Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny annorlunda Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Loj skrev:

Varför inte låta deltagarna frankalla/kopiera själva om de vill?

Jag tror att tävlingsledningen vill ha koll att man verkligen tävla med en bild av de bilder som finns på rullen. Och bara med 1 st film.
Så vitt jag förstår. så är utmaningen att att få fram en tävlingsbild med endast 1 st film
inom begränsad tid. Det känns som en fotomara med ett enda tema.
Själv är jag redan diskvalificerat på grund av brist på modell.
Varför inte ha porträttfotografering som tema :<)
 
En fråga!!!!!

Varför är det överhuvudtaget en diskussion om vad man får göra och inte göra LÄS reglerna och arbeta efter detta. Att ifrågasätta relerna är korkat. då kan man kanske fråga varför en längdhoppare inte får trampa över en viss linje, det blir ju mycket längre om han gör det...



Gör nu något själva och sluta gnälla på en som försöker göra något. Starta en tävling själva och se till så att alla blir nöjda, jag kan nästan lova att det inte blir lätt.


Jörgen
 
Bossebarrskog skrev:
Att ifrågasätta relerna är korkat. då kan man kanske fråga varför en längdhoppare inte får trampa över en viss linje, det blir ju mycket längre om han gör det...

Det har jag alltid undrat: varför måste man träffa plankan?
 
Re: En fråga!!!!!

Bossebarrskog skrev:
Varför är det överhuvudtaget en diskussion om vad man får göra och inte göra LÄS reglerna och arbeta efter detta.
Jörgen

Jag tror att det beror på lite bristanande kunskap i förståelse vad regler är.

Det kanske skall bildas en klubb för: De icke vetandes vad regler är. :)
Ah nu vet jag , det finns redan en klubb, den heter: när jag växte upp fick jag lära mig vad regler är.
 
RawBeer skrev:
Jag tror att det beror på lite bristanande kunskap i förståelse vad regler är.
Regler lever ju inte ett eget liv utan det måste finnas en logisk förklaring, varför en viss regel finns.
Och det försöker vi att komma på i detta fall.
Det är ju inte kul alls att deltaga i en tävling, när man tycker att reglerna känns hemmagjorda.
Och i detta fall så kan vissa kännas udda.
Egentligen så undrar jag också, varför det heter Fine Nude Art, när det egentligen handlar om nakenfotografering med avklippt huvudet.
Det måste vara ytterligare en regel.
 
RawBeer skrev:
men alla regler är inte logiska.

Tex hästhoppning
Varför får man fyra fel när man river en bom?
... och varför skall hästen hoppa över bommen överhuvudtaget? :<)
Jag förstår vad Du menar.
Jag håller med om att det är bra med nya initiativ och att det finns tävlingsregler även om de är litet märkliga.
Men jag tycker även att tidningen FOTO's tävlingsreglar är egendomliga.
Så är livet.
 
Wolfgang skrev:
Det har jag alltid undrat: varför måste man träffa plankan?

Svaret på denna fråga är förmodligen att man ville ha in ett extra tekniskt moment i längdhoppsgrenen. Det gäller alltså inte enbart att kunna springa snabbt och hoppa långt..utan också att anpassa fart och steglängd så att plankan träffas exakt rätt. Ganska finurligt egentligen när man tänker efter. Under antiken hoppade man med tyngder i händerna eftersom det gjorde hoppen längre..
 
forstheim skrev:
Svaret på denna fråga är förmodligen att man ville ha in ett extra tekniskt moment i längdhoppsgrenen. Det gäller alltså inte enbart att kunna springa snabbt och hoppa långt..utan också att anpassa fart och steglängd så att plankan träffas exakt rätt. Ganska finurligt egentligen när man tänker efter. Under antiken hoppade man med tyngder i händerna eftersom det gjorde hoppen längre..
Javisst, jag förstår.
Det är ju egentligen reglarna som gör om man tycker om en viss tävling/idrott eller inte.
Jag försöker för min del förstå, hur Niklas har tänkt. Men jag förstår att reglerna är för smala och kommer därför inte att deltaga.
 
En annan fråga!!!!!

Bossebarrskog skrev:
Varför är det överhuvudtaget en diskussion om vad man får göra och inte göra LÄS reglerna och arbeta efter detta.

Att diskutera regler är för mig inte det samma som att protestera mot dem. Det är istället ett sätt att förtydliga dem. Jag lär mig alltid något på de svar jag får.

Det är väl inget fel i det?

Världen har knappast drivits framåt av människor som suttit tyst...

mvh Janne
 
Re: Re: Re: Re: Ny annorlunda Fototävling

Loj skrev:
Det beror ju på var du lägger tyngdpunkten.
Vad är viktigast? Att få fram bra, välkomponerade och välexponerade bilder? Eller att dokumentera den egna mörkrumsskickligheten? Är det vägen eller målet som skall framhävas? För mig är bilden det viktiga och i det perspektivet sållar den rättvända stekens ramverk inga agnar från vetet, hur gärna man än vill...
Det finns det gott om bevis för här på FS!

mvh Janne

Och med samma argument kan man avfärda vilken tävling som helst. "För mig är det viktigast att ta sig så fort från A till B som möjligt och därför är det löjligt att springa". Om t ex Marathon. Eller "För mig är det viktigast att jag blir mätt, därför föredrar jag snabbmakaroner. Gärna lagade under rinnande varmvatten". Om matlagningstävlingar.
Bara för att regler/ramverk inte passar ens förmåga kan man inte avfärda dem med att de är löjliga. I a f inte om man är det minsta förankrad i verkligheten.
 
Apropå det där med verkligheten...

Shagwell skrev:
Och med samma argument kan man avfärda vilken tävling som helst. "För mig är det viktigast att ta sig så fort från A till B som möjligt och därför är det löjligt att springa". Om t ex Marathon. Eller "För mig är det viktigast att jag blir mätt, därför föredrar jag snabbmakaroner. Gärna lagade under rinnande varmvatten". Om matlagningstävlingar.
Bara för att regler/ramverk inte passar ens förmåga kan man inte avfärda dem med att de är löjliga. I a f inte om man är det minsta förankrad i verkligheten.

Har jag sagt att de är löjliga?
Vilken verklighet är du förankrad i?
 
Senast ändrad:
Reglerna är klara och tydliga, det är bra.
Men jag funderar ändå på innehållet och begreppet "nude art". På en del av bilderna som det refereras till så har modellerna kläder. De kan ju höja nyfikenheten och låta fantasin jobba lite extra. Så, vart ska man dra gränsen, m.a.o. vad är naket och vad är lättklätt?
 
"Fine Art Nude svartvitt". När man talar om Fine Art i svartvitt så brukar man mena hantverksmässigt framställda gelatinsilverkopior. Här är det knappast fråga om det men man får givetvis definiera tävlingen som man vill. Vad man får räkna med då är också att det kan komma en del kritik, inte mot tävlingen som sådan utan mot just sättet att marknadsföra och definiera den. Men läser man reglerna så står det ju klart för de flesta vad det är fråga om.
Hej.
 
Uppdatering

Nu har anmälningarna börjat komma in, och det glädjer mig mycket. Ankmälningarna är från Skellefteå i norr till Malmö i söder.

Tyvärr så har ingen tjej anmält sig till tävlingen än, men jag hoppas det kommer under veckan.

Sköt om er ///

Niklas


PS. En stor kram till er alla, som behöver en ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.