Annons

ny 400d, 2 fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Balzary

Medlem
Hej.
Är en total novis på det här med Kameror. Har en 400d sen ca 2 veckor tillbaka, och har 2 fel? som jag undrar lite över.

1) I helgen var jag ute och fotograferade och då, mitt i en fotoserie, slutade kameran fungera. Det blev svart i sökaren och det gick inte att knäppa mera.

Tog bort objektivet och såg att "spegeln" hade hoppat snett :(. Det visade sig att det var en fjäder till "autofokusspegeln"? som hade lossnat.
Är det någon som varit med om det här, är det vanligt?

Har varit försiktig med kameran så den har inte tagit i mot en massa smällar och sånt. Känns tråkigt om detta är något som kan/kommer att hända igen då det tar någon vecka att få det fixat...


2) Ett annat problem är att kameran i vissa situationer kommer i status Busy, vilket i sig inte är så konstigt kanske. Men jag har lite svårt att förstå varför ibland. Har heller inte verifierad om det är busy pga. av att blixten måste vila.
Men läget är som så här. Om jag bränt iväg ett gäng bilder kanske 15 st och kameran blir busy, kan man få vänta flera sekunder (5-15) innan jag kan knäppa en ny bild. När jag då knäppt 1 bild blir den busy igen och så håller den på om jag inte väntar flera minuter innan jag tar nästa bild...
Någon som haft något liknande problem?
Är det pga. av blixten tro? (får prova när jag får tillbaka kameran från service)
Minneskortet? (har ett Ultra II, som skulle räcka, för kameran klarade inte att skyffla mer data läste jag någonstans)

Mvh
Magnus
 
ang fråga 2 så är detta helt normalt. Kameran har en buffert som den fyller bilderna med. Det är först när du slutar ta bilder som kameran börjar skriva till minneskortet. Beroende på vilket minneskort man använder så tar detta olika lång tid. Det är först när kameran har skrivit ur en bild från det fulla buffertminnet, som man kan ta nästa.

ang fråga 1, så är det bara att lämna in kameran. Tråkigt, men nödvänligt.
 
Tack för snabbt svar!

Så skulle man kunna speeda upp denna bufferttömning med ett snabbare minneskort då tro?

Har för övrigt skickat in kameran, men som sagt är det stor risk att det händer igen tro?
(har pratat med några fototokkompisar som inte sett något liknande)
 
Fråga 2.

Citerar ur sid 54 i användarhandboken.

"Om du tar 20 bilder med blixt under kort tid kan blixten sluta fungera. Detta för att skydda blixten. Om du trycker ner avtryckaren halvägs och BUSY visas i sökaren och på LCD monitorn väntar du tills indikeringen slocknar.
Sedan kan du använda blixten igen."

Händer ganska ofta.

Ditt minneskort Ultra II är supernajs.



Edit: Ang 1. Så har jag inte varit med om det och hoppas verkligen att jag slipper. Väldigt tråkigt. Hoppas det löser sig.
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
ang fråga 2 så är detta helt normalt. Kameran har en buffert som den fyller bilderna med. Det är först när du slutar ta bilder som kameran börjar skriva till minneskortet. Beroende på vilket minneskort man använder så tar detta olika lång tid. Det är först när kameran har skrivit ur en bild från det fulla buffertminnet, som man kan ta nästa.

ang fråga 1, så är det bara att lämna in kameran. Tråkigt, men nödvänligt.

Det där är väl inte helt sant, kameran börjar väl skriva till minneskortet direkt, dock skriver den ju långsammare till minneskortet än vad kameran hinner ta bilder så buffertminnet hinner ju bli fullt ändå.

Jeppe: Saknar förövrigt uppdateringar på din blogg, jag gillade den.
 
Om du tar när det är mörkt så kan det vara brusreduceringen som tar kraft och tid av kameran.
 
vectrex skrev:
Det där är väl inte helt sant, kameran börjar väl skriva till minneskortet direkt, dock skriver den ju långsammare till minneskortet än vad kameran hinner ta bilder så buffertminnet hinner ju bli fullt ändå.

Jeppe: Saknar förövrigt uppdateringar på din blogg, jag gillade den.

Gör även 400D det? Då har de ändrat, innan gällde detta bara EOS 1-modellerna.

Ang min blogg så har jag varit sjukskriven efter en operation och allvarligt talat inte mycket att berätta. Men jag ska komma igång snart igen med den.
 
Jeppe skrev:
Gör även 400D det? Då har de ändrat, innan gällde detta bara EOS 1-modellerna.
Nu är du väl ändå ute och cyklar (eller också har jag missuppfattat dig helt).
När du skrev "Det är först när du slutar ta bilder som kameran börjar skriva till minneskortet" så tog jag fram min gamla 300D och tryckte in avtryckaren. Jag tog 60 bilder innan jag tröttnade på att hålla inne knappen och den började helt klart skriva till minneskortet långt innan jag slutade ta bilder ty annars hade jag aldrig kunnat hålla på så länge (bufferten rymmer 3-4 stycken har jag för mig).

Så nog börjar den skriva innan man slutar ta bilder, däremot är det möjligt att den inte börjar skriva till minneskort förrän bufferten är full.
 
hmm ok.
Lånade en 350d några dagar innan jag köpte min 400d, och med den upplevde jag aldrig att den blev busy. Kanske för att den har färra pixlar=mindre storlek=går fortare att skriva till minneskortet?
Ska prova att vid tillfälle, när jag fått tillbaka min kamera vill säga, att köra med sämre bildkvalitet och se om den blir mindre busy då? i så fall bör jag kunna utesluta blixten som en problemkälla.

//Magnus
 
Senast ändrad:
Hur länge vänta på service?

Har nya frågor angående min trasiga kamera.

Kameran har alltså varit trasig i över en månad, Jag skickade den först till återförsäljaren ( i börja på maj) som i sin tur skickade den vidare till serviceverkstaden de fick in den den 21/5.
Kameran har ännu inte blivit lagad, den 19/6 alltså, utan de väntar på reservdelar får jag till svar.

Min fråga är, har man några rättigheter som kund att när det tar sån här tid att reparera en alldelas ny kamera, kan man då kräva att få en ny i stället?

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.