Jag vet Oskar att du skrev att du inte ville dra igång något gnäll igen, men ditt inlägg fick mig att börja fundera. Vad vill du (och många andra i den här tråden) egentligen ha sagt med ditt inlägg? Vill du att Niklas säger att "ja ja OK då, jag lägger väl ned tävlingen, det var kanske ingen bra idé..." och lägger ned tävlingen därför att allt ifrån digitalfotografer till mörkrumspulare känner sig åsidosatta. Niklas är ingen demokrati. Det är OK om ni inte gillar reglerna som Niklas har satt upp, men jag fattar inte varför det måste klagas så. Gör något själva istället, dra igång en tävling (med att jobb det innebär) själva, så kan ni få den hur perfekt som helst.
Och så Dogma-grejen. Om man läser tävlingsinformationen så står det att "denna fototävling har samma grundkoncept". Det står inte "denna fototävling skall göras helt enligt dogmakonceptet". Att då hänga upp sig på att enstaka detaljer skiljer sig åt tycker jag är märkligt.
Jag gillar fotosidan mycket, jag hittar mycket information här, lär mig mycket, får snabba svar när jag undrar något. Men det finns en grej här, och kanske i alla större communities, som jag bara inte begriper, och det är detta behov av att knäppa folk på näsan när de försöker ta ett initiativ och faktiskt göra något, speciellt när det inte handlar om att köra i mittfåran. Det skulle vara intressant att ha sett diskussionen om tävlingen handlade om att ta naturbilder och man fick använda sig endast av digitalkameror från Canon...