Annons

Ny annorlunda Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
När är sista anmälningsdag?

Jag sitter och tvekar eftersom jag aldrig försökt mig på sånt här förut och främst för att modellen förmodligen får bli jag själv...

Hade behövt lite betänketid...

MVH

/Tomas
 
Nu vill inte jag dra igång nåt gnäll eller nåt igen men anledningen till att många har blivit upprörda tror jag är den svagt nedlåtande tonen som jag tycker genomsyrar reglerna i tävlingen.

Jag har aldrig fotat digital, skulle gärna vilja men har inte råd med digitalkamera för tillfället, och jag som behandlar mina bilder i photoshop känner att reglerna är nedlåtande och irriterar min när dom kallar bildbehandligen för fusk. (jag ska inte dra igång några jämförelser med mörkrum nu)

Förresten så måste en dogmafilm enligt manifestet spelas in i färg, och inte vara ett konstnärligt verk av en "konstnär" utan en bit sanning. Längre kommer man väl inte ifrån "Fine nude", mer dogma skulle väl isåfall osmaklig porr vara.
 
Jag vet Oskar att du skrev att du inte ville dra igång något gnäll igen, men ditt inlägg fick mig att börja fundera. Vad vill du (och många andra i den här tråden) egentligen ha sagt med ditt inlägg? Vill du att Niklas säger att "ja ja OK då, jag lägger väl ned tävlingen, det var kanske ingen bra idé..." och lägger ned tävlingen därför att allt ifrån digitalfotografer till mörkrumspulare känner sig åsidosatta. Niklas är ingen demokrati. Det är OK om ni inte gillar reglerna som Niklas har satt upp, men jag fattar inte varför det måste klagas så. Gör något själva istället, dra igång en tävling (med att jobb det innebär) själva, så kan ni få den hur perfekt som helst.

Och så Dogma-grejen. Om man läser tävlingsinformationen så står det att "denna fototävling har samma grundkoncept". Det står inte "denna fototävling skall göras helt enligt dogmakonceptet". Att då hänga upp sig på att enstaka detaljer skiljer sig åt tycker jag är märkligt.

Jag gillar fotosidan mycket, jag hittar mycket information här, lär mig mycket, får snabba svar när jag undrar något. Men det finns en grej här, och kanske i alla större communities, som jag bara inte begriper, och det är detta behov av att knäppa folk på näsan när de försöker ta ett initiativ och faktiskt göra något, speciellt när det inte handlar om att köra i mittfåran. Det skulle vara intressant att ha sett diskussionen om tävlingen handlade om att ta naturbilder och man fick använda sig endast av digitalkameror från Canon...
 
Vill gärna också tillägga att jag berömmer initiativet med tävlingen, att jag har anmält mig trots att jag aldrig tidigare i mitt liv har tagit en bild som är ens i närheten av Fine Art Nude, och trots att jag är digital ut i fingerspetsarna. Men det kanske beror på att jag inte ser utmaningen som ett hinder, utan chans att utveckla mig, att uppleva något nytt.
 
Re: Uppdatering

"Skåningen" skrev:
Tyvärr så har ingen tjej anmält sig till tävlingen än, men jag hoppas det kommer under veckan.
Bara killar, nä det går ju inte...

Jag tycker iden är bra och reglerna är väl så rättvisa som det bara går att få dem? 36 rutor till alla/samma framkallning för alla e t c.

Jag tävlar som regel inte i foto, men ska överväga det nu. Detta är ju en kul grej.

PS. Tävlingssugna utan analogt kan låna nån kamera av mig om de bor i Värmland;) DS.
 
Första tjejen

Första tjejen/kvinnan/tösen etc har anmält sig till tävlingen. En kvinna som repressenterar Göteborg.

Jag är väldigt glad för detta , då jag verkligen välkomnar tjejer att deltaga i denna tävlingen.

Tjejer har en annan syn på nakenhet och tror att det blir en intressantare tävling, med lite mer deltagande kvinnor (som fotografer).

För er som saknar inspiration, rekommenderar jag ett besök på www.fineartnude.net eller ett besök på min gode vän John Keedwells Hemsida

Sköt om er och fler deltagare sökes, tveka inte, du kan anmälda dig även efter den 7:e Februari.

Niklas
www.kema.nu
 
Eloge till Niklas.

Man kan tycka vad man vill om Niklas men det är väl ett väldigt bra initativ att arrangera en fototävling. Dessutom är det något som tar väldigt mycket tid. Jag vet eftersom jag i höstas var ansvarig för en tävling med ett trettiotal deltagare och drygt hundra bilder. Nu var jag inte ensam men det är mycket jobb med en tävling. Så Niklas bör ha en eloge för sitt engagemang (eller en ros *s*)

Patric Tille
www.tille.se
 
Till alla deltagare

Nu är alla bilderna inscannade och på Onsdag är det "Premiärvisning" av alla bidragen.

Ett mail kommer skickas ut med instruktioner
till alla er deltagare.

Tack än en gång till alla sponsorer och deltagare.

Vi ses på Onsdag !!!!


Niklas Wibom
www.kema.nu
 
Varför tackar du "alla" sponsorer och deltagare här? Verkligen synnerligen oproffsigt. Har du ingen egen hemsida?

Oj oj oj...Någon har inte fått sitt kaffe ;)

Jo det är så här att de som sponsrat är själva medlemmar på fotosidan. Om du oroar dig för att jag gör smygreklam, så kan jag "lugna" dig med att det är ett privat initiativ, inte ett företag. Ej heller är hemsidan , som bilderna kommer läggas upp på, kommerciell utan privat.

Niklas
 
En del kan verkligen reta sig på Niklas. Det är väl helt okej att skriva om tävlingen eftersom det redan finns en tråd om den.
Blir spännande att se resultatet även om jag själv inte deltagit.

Kör hårt Niklas!
Patric
 
Tävlingsbidragen är publicerade

Nu är alla tävlingsbidragen publicerade i Dogmefoto 2004.

För er som inte deltog med vill se dem så är adressen:

www.kema.nu
Välj i Menyn "Dogmefoto2004".

Jag ber observera att alla skärmar visar olika och därför kan bilderna vara mörka på vissa skärmar och ljusa på andras.

Än en gång vill jag tacka alla som hjälpt till att genomföra denna tävlingen, som kommer att återkomma 2005.

Glad Sommar på er alla !!!!!!!

Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.