leker där uppe.
 
När du köper en laptop är det helt klart siffernojja som du säger. Just eftersom trådstartaren tydligt anger att syftet med datorn är att köra photoshop osv så antar jag att det kommer hanteras ganska stora filer med datorn.

Ska du jobba med 10-100MB filer fram och till baka och dessutom många så är det väl värt att kolla på det som begränsar hastigheten/tiden det tar?? Alltså Busshastigheter??

eller vad rekomenderar du? Du kan ju inte komma ifrån fördelen MSI'n har iom USB3 samt skärmen som är LED mer energisnål och superkontrast. Dessutom kraftig dedikerad grafik ..

Om du läst tråden så hade du redan sett en av mina rekommendation.

VIsst, superkontrastskärm ser jättetrevlig ut, men är (enligt mig personligen) ett hemskt dåligt val för just bildbehandling eftersom det kanppt GÅR att få en neutral bild på den skärmen.

Busshastigheter/Minneshastigheter/slew-hastigheter är inte en begränsning på en laptop. Vidare hittar du ingen laptop som låter dig leka med de inställningarna på samma sätt som en stationär, eftersom de bärbara helt enkelt inte har de marginaler som krävs i varesig kraftförsörjning eller kylning för överklockning. Vidare, sålänge man inte kör SSD så är det iallafall disken som är flaskhalsen.

VIdare är det ju dessutom så att ens på stationära så är det ju inte så att 1600MHz minnen automatiskt är snabbare än 1066MHz minnen. Såvidare du inte överklockar rejält så är och förblir 1066MHz/7-minnen 1,28ns snabbare per accesscykel än 1600MHz/9-minnen (Om vi kikar på en i7-950 på ett X58-chipset).

Visst KAN 1600MHz och liknande vara en bra idé, jag kör själv en i7-970, X58, 24GB, 2xGTX480 som är överklockad så pass att 1066 inte hinner med.

Men även på DEN maskinen skulle alltså 1066/7 vara snabbare än 1600/9 om man körde den med standardinställningar.
 
Jag är väldigt road av kriget mellan Mac och PC. Har själv aldrig haft en Mac så jag kan inte yttra mig och hur den är men jag har kommit fram till att jag för tillfället inte har råd med en sådan. Jag har huslån, billån ,en 4årig son och jobbar i fabrik, har bra lön men inte VD-lön,så prio ligger på annat än 17 000 kr till en dator som jag inte vet något om. Det finns säkert fördelar med Mac men som jag fattar det så har PC kommit ifatt och är billigare. Tycker väl också att det är konstigt att man i Mac, precis som i Iphone, har byggt in allt så du t.ex. inte kan byta batteri själv utan du måste i så fall lämna in den. Men jag har kanske fel.

MVH
 
Skämt åsido, Dell har faktiskt en hel del fina maskiner. Kör själv en XPS Studio 16 med i7-propp sedan ett drygt år tillbaka. Om du skriver upp dig för Dell´s mailutskick så får du ofta nån rabattkod som ger typ 10% extra rabatt vid order.[/QUOTE]

Dell är den jag tittat mest på då mammas kille jobbar med support på Dell och kan kanske få lite rabbat. Dom har lite erbjudanden nu så jag får se vad det blir. De som ligger bäst till nu är Dell och MSI men jag har faktiskt aldrig hört talas om MSI innan. Får skriva upp mig på mailutskicken.

MVH
 
Om du läst tråden så hade du redan sett en av mina rekommendation.

VIsst, superkontrastskärm ser jättetrevlig ut, men är (enligt mig personligen) ett hemskt dåligt val för just bildbehandling eftersom det kanppt GÅR att få en neutral bild på den skärmen.

Busshastigheter/Minneshastigheter/slew-hastigheter är inte en begränsning på en laptop. Vidare hittar du ingen laptop som låter dig leka med de inställningarna på samma sätt som en stationär, eftersom de bärbara helt enkelt inte har de marginaler som krävs i varesig kraftförsörjning eller kylning för överklockning. Vidare, sålänge man inte kör SSD så är det iallafall disken som är flaskhalsen.

VIdare är det ju dessutom så att ens på stationära så är det ju inte så att 1600MHz minnen automatiskt är snabbare än 1066MHz minnen. Såvidare du inte överklockar rejält så är och förblir 1066MHz/7-minnen 1,28ns snabbare per accesscykel än 1600MHz/9-minnen (Om vi kikar på en i7-950 på ett X58-chipset).

Visst KAN 1600MHz och liknande vara en bra idé, jag kör själv en i7-970, X58, 24GB, 2xGTX480 som är överklockad så pass att 1066 inte hinner med.

Men även på DEN maskinen skulle alltså 1066/7 vara snabbare än 1600/9 om man körde den med standardinställningar.
1600/7 då? naturligtvis har jag x58 från EVGA och dubbla GTX japp ;)

Jo jag har även läst dina inlägg i tråden, janne. Därför förvånas jag verkligen av din kritik.. Datorn du rekomenderar från HP läcker som en sil. Dessutom har den LED skärm. Precis samma sak som du precis tyckte var dåligt med mitt förslag.. Förövrigt ligger det ett 6-cell batteri i HP'n mot MSI'n som har ett 9-cell batteri.
Tråkigt om har ska vara beroende av sladd hela tiden som han blir med HP'n.
Åter igen vill jag framhålla det faktum att den har 2st USB 3.0 med överföringshastighet på 5Gbit/s mot USB 2.0 som överför i 0,4Gbit/s ... Fotar han i RAW kommer vilken hårdisk som helst fyllas upp ganska snabbt och då kan det väl vara en fördel med rapp komunikation mellan datorn och en eller flera externa HDD??
 
Visst KAN 1600MHz och liknande vara en bra idé, jag kör själv en i7-970, X58, 24GB, 2xGTX480 som är överklockad så pass att 1066 inte hinner med.

Men även på DEN maskinen skulle alltså 1066/7 vara snabbare än 1600/9 om man körde den med standardinställningar.

Bra setup! Fast menar du att dina gtx är överklockade eller minnena eller 970? Har du vattenkylning på grafiken? Vilken tillverkare är ditt moderkort?
 
Vad tror ni om denna?

Dell XPS 15
Har "gjort" den på dell.se
Ändrade processor och en bättre skärm.

FÄRGVAL Metalloid Aluminum WLAN Skydd redigera

PROCESSOR Intel® Core™ i5-560M (2.66 GHz,3M) redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska redigera

LCD-SKÄRM 15.6 Full HD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p redigera

MINNE 4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048] redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x optisk DVD+/-RW-enhet redigera

HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) redigera

GRAFIKKORT 1GB NVIDIA® GeForce® 420M GT-grafik redigera

PRIMÄRT BATTERI 6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar
 
Dell XPS 15
Har "gjort" den på dell.se
Ändrade processor och en bättre skärm.

FÄRGVAL Metalloid Aluminum WLAN Skydd redigera

PROCESSOR Intel® Core™ i5-560M (2.66 GHz,3M) redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska redigera

LCD-SKÄRM 15.6 Full HD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p redigera

MINNE 4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048] redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x optisk DVD+/-RW-enhet redigera

HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) redigera

GRAFIKKORT 1GB NVIDIA® GeForce® 420M GT-grafik redigera

PRIMÄRT BATTERI 6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar

Hårddisken kommer fyllas snabbt och den drar dessutom mkt ström. Det i kombination 6-cell batteri innebär att du kommer vara ganska beroende av sladden även här. Är det inget problem så är det ett bra graffe, Bra skärm(som drar ström dock) .. och jag saknar USB 3.0 ;)
 
Jag har en fem år gammal stationär HP och har börjat köra mer i RAW-format när jag fotar och jobbar mer och mer med redigering i CS3. Ibland kan det ta tid för datorn när jag ska redigera och även när jag gör vanligt arbete. Anledningen till att jag vill ha en bärbar är för att jag ska kunna sitta var som helst och hålla på med redigeringen och inte springa ner i källaren medans min son leker där uppe.

ingen bärbar skärm duger till riktig redigering. Jag körde alltid med en extern skärm till min mac book pro. Jag har faktiskt aldrig haft några problem med att mina datorer slöat ner. Min stationära 2,3 dual mac hade jag i 5 år o den höll samma hastighet. Visst nya datorn är ungefär dubbelt så snabb till att redigera mina bilder jämfört med den. Oavsett om du kör pc/mac så tror jag att du behöver en extern skärm om du ska kunna göra korrekt bildbehandling. Sedan så var det rätt smutt att köra dubbelskärm för på bärbara använde jag som (lager plats för bilder) o bilden behandlade jag på externa eizo skärmen.

Däremot så är hastigheten på nya bärbara imponerande så egentligen så skulle man nästan klara sig med en bärbar o en extern skärm. Obs jag ska inte försöka få dig att välja mac kör med vad du vill jag har ingen erfarenhet av pc dom senaste 10 åren, däremot så har jag kört med mac i 10 år utan strul däremot kan man ju undra om iphone verkligen kommer från samma företag för så j..vla mycket strul man haft med den finns inte o nästa mobil blir inte en iphone, och hade maccarna inte funkat så hade jag lagt av med dom för jag är inte märkesbunden utan kör med det som jag tycker fungerar bäst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.