Annons

Hjälp! Hur går jag vidare med denna blåsning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkig historia!
Förstår heller inte flera av resonemangen som försigår.

Huvudregeln som gäller vid affärsuppgörelser är väl ändå förtroende och då på nätet
i synnerhet. Har säkert gjort 30-50 affärer på ebay och köpt fotoprylar för gott över 100000:-
och aldrig någonsin blivit förd bakom ljuset. Varför kan man tänka?

1. Det beror helt på ebay:s ratingsystem. Högratade säljare med många affärer är i stort riskfria.
2. PayPal gör sin nytta med ett bra system för att `anmäla´ säljaren.


Snälla FOTOSIDAN, inför ett ratingsystem för genomförda affärer..


/Stephan
 
Jag tycker tyvärr det är skrämmande att man i viss mån försöker "lägga skulden" på Erik. I mitt tycke är det en lurendrejeri annons. Jag hade kanske en naiv förhoppning att vi "fotokompisar" på fotosidan var lite bättre/snällare mot varandra än t ex Blocket.

håller med, därför jag alltid annonserar här och inte på blocket, schyst tänk och alltid retur om inte nöjd (inom rimliga gränser)
 
Jag köpte en begagnad kamera för 8000 kr via Fotosidan.se för en dryg vecka sedan. Enligt annonsen var kameran i absolut nyskick, endast använd två gånger av säljaren, originalkvitto och kartonger fanns kvar.

En dyr erfarenhet rikare.

Generellt sett så verkar alla saker som säljs begagnat nuförtiden vara i "perfekt nyskick", "aldrig använd", "helt ny", osv. osv. Speciellt på Blocket.se, där är allting helt nytt.

Regeln är väl att strunta helt i annonstexten, istället åka och titta på varan själv, göra en bedömning och ge ett bud. Kan man inte det så struntar man i varan.

Det finns ingen gratis lunch.....
 
Så enkelt! Då kan man ju stryka brottsrubriceringen "bedrägeri" ur lagtexterna. Om någon blir lurad på något vis så har han inte undersökt omständigheterna tillräckligt.[/QUs

så är nog juridiken dessvärre för den som inte kollar tillräckligt. Nog bra också, annars skulle man väl aldrig våga sälja något utan risken för att köparen klagade, finns en mening med allt. Struntar man i sådant så får man nog stå sitt kast, med all empati för köparen i denna tråd.
 
Jag kan inte förstå att så många flera ggr försöker att få TS att framstå som naiv, dum eller klantig.
Att skydda denna skojare till annonsör som skrev

"Kameran är i absolut nyskick då jag endast använt den vid två fotograferingar."
"Det finns inga repor eller yttre skavanker varken på kamerahuset eller på objektivet."

Tycker ni att det är helt ok att skriva vad som om produkterna som säljs?
Även om nu TS hade åkt till säljaren och sett kameran så var det ju lögn i annonsen.

Hade ju vart kul att åka 10-15 mil för att köpa en kamera som är i Absolut nyskick och få se en 10 år gammal skrothög........ Jag hade blivet sur iallafall
 
Jag kan inte förstå att så många flera ggr försöker att få TS att framstå som naiv, dum eller klantig.
Att skydda denna skojare till annonsör som skrev

"Kameran är i absolut nyskick då jag endast använt den vid två fotograferingar."
"Det finns inga repor eller yttre skavanker varken på kamerahuset eller på objektivet."

Tycker ni att det är helt ok att skriva vad som om produkterna som säljs?
Även om nu TS hade åkt till säljaren och sett kameran så var det ju lögn i annonsen.

Hade ju vart kul att åka 10-15 mil för att köpa en kamera som är i Absolut nyskick och få se en 10 år gammal skrothög........ Jag hade blivet sur iallafall

håller med helt, men som trist jurist är ändå undersökningsplikten ganska monumental om man på något sätt sedan skall försöka reklamera något.
 
håller med helt, men som trist jurist är ändå undersökningsplikten ganska monumental om man på något sätt sedan skall försöka reklamera något.

Jo visst är det bäst att undersöka saken man ska köpa.
Tycker bara att det lyfts fram TS fel och brister när det egentligen är annonsören som är skum och ljuger rakt ut.
Kanske därför jag aldrig köper, utan att träffas irl.
 
Jo visst är det bäst att undersöka saken man ska köpa.
Tycker bara att det lyfts fram TS fel och brister när det egentligen är annonsören som är skum och ljuger rakt ut.
Kanske därför jag aldrig köper, utan att träffas irl.

bra sagt. Därför är ju ett tips att alltid sälja öga mot öga och ha möjlighet att kolla objektet innan.
 
Avslut, men fortsätt gärna tråden, den är viktig.

Har för övrigt valt att lägga ner detta ärende helt... kort sagt eftersom jag inte ser att mödan är värd besväret, samt att den ekonomiska bördan är överkomlig.

Jag är övertygad om att säljaren inte kommer att härja på fotosidan i framtiden, liksom att hon har insett sina egna brister då det gäller annonsutförandet.

Tack för all feedback!
 
1. Det beror helt på ebay:s ratingsystem. Högratade säljare med många affärer är i stort riskfria.
2. PayPal gör sin nytta med ett bra system för att `anmäla´ säljaren.

Snälla FOTOSIDAN, inför ett ratingsystem för genomförda affärer..

1. Så tillvida att det inte är konto som blivit kapat, det händer titt som tätt på Tradera. Eller att någon skapar ett konto och säljer en bunt skräp tills de fått "bra betyg" innan de slår till på Stora Bedrägeriet, det händer också. Eller att någon naiv säljare luras att sälja bedrägligt åt någon bedragare, har tyvärr sett även det.


3. Ett ratingsystem bygger på viss säljvolym, det är nog svårt på ett sådant här community. Visst, det finns säkert de som har viss omsättning på sina prylar men de är säkert också rätt aktiva i övriga delar och därmed ändå "säkrare" kort.


Jag rekommenderar:
Vid distansköp: Använd betaltjänst där pengarna skickas till en mellanhand och betalas ut först när varan besiktigats och godkänts.

Vid direktköp: Skicka inte ett ombud att göra upp affären och undersök prylen noga.
 
Nyskick är en definitionsfråga enligt mig.

"Nyskick" verkar numera betyda "väl använd och med lite skavanker och repor". Står det "nyskick" i en annons nuförtiden så ska man absolut inte tro att kameran faktiskt är i nyskick.

Jag tycker att nyskick betyder just nyskick. Man ska inte kunna se på kameran att den är använd. Det ska inte finnas den minsta repa, och kameran får inte vara dammig eller smutslg.
 
"Nyskick" verkar numera betyda "väl använd och med lite skavanker och repor". Står det "nyskick" i en annons nuförtiden så ska man absolut inte tro att kameran faktiskt är i nyskick.

Jag tycker att nyskick betyder just nyskick. Man ska inte kunna se på kameran att den är använd. Det ska inte finnas den minsta repa, och kameran får inte vara dammig eller smutslg.

Man kan bli blind på vad som ser nytt ut eller inte. Grannen kom med en sprillans ny bil. Den kom med en repa......
Min Sigma 50/1.4 köptes också ny. Nyskick.....mikrokalibrering på minst 2 olika arbetsavstånd.
Min 5d mk3 kom också i nyskick, den var visst defekt. Läckte ljus.
Jo, för mig är nyskick en definitionsfråga även om jag precis som du anser att nyskick är en helt orörd produkt som aldrig sett dagens ljus. Därav väldigt dumt att köpa den innan man kontrollerade den.
Tycker det är konstigt att det inte finns bilder på den. Fick köparen inte ens se bilder på kameran?



/Stefan R. Nilsson
 
Man kan bli blind på vad som ser nytt ut eller inte. Grannen kom med en sprillans ny bil. Den kom med en repa......
Min Sigma 50/1.4 köptes också ny. Nyskick.....mikrokalibrering på minst 2 olika arbetsavstånd.
Min 5d mk3 kom också i nyskick, den var visst defekt. Läckte ljus.
Jo, för mig är nyskick en definitionsfråga även om jag precis som du anser att nyskick är en helt orörd produkt som aldrig sett dagens ljus. Därav väldigt dumt att köpa den innan man kontrollerade den. Som nämnts vem har en kamera som har ett produktionsår 10 åt tillbaka och aldrig blivit rörd?
Samlarobjekt kanske....

Tycker det är konstigt att det inte finns bilder på den. Fick köparen inte ens se bilder på kameran?



/Stefan R. Nilsson





/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.