Annons

Ny annorlunda Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag har i denna "digital-ålder" beslutat mig, i samarbete med ett fotolabb annordna en tävling i "Dogme" stil.

Dvs en fototävling i Bac-To-Basic (svart-vitt).
Tävlingen har ett antal specifika regler soom begränsar den "nya" tekniken, och endast öppen för analoga kameror.

Ni kan läsa mer via denna info-link[/URL]


Anmälningsavgiften är på 150 kr, vilket inkluderar,film,framkallning,papperskopior och pokaler till vinnaren och dennes modell.
(Överskottet skänks till Barncancerfonden

Tävlingen är öppen för alla nationaliteter och deltagare från England har redan anmält sig.

Med Vänlig Hälsning


Niklas Wibom
 
Om ni ändå kör back-to-basic varför inte enbart tillåta lådkameror med såna där glasnegativ?


/pfft.
/instämmer med JJ.
 
Hoppas ni får en fin tävling med många bra bidrag. Men konceptet är knappast vare sig nytt eller annorlunda - det påminner ganska mycket om FOTOs "Mästartävlan"...

Vänd på steken istället så får du något nytt: en tävlan där analog teknik i allmänhet och svartvitt i synnerhet är förbjudet... Det vore kul att se.

;-)

mvh Janne
 
varför svart-vitt? det är inte särskilt "dogme". verkligheten är ju i färg och att då skildra den i sv.v. vore en manipulation. enligt dogme-manifestet ska det vara färg, men det här kanske är en egen tolkning eller en tävling som endast hämtat inspiration från dogme, då är det ju ok. annars blir det smisk av trier :)
 
"årets mest prestigefyllda fototävling för fotografer och modeller" ?

Håhåjaja. Nåja, folk får arrangera tävlingar med vilka regler de vill :)

Ska bli kul att se resultatet iaf. Temat är skoj .)
 
Senast ändrad:
Inte för att vara petig, men heter det inte Dogma på svenska? Man får ju lite konstiga associationer till uttrycket Dog-Me ;)
 
Tja, visst kan man ta lika bra bilder digitalt, men vissa bakåtsträvare som jag finner njutning i att göra det gamla svartvita hantverket, där mörkrummandet är lika viktigt som fotograferingen, själv. Jaja, jag vet att det är ett hantverk i Photoshop också, men det är en annan grej. Varför dessa sura reaktioner?
 
Egentligen är jag inte så bakåtsträvande. Tycker absolut att det digitala har sina fördelar. Men mörkrummandet är kul. Låt inte detta inlägg ge upphov till religionsdebatt digitalt/analogt nu bara.
 
patrick: jo, på svenska, men jag är så van att använda originalnamnet så jag fortsätter med det, om det är ok :)
 
Fy fan för er sura människor.
Ni slipper vara med om ni vill.
Hur kan ni vara så in i h-vete negativa ?

NIKLAS
 
Håller med Niklas

Tycker det verkar vara ett onödigt tandagnissel här. Om man inte vill vara med behöver man inte förta någon annans glädje.

Det är lätt att gnälla men inte så lätt att göra något själv!

/Joakim
 
Ok, det var inte min mening att låta så negativ. Sorry. Det kommer säkert bli många bra bilder som medverkar i tävlingen.

Men jag kan ändå inte låta bli att känna en smula irritation eftersom jag själv tillhör den grupp som bara har digitalkamera (av ekonomiska skäl) så blir jag automatiskt diskvalificerad för jag har valt fel kamera.

TILLÄGG: Alltså INTE så som Liax skriver. Jag skulle jättegärna vara med, men KAN inte.
 
Äsch!:)

Inte fasen e vi negativa!
Kände oss bara...lite "utanför"!:)
Kanske bara en liten reaktion av att känna sig "mindervärdig"...
Surfar iväg, ibland, till utländska fotosajter och märker aldrig av någon hostilitet mellan analog och digital fotograqfering!
Dagens "mörkrum" heter ju, för tusan, PS och PSP!!!
Fattar inte vad det är för skillnad mellan digitalt och analogt???!!!
Vi är ju, till syvende och sist, intresserade av samma sak!!!
Mitt förslag är att lägga ner skillnaden mellan analogt och digitalt!
Inte glömma analogt!!!
Men konfigurera ihop vårt gemensamma intresse!*viktigt anser jag*
 
Hur orkar ni gnälla om allting???

Bara för att Niklas nu väljer att bara ha analoga bilder i sin tävling behöver det väl inte orska en massa gnäll för att "jag" inte kan var med. Har aldrig hört en formel 1 förare gnälla för att han inte får vara med i en rallytävling, han har ju också en bil.

Varför inte ordna en egen tävling där man bara får använda digitalkamera och att bilderna ska vara tagna inom en timme så slipper vi alla analoga bilder ;=)


Lycka till Niklas hoppas att det blir kul.

Jörgen
 
Jepp, Jörgen!

En så´n tävling är ju ett alternativ!
Men...VARFÖR???!!!
Vi strävar ju alla efter att bli duktiga fotografer?!
Varför denna gruppering mellan analogt och digitalt???
 
För övrigt...

Inte fasen ska du bli putt för att en skåning till en annan kommer med lite kritik?!:)
Jag kollar, och återkommer, till dina fina bilder ofta!
Och njuter av dom varje gång!
Fast dom är analoga!*buffar till dej vänskapligt*;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.