Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny annorlunda Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Äsch! Fattar ni inte att han är rädd att nån digitalsnubbe skulle vinna tävlingen och utmana hans fördommar om digitalfotografer... :)

Re: Re: Re: Ny annorlunda Fototävling

Shagwell skrev:
Fast hur svårt är det? Den rättvända stekens ramverk ger i alla fall en viss sållning av agnar från vetet

Det beror ju på var du lägger tyngdpunkten.
Vad är viktigast? Att få fram bra, välkomponerade och välexponerade bilder? Eller att dokumentera den egna mörkrumsskickligheten? Är det vägen eller målet som skall framhävas? För mig är bilden det viktiga och i det perspektivet sållar den rättvända stekens ramverk inga agnar från vetet, hur gärna man än vill...
Det finns det gott om bevis för här på FS!

mvh Janne

Tråkigt

Tråkigt är ordet som beskriver det jag läser i detta forumet , och de flesta inlägg.
Mitt syfte med tävlingen var att återskapa glädjen med svart-vitt och med hjälp av enkla medel göra en bild, precis som de första fotograferna gjorde.

Men genast tolkas det som om att det handlar om att digitalt är blä, och att analogt är bäst.
Något jag varken påstått eller håller med om.
Jag har delvis mig själv att skylla då jag i början skrev (på skämt) om att "sålla ut digitalfotograferna".

Jag skiter rent ut sagt i hur en bild göres, utan för mig är det slutresultatet som är det viktiga. Sedan kvittar det med vilken kamera och vilken utrustning man gör det med.

Jag äger såväl digitala som analoga kameror, kör med alla sorters olika filmmärken och växlar mellan dia,negativ och digitalt. Detta är mitt eget val och ingen jag spekulerar direkt över.

Jag har tidigare kritiserat fotosidan för att vara en "otrevlig" plats för fotografer. Mitt inlägg om tävlingen bevisar bara detta.
Alltså valet är fritt om man vill deltaga eller inte. Precis som jag väljer själv om jag skall kissa nu eller vänta 5 minuter.

Så fort jag laggt in mitt tips/inlägg om tävlingen så började bråken, först alla mot en,sedan alla mot några och sedan alla mot alla.
Jag ber er sluta med detta. Detta skapar bara osämja, och gör att vissa av oss kommer bli ovänner. Jag vill inte det, så jag ber er sluta bråka och kasta skit på varandra. Hur skall sidan kunna utvecklas oom vi inte kan hålla sams och hålla oss till Reglerna ?

När det gäller tävlingen har jag idag fått in ett flertal anmälningar från bla Sverige,England och Tyskland.Förhansintresse kommer även från Österrike och USA. Ett antal utlänska fotografer är inbjudna att deltaga bla Bingo Rimér ,Bob Carlos Clark , Andreas H Bitesnich.Har även bjudit in Terje att deltaga.

Om ni inte vill deltaga så är det upp till er.Överskottet går till en god sak, nämligen Barncanerfonden, som står mig varmt om hjärtat.
Om ni inte vill hålla sams för vänskaps skull på fotosidan, så gör det för barnens skull.

När det gäller tonen i denna diskussionen så anser jag att några borde be om ursäkt för sina uttalanden. Visa att ni kan göra det, och låt oss hjälpa barnen.

Från djupet av mitt hjärta , till er alla ///

Niklas Wibom
Fotograf

Tuff bildtävling för er med digitalkamera!

Sluta tjafsa nu! Det är väl kul att det anordnas fototävlingar, roligt att det finns olika också!

Här är en site för er med digitalkamera, men läs instruktionerna NOGA innan ni skickar in en bild, reglerna är stenhårda, här gör man allt i kameran och inte i Photoshop. För betalande medlemmar finns det emellertid en gren där PS är tillåtet till viss del. Nya tävlingar ungefär en gång i veckan på olika teman.

http://www.dpchallenge.com

Ja, man blir faktiskt jäkligt nedstämd när man ser hur ett trevligt initiativ på bara några minuter förvandlas till massa gnäll på det klassiska temat.

Frågan är om tråden kanske behöver städas lite? Huvudämnet försvinner ju helt i bruset.

Re: Tråkigt

"Skåningen" skrev:
Tråkigt är ordet som beskriver det jag läser i detta forumet...

Niklas, jag förstår och respekterar din reaktion. Och jag tror fullt och fast på ditt uppsåt. Personligen har jag ingenting emot en sådan tävling du arrangerar, jag bara konstaterade att jag inte upplever tanken som "ny och annorlunda". Jag tar inte heller åt mig av det som skrivits om negativa attityder i denna tråd och till tävlingen.

Så som jag förstått ditt sätt att se på foto genom det jag läst i andra forum har jag inte bilden av dig som "analogsnobb" och det du skrivit i denna tråd har inte heller pekat ditåt.

Men jag kan ändå förstå reaktionen bakom en del inlägg efter som det i så många sammanhang - inte minst här på fotosidan - slängs så mycket skit gentemot det digitala. I vissa kretsar blir man inte seriöst bemött om man inte har en filmrulle i kameran. Tyvärr... Till och med i denna tråd har det talats om att "skilja agnarna från vetet"...

Jag tror att det är en reaktion mot denna attityd som du oförskyllt fått ta emot.

Som jag skrev i mitt första inlägg önskar jag er en god tävlan. Jag kommer inte att delta själv, eftersom motivområdet är utanför min kompetens...

mvh Janne

Ett trevligt initiativ av Niklas - absolut! Fast det där angående att bli sedd som oseriös om man har digitalkamera så kan jag ju säga att sista året (med analogt) då jag plåtade sport så skämdes jag över att ha filmrullar i väskan. Jag var alltså mycket ensam om att använda den klassiska tekniken. Så det där med att bli seriöst eller oseriöst bemött - det beror nog på det...

mindbash skrev:
Är det inte snarare så att ni söker konfrontation och hela tiden försöker tala om att digitalt är så underlägset det analoga?

Det känns ruttet att varenda tråd av den här typen måste balla ur totalt.

Om Du läser hela tråden, så kan Du se att konfrontationen har kommit från det digitala hållet.
Jag tycker inte att det digitala är "underlägset" det analoga, men det är ju ett enklare sätt att fotografera, eftersom Du kan se resultatet omedelbart och korrigera eventuella fel "at sight". Du kan prova Dig fram till en bra bild.
Det kommer att finnas båda tekniker i framtiden. Det ena uteslutar inte det andra utan det är två olika sätt att fotografera.
När det gäller arkivbeständigheten så finns inget system som slår ett vanligt svart-vitt negativ om det är rätt behandlat förstås.

Den här tävlingen har ingenting med det analoga fotografiska hantverket att göra. Man får ju varken framkalla filmen eller kopiera bilderna själv. Hur ska man då kunna styra kontrast och bildresultat i den riktning man själv eftersträvar? Jämförelsen med Fotos Mästartävlan rimmar därför inte särskilt bra.

Vilken digitalfotograf som helst kan ju delta genom att låna en analog kamera och ta sina bilder och skicka iväg filmen. Kema-labbet sköter ju resten. För man får väl inte ge dem instruktioner hur de ska framkalla filmen och hur de ska förfara vid kopieringen?

Asså...

...hade igentligen bara tänkt att läsa tråden men jag kan inte låta bli att säga min mening =)
Ang. sitat nedan:

edovan skrev:
Ok, det var inte min mening att låta så negativ. Sorry. Det kommer säkert bli många bra bilder som medverkar i tävlingen.

Men jag kan ändå inte låta bli att känna en smula irritation eftersom jag själv tillhör den grupp som bara har digitalkamera (av ekonomiska skäl) så blir jag automatiskt diskvalificerad för jag har valt fel kamera.

TILLÄGG: Alltså INTE så som Liax skriver. Jag skulle jättegärna vara med, men KAN inte.

Vad tror du alla dom säger som bara har analog kamera då om det skulle göras en tävling för enbart digitalt då?
Blir det kanske inte samma som för dom då?
Ärligt talat så undrar jag mest över varför du skulle bli irriterad över detta?
Gäller ju inte bara ditt inlägg i denna tråd utan ett par andra här osse.

Tänk på dom som bara har analog.

Graal skrev:
Jämförelsen med Fotos Mästartävlan rimmar därför inte särskilt bra.

Jo, det gör den! Det handlar i båda fallen om en fototävlan i svartvit analog teknik. Tävlingarna är inte identiska till sitt upplägg, vilket ingen påstått, men likheterna är mer påtagliga än skillnaderna...

/J

Graal skrev:
Den här tävlingen har ingenting med det analoga fotografiska hantverket att göra. Man får ju varken framkalla filmen eller kopiera bilderna själv. Hur ska man då kunna styra kontrast och bildresultat i den riktning man själv eftersträvar? Jämförelsen med Fotos Mästartävlan rimmar därför inte särskilt bra.

Vilken digitalfotograf som helst kan ju delta genom att låna en analog kamera och ta sina bilder och skicka iväg filmen. Kema-labbet sköter ju resten. För man får väl inte ge dem instruktioner hur de ska framkalla filmen och hur de ska förfara vid kopieringen?

i just detta fallet så har du endast dina kunskaper ang ljusmätning och exponeringslatituder mm att tillgå, dvs du måste göra negativet "rätt" från början. Rätt exponering, kontrast, beskärning osv.
Jag skulle tro att det är tanken bakom.
Vad jag inte riktigt hängde med på var varför kravet på att bilderna ska tas inom 4 timmar finns, vem kollar det?
Det var något mer som jag inte förstod men det har jag glömt nu.

Loj skrev:
Jo, det gör den! Det handlar i båda fallen om en fototävlan i svartvit analog teknik. Tävlingarna är inte identiska till sitt upplägg, vilket ingen påstått, men likheterna är mer påtagliga än skillnaderna...

/J

Mästartävlan focuserar mycket på det fotografiska hantverket och kopieringstekniken i synnerhet. Dessutom är motivvalet fritt så att alla intresseinriktningar kan delta. Vad ser du för likheter med Mästartävlan i det dessa avseenden?

Mästartävlingen i FOTO

Loj skrev:
/J
Det är ju en stor skillnad, Loj.
I Fotos mästartävling tävlas även i kemisk mörkrumsteknik.
Här däremot skall man plåta analog och efter framkallning och kopiering, så skall man scanna in tävlingsbilden och bearbeta den digitalt.
Det blir alltså inte någon kemisk mörkrumskopiering här inte!
Varför då uteslutar digitalarna egentligen?
Och varför kan man inte lämna filmen till sitt lokala labb?

Gunnar D skrev:
i just detta fallet så har du endast dina kunskaper ang ljusmätning och exponeringslatituder mm att tillgå, dvs du måste göra negativet "rätt" från början. Rätt exponering, kontrast, beskärning osv.
Jag skulle tro att det är tanken bakom.

Du har inte ens möjligheten att göra negativet rätt från början, då du ju inte har någon kontroll över filmframkallningen. Det räcker inte med att exponera rätt för att du ska få rätt kontrast i negativet.

Graal skrev:
Du har inte ens möjligheten att göra negativet rätt från början, då du ju inte har någon kontroll över filmframkallningen. Det räcker inte med att exponera rätt för att du ska få rätt kontrast i negativet.

Det är nog ett mindre problem, eftersom Kodaks 400CN är en svart-vit film som framkallas i vanlig "färgsoppa" på vilket labb som helst.
Kopierna körs ut på färgpapper och om detta ej sker i en digital maskin, så får Du färgstick på kopierna (brunt eller grönt).
Filmen har dock en jättestor marginal, nämligen mellan 200 och 1600 ASA. Den utjämnar en hel del kontraster.

Nej, det svåraste är nog att få en modell, om man inte vill betala minst 1000 spänn.

Graal skrev:

Med tanke på att det är en Kodak 400 CN - en C41-film! - så tror jag nog man har rätt stor möjlighet att göra negativet rätt från början. Allt som krövs är väl att man har lite koll på hur just den filmen fungerar.

EDIT: Wolfgang hann visst före mig här. :)

Nils & Wolfgang!

Ni är avgjort bättre än mig på analogt svartvitt foto och om ni påstår att skillnden mellan de två tävlingarna är större än jag först insåg, så förlitar jag mig på er!

Likheterna ser jag i första hand i mediet: svartvit silverbaserad film. Men jag förstår att hantverket i mörkrummet är av avgörande betydelse för resultatet, så delen i Niklas tävling med att skicka in filmrullen känns lite oväntad. Varför inte låta deltagarna frankalla/kopiera själva om de vill?

Men som jag tidigare sagt: det blir teoretiska spörsmål för min del eftersom jag pga motivområdet inte kommer att delta. (F.ö. ytterligare en skillnad, vad jag förstår: mästartävlan harväl fritt val vad motiv gäller???)

mvh Janne

Svar på frågor:

När det gäller framkallningen av filmen så kommer detta ske på HHbild i Sundsvall (Njurunda för att vara exakt). Mannen som driver det, är själv fotograf, och har stor erfarenhet av filmtypen. Filmen kommer framkallas lika dvs med förinställning, ingen film kommer särbehandlas.
Alla har samma förutsättningar, vilket är grundiden med tävlingen.
Jag valde oxå 400Cn framför Portra 400 BW då CN är en mycket bra film att själv kopiera i mörkerrummet.

Det stämmer att vissa modeller tar betalt, precis som vissa fotografer tar betalt.Om man inte vill betala för en modell, så får man finna någon som går med på TFP eller så får man plåta sin fru/flickvän. I värsta fall så får det bli självutlösaren och ditt nakna arsle ; ) Om inte, annonsera på www.kema.nu efter modeller eller titta på de annonser som finnes och kontakta de modellerna.

Varför denna 4 timmars regel ? Svar: Min hemlis. Javisst, den kan inte kontrolleras, men jag tar för givet att folk följer reglerna.

Detta kommer bli skitkul! Tänk att få göra "allt från frunden". Att stå där med sin film och tänka: Nu har jag bara 36 bilder att plåta med, och nu måste det bli bra. Man liksom "tänker" på ett annat vis då. Svårt att förklara , men jag tror ni vet vad jag syftar på: En utmaning.

Men sedan kommer ju de som ställer sig frågan:
varför ? Ja varför gräva med spade,när det finns grävmaskin? Varför köra med spakväxel, när det finns automatare ? Svar: Valet e fritt, och det är en utmaning. Varför skall man alltid välja den "lätta" vägen ? Valet e fritt.

För övrigt så kan jag berätta att anmälningarna börjar strömma in, och det glädjer mig. Bla så har www.flickor.se (Bingos sida) meddelat att de ställer upp med minst en fotograf. Bingo själv har inte gett besked än.

Den var någon som undrade om pappret, på papperskopiorna innan, men jag glömde svara. Svar: Matta från Fuji.

Anmälningarna börjar komma in, men jag skulle bli gladare om det var fler som hängde på.Bla finns det ingen naturfotograf, som hängt på, vilket hade varit kul, då man aldrig e för gammal att testa något nytt ;)

Terje, har valt att stå över pga att han inte deltager i tävlingar, men han önskade mig/oss lycka till och det är jag glad över.

Niklas, som hoppas på fler deltagare

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar