afe
Aktiv medlem
Självklart så skall han ha kompensation för defekt autofokus, men att beklaga sig för att kameran är 10 år gammal vet jag inte om jag köper.
I en mätsökarkamera är nog inte autofokusen bara defekt, utan helt frånvarande
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Självklart så skall han ha kompensation för defekt autofokus, men att beklaga sig för att kameran är 10 år gammal vet jag inte om jag köper.
Inte alls. Det är många liknande fall som tas upp i rätten som tvistemål. Däremot är det ytterst ovanligt att en varas skick vid en privataffär leder till ett brottsmål.
Jag tycker tyvärr det är skrämmande att man i viss mån försöker "lägga skulden" på Erik. I mitt tycke är det en lurendrejeri annons. Jag hade kanske en naiv förhoppning att vi "fotokompisar" på fotosidan var lite bättre/snällare mot varandra än t ex Blocket.
Jag köpte en begagnad kamera för 8000 kr via Fotosidan.se för en dryg vecka sedan. Enligt annonsen var kameran i absolut nyskick, endast använd två gånger av säljaren, originalkvitto och kartonger fanns kvar.
Det är visst värre, det finns något som heter undersökningsplikt
Så enkelt! Då kan man ju stryka brottsrubriceringen "bedrägeri" ur lagtexterna. Om någon blir lurad på något vis så har han inte undersökt omständigheterna tillräckligt.[/QUs
så är nog juridiken dessvärre för den som inte kollar tillräckligt. Nog bra också, annars skulle man väl aldrig våga sälja något utan risken för att köparen klagade, finns en mening med allt. Struntar man i sådant så får man nog stå sitt kast, med all empati för köparen i denna tråd.
Jag kan inte förstå att så många flera ggr försöker att få TS att framstå som naiv, dum eller klantig.
Att skydda denna skojare till annonsör som skrev
"Kameran är i absolut nyskick då jag endast använt den vid två fotograferingar."
"Det finns inga repor eller yttre skavanker varken på kamerahuset eller på objektivet."
Tycker ni att det är helt ok att skriva vad som om produkterna som säljs?
Även om nu TS hade åkt till säljaren och sett kameran så var det ju lögn i annonsen.
Hade ju vart kul att åka 10-15 mil för att köpa en kamera som är i Absolut nyskick och få se en 10 år gammal skrothög........ Jag hade blivet sur iallafall
håller med helt, men som trist jurist är ändå undersökningsplikten ganska monumental om man på något sätt sedan skall försöka reklamera något.
Jo visst är det bäst att undersöka saken man ska köpa.
Tycker bara att det lyfts fram TS fel och brister när det egentligen är annonsören som är skum och ljuger rakt ut.
Kanske därför jag aldrig köper, utan att träffas irl.
Hans värsta misstag var att skicka en pojke att utföra en mans jobb!
/Stefan R. Nilsson
Att alla inblandade utom jag är kvinnor kanske kan vidga din horisont en smula lille gubbstrutt.
1. Det beror helt på ebay:s ratingsystem. Högratade säljare med många affärer är i stort riskfria.
2. PayPal gör sin nytta med ett bra system för att `anmäla´ säljaren.
Snälla FOTOSIDAN, inför ett ratingsystem för genomförda affärer..
Nyskick är en definitionsfråga enligt mig.
Man kan åtminstone beställa en.(man kan inte köpa en ny systemkamera oanvänd som tillverkades för 10 år sen.)
"Nyskick" verkar numera betyda "väl använd och med lite skavanker och repor". Står det "nyskick" i en annons nuförtiden så ska man absolut inte tro att kameran faktiskt är i nyskick.
Jag tycker att nyskick betyder just nyskick. Man ska inte kunna se på kameran att den är använd. Det ska inte finnas den minsta repa, och kameran får inte vara dammig eller smutslg.
Man kan bli blind på vad som ser nytt ut eller inte. Grannen kom med en sprillans ny bil. Den kom med en repa......
Min Sigma 50/1.4 köptes också ny. Nyskick.....mikrokalibrering på minst 2 olika arbetsavstånd.
Min 5d mk3 kom också i nyskick, den var visst defekt. Läckte ljus.
Jo, för mig är nyskick en definitionsfråga även om jag precis som du anser att nyskick är en helt orörd produkt som aldrig sett dagens ljus. Därav väldigt dumt att köpa den innan man kontrollerade den. Som nämnts vem har en kamera som har ett produktionsår 10 åt tillbaka och aldrig blivit rörd?
Samlarobjekt kanske....
Tycker det är konstigt att det inte finns bilder på den. Fick köparen inte ens se bilder på kameran?
/Stefan R. Nilsson