Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny 55:a
- Trådstartare Visnu
- Start datum
FlyerOne
Aktiv medlem
Du behöver knappast oroa dig särskilt mycket. Den har väl lyckats med att lägga beslag på i stort sett alla "Awards" i alla kategorier som den överhuvudtaget har kunnat ställa upp i:
"Årets kamera"
"Årets största fotoinnovation"
"Gold Award"
etc, etc.
Invänta lugnt dess ankomst, och sätt sedan igång och ha kul!
Eller ännu bättre - beställ under tiden du väntar Gary Friedmans 492-sidiga e-book "The Complete Guide to Sony's Alpha 33 and 55 SLT Cameras". Kostar USD 26,45 och är värt detta många gånger om. Han är den klart mest pedagogiska och begåvade fotoboksförfattare jag någonsin har sett under min "fotokarriär", som är över ett halvt århundrade lång ...
Länk:
http://friedmanarchivespress.com/ashop/catalogue.php?product=37
"The Complete Guide to Sony's Alpha 33 and 55 SLT Cameras by Gary Friedman"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Finally, an easy-to-understand manual that is a match for the cameras it describes!
Gary Friedman's book on the Sony Alpha 33 and Alpha 55 (aka, "Sony A33" and "A55") digital cameras provide a complete instruction manual which explains each feature in plain English and provides hundreds of visual examples as well.
In this 492-page full-color e-book you'll learn:
* What every mode, knob, and button does - in plain, easy-to-understand text.
* The secrets of taking outstanding photos.
* Detailed examples showing the camera's unique features, such as Sweep Panorama, HDR, and Multi-Frame Noise Reduction.
* All about the 8 flash modes - including an entire chapter on Wireless Flash
* A chapter on Movie Mode which explains the alphabet soup behind AVCHD.
* The most common digital "jargon" and what it all means to you.
* An introduction to the image editing software that comes with your camera, and how to get the benefits of shooting RAW.
* Tip cards now available (Appendix B) which you can print out and keep in your camera bag!
Get the most out of your investment - Learn about the wonders of digital imaging and improve your photography at the same time!
Price: $26.45 "
"Årets kamera"
"Årets största fotoinnovation"
"Gold Award"
etc, etc.
Invänta lugnt dess ankomst, och sätt sedan igång och ha kul!
Eller ännu bättre - beställ under tiden du väntar Gary Friedmans 492-sidiga e-book "The Complete Guide to Sony's Alpha 33 and 55 SLT Cameras". Kostar USD 26,45 och är värt detta många gånger om. Han är den klart mest pedagogiska och begåvade fotoboksförfattare jag någonsin har sett under min "fotokarriär", som är över ett halvt århundrade lång ...
Länk:
http://friedmanarchivespress.com/ashop/catalogue.php?product=37
"The Complete Guide to Sony's Alpha 33 and 55 SLT Cameras by Gary Friedman"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Finally, an easy-to-understand manual that is a match for the cameras it describes!
Gary Friedman's book on the Sony Alpha 33 and Alpha 55 (aka, "Sony A33" and "A55") digital cameras provide a complete instruction manual which explains each feature in plain English and provides hundreds of visual examples as well.
In this 492-page full-color e-book you'll learn:
* What every mode, knob, and button does - in plain, easy-to-understand text.
* The secrets of taking outstanding photos.
* Detailed examples showing the camera's unique features, such as Sweep Panorama, HDR, and Multi-Frame Noise Reduction.
* All about the 8 flash modes - including an entire chapter on Wireless Flash
* A chapter on Movie Mode which explains the alphabet soup behind AVCHD.
* The most common digital "jargon" and what it all means to you.
* An introduction to the image editing software that comes with your camera, and how to get the benefits of shooting RAW.
* Tip cards now available (Appendix B) which you can print out and keep in your camera bag!
Get the most out of your investment - Learn about the wonders of digital imaging and improve your photography at the same time!
Price: $26.45 "
Björn_
Aktiv medlem
Jag köpte en för lite mer en än vecka sedan. Fick ersätta min gamla D7D. Har haft a700 innan samt 850. Kör bara Jpeg nu för att se vad man kan få direkt ur kameran, väldigt nöjd än så länge. Auto HDR är coolt, men blir inte så bra alltid, man tappar ofta en del kontrast i bilden, men det funkar väldigt bra ändå. Bäst av allt, jag kan säga till frugan en sak, sätt den på auto och kör ! Sen när jag vill pilla så finns det ändå väldigt mycket inställningar och tricks som tilltalar mig. Bra video också. Kör den med ett 16-105 som funkar bra på kortare brännvidder. Lite tyngre men jag inbillar mig att det blir lite bättre bilder också
10-bildersläget e coolt, men kanske inte så användbart (för min del iaf). Liten och smidig är den också, inget monster som kräver en egen väska som 850:in ...
tillägg
Just det, AF i världsklass! (objektivet bidrar ju till viss del iom att det har rekordkort af-bana, eventuellt kortast jag sett inkluderat gamla KM 28-75) men den är snabb i övrigt ändå.
//Björn
10-bildersläget e coolt, men kanske inte så användbart (för min del iaf). Liten och smidig är den också, inget monster som kräver en egen väska som 850:in ...
tillägg
Just det, AF i världsklass! (objektivet bidrar ju till viss del iom att det har rekordkort af-bana, eventuellt kortast jag sett inkluderat gamla KM 28-75) men den är snabb i övrigt ändå.
//Björn
Senast ändrad:
FlyerOne
Aktiv medlem
Bara en liten kommentar - att man tappar en del i kontrast beror inte alls på att A55:ans HDR-funktion "inte är bra". Detta är tvärtom helt normalt, eftersom det beror på tekniken i sig, och därför sker närapå alltid OAVSETT på vilket sätt man åstadkommit sina HDR-bilder. Tekniken man använder sig av innebär ju att man tar ett större kontrastomfång, säj, 13 steg (genom att ta flera bilder med olika exponering, som sagt), och sedan klämmer ihop detta till kanske, säj, 7 steg, och då MÅSTE man förstås tappa kontrast nånstans.---
Auto HDR är coolt, men blir inte så bra alltid, man tappar ofta en del kontrast i bilden, men det funkar väldigt bra ändå.
---
Det är helt normalt att man behöver öka kontrast och ofta även färgmättnad efter att man har slagit ihop delbilderna till en HDR-bild, vare sig man har fått fram denna på traditionellt sätt eller använt sig av Sonys HDR-funktion. Vilken jag för egen del tycker är kolossalt snabb, enkel och smidig att använda!
Istället för timmar i PhotoShop fixar HDR-funktionen bilden på mindre än 1/20 sekund(!) OK, kanske också lite ökning av kontrasten efteråt i något bildbehandlingsprogram, som sagt.
.
Senast ändrad:
Björn_
Aktiv medlem
Ni som testat lite, hur mycket tjänar man på att köra RAW med A55:an ? Jag kör RAW med min 850, men där upplever jag att man tjänar mycket på mellantoner och rätt många EV-steg. DR på 9 steg i jpeg är ju rätt bra det med och vad jag läst så har man ett EV plus i RAW, men den är ju inte så mkt...
Brusredurering och skärpa kanske är bättre i LR, eller vad tror ni som testat ett tag?
Frågan är alltså inte om RAW genererar bättre bilder efter framkallning, utan om det verkligen blir så stor skillnad. När jag kollar på testerna på dpreview så tycker inte jag det är någon ofantlig skillnad.
//Björn
Brusredurering och skärpa kanske är bättre i LR, eller vad tror ni som testat ett tag?
Frågan är alltså inte om RAW genererar bättre bilder efter framkallning, utan om det verkligen blir så stor skillnad. När jag kollar på testerna på dpreview så tycker inte jag det är någon ofantlig skillnad.
//Björn
waconda
Aktiv medlem
Har nu provkört A55:an i två dagar. Jäklar vilken kamera,bildkvaliten är ju kanon. Det som verkar bli det svåraste är att lära sig ,är den annorlunda sökaren jämfört med A300, men det är nog en vanesak.
Helnöjd hitills.Har inte hunnit testa videofuktionen än.
Kul att också du hade en a300 innan. Det är samma här. Min finns kvar i familjen hos min yngsta dotter så jag kan pilla lite på den ibland när den lilla a55 känns för lite "kamera"
Jag har haft min a55 sedan innan jul och den är verkligen en liten pärla.
Erik.Sandstrom
Avslutat medlemskap
Fråga om objektiv
Jag har ett enormt sug att köpa en a55.
Dock är jag lite förbryllad då det står på http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=SLTA551855 att om man har lite äldre sigma/minolta objektiv kanske de måste modifieras.
Undrar om det är någon som vet hur de går till väga och om det inte går att använda objektiven i min a700 efter de har modifierat i objektiven.
De som erbjuder detta kostnadsfritt är Tura Scandinavia enligt cyberphoto.
Någon som kan säga något om dem?
// Erik
Jag har ett enormt sug att köpa en a55.
Dock är jag lite förbryllad då det står på http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=SLTA551855 att om man har lite äldre sigma/minolta objektiv kanske de måste modifieras.
Undrar om det är någon som vet hur de går till väga och om det inte går att använda objektiven i min a700 efter de har modifierat i objektiven.
De som erbjuder detta kostnadsfritt är Tura Scandinavia enligt cyberphoto.
Någon som kan säga något om dem?
// Erik
FlyerOne
Aktiv medlem
Nej, så står det inte riktigt. Det står att det gäller för:---Dock är jag lite förbryllad då det står på http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=SLTA551855 att om man har lite äldre sigma/minolta objektiv kanske de måste modifieras.
---
"Sigma objektiv med Sony/Minolta AF fattning "
Detta inkompatibilitetsproblem gäller ENBART för (vissa) Sigma-objektiv, men inte för något enda Minolta AF-objektiv.
Modifieringen påverkar inte på något sätt dina möjligheter att använda Sigma-objektivet på A700 eller på någon annan Minolta AF eller Sony DSLR-kamera sedan.
Kostnadsfritt för nyare Sigma.objektiv. Tror också att man kan behöva visa upp en kvittokopia för att styrka att man verkligen har köpt en A33 eller A55:a.
.
Senast ändrad:
Znutt
Aktiv medlem
Skickade in alla mina sigma utan att ha någon AXX. Då jag läste någonstans att det bara fixar äldre så länge de har delar som passsar.
De fixade dem utan några inköpskvitton på varken sigma objektiven eller någon A55/A33.
Kände att samma problem säkert gäller nya A77 och A65 eller vad det blir för nummer.
Tog mindre än en vecka
Hatten av för TURA NORD
De fixade dem utan några inköpskvitton på varken sigma objektiven eller någon A55/A33.
Kände att samma problem säkert gäller nya A77 och A65 eller vad det blir för nummer.
Tog mindre än en vecka
Hatten av för TURA NORD
Erik.Sandstrom
Avslutat medlemskap
Inställningar för videofunktionen
Pallra mig till affären idag och köpte mig en a55. Har tycärr inte kunant mixtrat med den så mycket då jag har inte ett SD kort till den. Eller ett på 64mb från 1800-talet. Räknar det som inget minneskort.
Hur som helst undrar jag om det finns någon här som kan svara på hur det ser ut med att kunna ändra exponerings inställningar i videoläge? bländare vet jag ej går. Men exponering eller slutartid? går detta tror ni?
Några tips?
Pallra mig till affären idag och köpte mig en a55. Har tycärr inte kunant mixtrat med den så mycket då jag har inte ett SD kort till den. Eller ett på 64mb från 1800-talet. Räknar det som inget minneskort.
Hur som helst undrar jag om det finns någon här som kan svara på hur det ser ut med att kunna ändra exponerings inställningar i videoläge? bländare vet jag ej går. Men exponering eller slutartid? går detta tror ni?
Några tips?
FlyerOne
Aktiv medlem
Mja, det jag vet är att den nya generationen, SLT-A77 och A65, klarar att hantera full manuell kontroll under videoinspelning, och man kan spela in i alla lägena P, A, S och M.
Den första generationen, A33 och A55, var betydligt mer begränsade i detta avseende, men eftersom jag själv inte har någon A55:a så kan jag inte ge dig ett exakt svar om hur det ligger till med just denna.
Den första generationen, A33 och A55, var betydligt mer begränsade i detta avseende, men eftersom jag själv inte har någon A55:a så kan jag inte ge dig ett exakt svar om hur det ligger till med just denna.
Björn_
Aktiv medlem
från dpreview...
Förklarar det rätt bra.
Capturing a movie on the Sony SLT-A55 is easy. Just press the red movie button to start and stop recording. The A55's movie mode lacks manual control over shutter speed and aperture (if you shoot with manual focus you can set the aperture before you start recording) but nevertheless still offers some scope for creative control. You can apply exposure compensation while creative styles, white balance, AF area and metering mode are all taken over from the current stills image settings. In the menu there are only three movie options to be found - you can select the recording format and size and deactivate audio recording.
The autofocus is set to continuous but of course you can focus manually if you wish. If in 'Local' AF mode you can change the AF area while shooting. Due to having its phase-detect AF available at all times, the A55 focuses faster than other DSLRs. But, because of the shallow depth-of-field offered by large sensor cameras (and depending on the subject) shooting video with AF might not be entirely advisable. Firstly the camera doesn't always focus on the subject you want it to focus on which can lead to visually unpleasant 'focus jumps' and secondly the noise of the focus motor can be heard on the audio track. Although the latter can be avoided by using an external microphone, due to the narrow depth-of-field of an APS-C sensor camera such as the Sony SLT-A55, even small shifts in focus will be much more visible than on small-sensor camcorders or compact cameras.
Förklarar det rätt bra.
Capturing a movie on the Sony SLT-A55 is easy. Just press the red movie button to start and stop recording. The A55's movie mode lacks manual control over shutter speed and aperture (if you shoot with manual focus you can set the aperture before you start recording) but nevertheless still offers some scope for creative control. You can apply exposure compensation while creative styles, white balance, AF area and metering mode are all taken over from the current stills image settings. In the menu there are only three movie options to be found - you can select the recording format and size and deactivate audio recording.
The autofocus is set to continuous but of course you can focus manually if you wish. If in 'Local' AF mode you can change the AF area while shooting. Due to having its phase-detect AF available at all times, the A55 focuses faster than other DSLRs. But, because of the shallow depth-of-field offered by large sensor cameras (and depending on the subject) shooting video with AF might not be entirely advisable. Firstly the camera doesn't always focus on the subject you want it to focus on which can lead to visually unpleasant 'focus jumps' and secondly the noise of the focus motor can be heard on the audio track. Although the latter can be avoided by using an external microphone, due to the narrow depth-of-field of an APS-C sensor camera such as the Sony SLT-A55, even small shifts in focus will be much more visible than on small-sensor camcorders or compact cameras.