Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 5d med märke i chassit, ska man behöva ta det?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Fick idag hem min splitternya 5d, glad i hågen packar jag upp den och upptäcker ett litet jack i kåpan över prismat. Ca 2 mm långt och visserligen inte alls djupt men ändå, det finns där!

Det ska man väl inte behöva acceptera på en sprillans ny kamera i den här prisklassen? Så jäkla trist bara att behöva skicka tillbaks den direkt. Det var den sista i lager också...
 
Klart du får en ny men det tråkiga är ju väntan...

Ta kontakt med dem & diskutera, kanske du kan få behålla denna till dom får hem en ny? Annars så kanske du kan få kompensation typ lite pengar tillbaks eller kanske nån pryl så att det känns lite bättre. Säljarna är oerhört olika i service vid ett sådant här fall, vissa säger nog bara "skicka tillbaks & vänta" medan andra säkert ställer upp bättre...

Som sagt, kontakta dem.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Klart du får en ny men det tråkiga är ju väntan...

Ta kontakt med dem & diskutera, kanske du kan få behålla denna till dom får hem en ny? Annars så kanske du kan få kompensation typ lite pengar tillbaks eller kanske nån pryl så att det känns lite bättre. Säljarna är oerhört olika i service vid ett sådant här fall, vissa säger nog bara "skicka tillbaks & vänta" medan andra säkert ställer upp bättre...

Som sagt, kontakta dem.

//Larsa

Jodå, jag ska ringa dem i eftermiddag. Jag har inte direkt flyt när jag handlar grejer från dom. Beställde ett 85/1.8 i höstas som det var damm i... Men dom var dock väldigt hjälpsamma och det var inga problem på det sättet.
 
mange78 skrev:
Jodå, jag ska ringa dem i eftermiddag. Jag har inte direkt flyt när jag handlar grejer från dom. Beställde ett 85/1.8 i höstas som det var damm i... Men dom var dock väldigt hjälpsamma och det var inga problem på det sättet.
Vilken firma handlar det om?
 
mange78 skrev:
Hegethorns. Kändes lite skumt också, jag fick känslan av att den varit uppackad nån gång tidigare. Och det gillar jag inte riktigt...
Det ska väl vara en välrenommerad firma & är det så att dom haft den uppackad så är dom nog mycket väl medvetna om det. Ring & fråga & om dom tjafsar så tar du upp detta med att den verkar ha varit uppackad, om du känner dig något sånär säker på det alltså.

Under årens lopp har jag råkat ut för liknande saker, grejor jag köpt som verkar ha varit använda. Köpte en pulsklocka på Team sportia & upptäckte att det fanns träningsdata inlagt i den under några månader, den var alltså använd! Eller den nya bakväxeln som jag köpte till min mountainbike som jag hittade granbarr i!

I vissa fall så verkar det som att folk lämnar tillbaks grejor & handlaren säljer dem en gång till. Tror dock inte att det gäller din kamera men den kan ju ha gått som Demo ett tag?

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det ska väl vara en välrenommerad firma & är det så att dom haft den uppackad så är dom nog mycket väl medvetna om det. Ring & fråga & om dom tjafsar så tar du upp detta med att den verkar ha varit uppackad, om du känner dig något sånär säker på det alltså.

Under årens lopp har jag råkat ut för liknande saker, grejor jag köpt som verkar ha varit använda. Köpte en pulsklocka på Team sportia & upptäckte att det fanns träningsdata inlagt i den under några månader, den var alltså använd! Eller den nya bakväxeln som jag köpte till min mountainbike som jag hittade granbarr i!

I vissa fall så verkar det som att folk lämnar tillbaks grejor & handlaren säljer dem en gång till. Tror dock inte att det gäller din kamera men den kan ju ha gått som Demo ett tag?

//Larsa

Ja, det blir nog inga problem. Dom är jäkligt bra att ha och göra med!
 
Jag köper gärna demoprylar, men då ska det vara billigare. Om den varit uppackad så är den ju ett demoex, även om de bara visat den för en kund.

Svårt med hacket. Jag hade inte velat skicka tillbaka en kamera jag just fått, men andrahandsvärdet är ju klart lägre om den är skadad, så nånting måste ju göras.
 
Kolla med nån lämplig programvara om kameran gått några exponeringar. Det bör den väl inte ha gjort om den är ny.
 
Trist..
Jag fick igår hem min 30D från Digicom.nu
Man blir lite ledsen när man ser att man inte ens försökt skydda packetet med papper eller nåt.
30D´s låda var nertryckt på ena sidan och alla papper o sånt var vikta och fula.. Inte så farligt.. inte heller farligt med ett jack.. men kul är det inte!
 
Öppet köp!

Är det här medaljens baksida med öppet köp?
Kunden vill ha öppet köp, men alltid NYA ouppackade varor vid köp.

Låt säga att det säljs 5 st. 5D som kommer tillbaka till butiken mot "öpppet köp".

Vad skall handlaren göra med dem ?

Sälja som "demoex" med förlust x 5 ?

Jag vet inte utan bara spekulerar, men man blir som kund riktigt förbannad då prylarna man köper känns begagnade.

Som sagt, jag bara spekulerar och tar inte ställning i frågan som sådan.
 
Re: Öppet köp!

JAVA skrev:
Är det här medaljens baksida med öppet köp?
Kunden vill ha öppet köp, men alltid NYA ouppackade varor vid köp.

Låt säga att det säljs 5 st. 5D som kommer tillbaka till butiken mot "öpppet köp".

Vad skall handlaren göra med dem ?

Sälja som "demoex" med förlust x 5 ?

Jag vet inte utan bara spekulerar, men man blir som kund riktigt förbannad då prylarna man köper känns begagnade.

Som sagt, jag bara spekulerar och tar inte ställning i frågan som sådan.

Här handlar det dock inte om öppet köp utan om en reklamation. Hade det inte varit för märket hade jag inte brytt mig om att den såg ut och ha varit uppackad. Men nu vet jag ju inte om märket kommit av att nån tappat den eller liknande och det kan jag inte acceptera.

Men öppet köp ska man ha tycker jag, dock tycker jag dock att säljaren kan kräva att förpackningar och liknande inte är uppbrutna i sådana fall.
 
Spelar en liten rispa någon roll egentligen? Du lär väl sätta dit ett par själv efter ett tag:)

Kan du inte be om rabatt istället för att skicka tillbaka?
 
Jag skulle försöka få rabatt. Känns ganska så skönt att repningen är påbörjad så slipper man få sån ångest när man själv fixar den första repan:)

På tal om det så bryr jag mig idag inte ett skit om repor på min utrustning, såvida det inte gäller glasytorna förstås. Grejorna ska användas & då syns det efter ett tag.

Rätt ska dock vara rätt Magnus så om du kan leva med repan försök att få rabatt!

//Larsa
 
Säljarens kommentar

Märken på kameror ska man INTE tolerera som köpare!
Jag kommer omedelbart kontakta Magnus och reda ut problemet!

Daniel Gustafsson
Serviceansvaring
Hegethorns Foto AB
 
Suverän Kundservice!

Har nu talat med Hegethorns, blev ju till och med uppringd, och det hela löste sig på bästa sätt!

Mycket föredömlig kundservice! Det är sånt som gör att man gärna handlar där igen.

Tack Daniel & Hegethorns!

Mvh Magnus
 
Martin F skrev:
Jag köper gärna demoprylar, men då ska det vara billigare. Om den varit uppackad så är den ju ett demoex, även om de bara visat den för en kund.


Det där låter ju inte helt realistiskt... Då skulle man antingen behöva höja alla priser med 10%, alternativt vägra öppna lådan och låta dig se produkten eftersom dom då måste sälja den med förlust till nån annan om inte du köper den.

Demoex som stått framme och fått slitage ska såklart rabatteras, men inte ska det vara billigare för att kartongen varit öppnad.
 
Om man hävdar öppet köp så får väl inte varan vara använd? Onoff och Siba sätter ju små klistermärken på kartongerna och om man bryter förseglingen så har man förbrukat rätten till öppet köp. Det låter ju helt osannolikt att man skall kunna köpa en pryl, testa den och sen skicka tillbaka. Det kommer ju aldrig att hålla i längden.

Bara några funderingar!

MVH

Uffe
 
Öppet köp
Varan ska vara oanvänd, kartong oöppnad. Denna form får du från butik när du köper direkt över disk.

Reklamation
Ny form för distansköp dvs postorder. Där kan du öppna kartongen och prova varan. Om den då inte motsvarar dina förväntningar kan du inom X dagar (tror det är två veckor) skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Detta gäller bara privatperson ej företag.

Så har i alla fall jag förstått skillnaden mellan öppet köp och reklamation.

/Ola
 
WeeGull skrev:
Öppet köp
Varan ska vara oanvänd, kartong oöppnad. Denna form får du från butik när du köper direkt över disk.

Reklamation
Ny form för distansköp dvs postorder. Där kan du öppna kartongen och prova varan. Om den då inte motsvarar dina förväntningar kan du inom X dagar (tror det är två veckor) skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Detta gäller bara privatperson ej företag.

Så har i alla fall jag förstått skillnaden mellan öppet köp och reklamation.

/Ola

Vid distansköp gäller Ångerrätt i 14 dgr. Reklamation handlar det om när du inte är nöjd med varan pga att det är nåt fel på den. Då är säljaren skyldig att åtgärda felet alternativt byta ut den mot en likadan. Reklamation och Ångerrätt är således två skilda saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.