Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Hur går jag vidare med denna blåsning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om inte brott kan konstateras är man vid köp/sälj mellan privatpersoner tyvärr ganska rättslös.

Inte alls. Det är många liknande fall som tas upp i rätten som tvistemål. Däremot är det ytterst ovanligt att en varas skick vid en privataffär leder till ett brottsmål.
 
Nej, men köparen sa ju att det var en analog kamera som han köpte, bör då ha några år på nacken.

Så du tycker att Eriks största misstag var att han inte förstod att kameran var några år gammal? Att säljaren skrev: "Den tar underbara bilder med extremt bra skärpa och djup. Det finns inga repor eller yttre skavanker varken på kamerahuset eller på objektivet" spelar ingen roll? Jag tycker det är svårt att ta underbara bilder med extremt bra skärpa om kamerans fokusfunktion är defekt....
 
Hans värsta misstag var att skicka en pojke att utföra en mans jobb!



/Stefan R. Nilsson
 
Jag tycker tyvärr det är skrämmande att man i viss mån försöker "lägga skulden" på Erik. I mitt tycke är det en lurendrejeri annons. Jag hade kanske en naiv förhoppning att vi "fotokompisar" på fotosidan var lite bättre/snällare mot varandra än t ex Blocket.
 
Jag tycker tyvärr det är skrämmande att man i viss mån försöker "lägga skulden" på Erik. I mitt tycke är det en lurendrejeri annons. Jag hade kanske en naiv förhoppning att vi "fotokompisar" på fotosidan var lite bättre/snällare mot varandra än t ex Blocket.

Jag skickar inte min mamma för att köpa ett begagnat L-objektiv som kostar 8000 kr. Den vill jag syna själv eller skicka nån annan kunnig inom området.
Via blocket på posten, förskottsbetalningen är en helt annan femma än att få chansen att syna den innan man ger personen pengar pavsett annonsen formulering.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag skickar inte min mamma för att köpa ett begagnat L-objektiv som kostar 8000 kr. Den vill jag syna själv eller skicka nån annan kunnig inom området.
Via blocket på posten, förskottsbetalningen är en helt annan femma än att få chansen att syna den innan man ger personen pengar pavsett annonsen formulering.



/Stefan R. Nilsson

Jag förstår inte vad det har med saken och göra. Någon ljuger om kamerans skick i annonsen. Så om någon skickar en förståndshandikappad så är det okey att blåsa folk...???
 
Jag tycker tyvärr det är skrämmande att man i viss mån försöker "lägga skulden" på Erik. I mitt tycke är det en lurendrejeri annons. Jag hade kanske en naiv förhoppning att vi "fotokompisar" på fotosidan var lite bättre/snällare mot varandra än t ex Blocket.

Man kan inte vara så blåögd att man blint litar på en okänd person. De dagarna är förbi när man kunde lita på folk och handslag var något som gällde istället för juridiska avtal.
 
Jag förstår inte vad det har med saken och göra. Någon ljuger om kamerans skick i annonsen. Så om någon skickar en förståndshandikappad så är det okey att blåsa folk...???

Nej, det är inte ok.
Men tänk så här jag säljer dig en kamera som uppenbarligen har några år på nacken. Sannolikheten att den är använd är väl hög!! Jag säger att den är så gott solljuset ny, inga skavanker.
Vi träffas och du får se den. Den är skadad ser du och det blir ingen affär!
Eller du skiter i att syna en 8000 kr pryl trots du står öga mot öga med mig och bara sticker.
Då får du skylla dig själv.
Eller att jag inte räknar de 16 500 kr lapparna är lika blåögt av mig. Har du nånsin sett en kassör lita på dig på det sättet?



/Stefan R. Nilsson
 
Nej, det är inte ok.
Men tänk så här jag säljer dig en kamera som uppenbarligen har några år på nacken. Sannolikheten att den är använd är väl hög!! Jag säger att den är så gott solljuset ny, inga skavanker.
Vi träffas och du får se den. Den är skadad ser du och det blir ingen affär!
Eller du skiter i att syna en 8000 kr pryl trots du står öga mot öga med mig och bara sticker.
Då får du skylla dig själv.
Eller att jag inte räknar de 16 500 kr lapparna är lika blåögt av mig. Har du nånsin sett en kassör lita på dig på det sättet?



/Stefan R. Nilsson

Jag håller med dig till viss del. I mitt jobb arbetar jag dagligen med stölder, bedrägerier etc, etc. Kanske en reaktion på det ( jag är inte så naiv i verkligheten) :)

Det jag tycker är lite tråkigt är att det sker på fotosidan. Man kan anta att säljaren hade bra koll på kamerans skick.
 
Litar du på alla som har konto här?

Att köpa från en forummedlem tycker åtminstone jag är mycket tryggare än någon anonym på t.ex. blocket. Här kan man ju titta litet på vad medelmmen har tillfört i form av bilder och foruminlägg. Risken att en bedragare hänger här ett år och lägger upp bilder tycker jag är mycket nära noll, faktiskt.

Detta befriar dock inte en köpare från ansvaret att kolla en beganad vara, om inte annat för att slippa återkomma till säljaren senare. Det kan ju faktiskt vara så att varan såldes i tron att den var precis i det skick som annonsen utvisade.
 
Att köpa från en forummedlem tycker åtminstone jag är mycket tryggare än någon anonym på t.ex. blocket. Här kan man ju titta litet på vad medelmmen har tillfört i form av bilder och foruminlägg. Risken att en bedragare hänger här ett år och lägger upp bilder tycker jag är mycket nära noll, faktiskt.

Detta befriar dock inte en köpare från ansvaret att kolla en beganad vara, om inte annat för att slippa återkomma till säljaren senare. Det kan ju faktiskt vara så att varan såldes i tron att den var precis i det skick som annonsen utvisade.

Men om det visar sig att så inte var fallet, kanske man skall vara tillmötesgående gällande prisavdrag på den defekta varan......
 
Jag och min bror skulle hämta en motorcykel förrförra veckan, det är en mycket snygg modell som inte tillverkas längre, det var årsm 2007 så den var varken ny eller särskilt gammal. Customcyklar dvs "glidare" brukar vara välvårdade och i fint skick då det oftast är lite äldre som har dom. Vi åkte till leksand, c:a 11 mils resa, jag tog med mig hjälm och utrustning för att köra hem den, postväxeln låg i handsfacket i bilen. Vi åker fram till hans kåk och hälsar på säljaren, en trevlig "gubbe". I Annonsen stod det perfekt skick utan några som helst skavanker. En riktig pärla. Jag och min bror är sveriges största pixelpeepare och är riktigt duktiga på hitta eventuella fel på motorcyklar. Vi har kört och köpt motorcyklar sen vi var 18 år gamla. Men utan att ens gå nära cykeln såg vi stora stenskott, rost på lite olika ställen,tanken var helt matt, det ska den inte vara egentligen. Honda emblemet hade halvt lossnat från tanken, som om nån hade försökt att slita bort den. Jag drog ett stort andetag och suckade och sa bara, nu åkte vi väl ändå hit i onödan. Gubben svarade med att han "inte såg sånt där" Vad ska man svara på det? Det bästa är väl oftast att alltid titta på prylarna man ska köpa innan man slår till. Vissa kan man säkert lita blint på, men allra oftast så bör man ha synat produkten själv först. Vi var faktiskt inte så petiga som vi brukar vara, men det folk skriver i sina annonser är ofta långt ifrån sanningen.
 
Så du tycker att Eriks största misstag var att han inte förstod att kameran var några år gammal? Att säljaren skrev: "Den tar underbara bilder med extremt bra skärpa och djup. Det finns inga repor eller yttre skavanker varken på kamerahuset eller på objektivet" spelar ingen roll? Jag tycker det är svårt att ta underbara bilder med extremt bra skärpa om kamerans fokusfunktion är defekt....
Självklart så skall han ha kompensation för defekt autofokus, men att beklaga sig för att kameran är 10 år gammal vet jag inte om jag köper.
 
Självklart inte! Men jag liter mer på någon som varit med sedan 2004 t ex.

Bara undrade. Själv tycker jag som du. Inger mer respekt om man är medlem här och särskilt sedan länge. Om personen varit aktiv inget också mer respekt.
Men alla ser vi olika vad nyskick är. För vissa är det rent optiskt, andra mekaniskt medan vissa ser vara utsidan. För mig är de två förstnämnda viktigast och kan bara uppmärksammas genom att röra vid grejerna.
Även ett foto kan vara missvisande. Har faktiskt photoshopppat vissa av mina annonser.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.