ANNONS
Annons

Ny 300D tråd

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Men Larsa, nu resonerar du ju precis som jag gör. Lull-lullet är helt oviktigt, det viktiga är kamerans grundläggande funktion.

Då förstår jag ännu mindre varför du betraktar 300D som begränsad :) Slår man över den i manuellt läge så kan den ju allt som en FM3A kan. En FM3A har ju inte massa mätmetoder att välja på och ingen autofokus. Den har en möjlighet att ändra bländare och att ändra slutare. Och få ett mätvärde som man vet vad det är kalibrerat mot utan att det har påverkats av massa datorintelligens som man inte kan ha kontroll över.

Om något så är ju 300D mindre begränsad som manuell kamera än en FM3A genom att den har finare stegning i slutartiderna.

Så din strippade kamera finns ju redan. Det är bara att tejpa för knapparna du inte använder ;-)

Jag har ägt 2 EOS-kameror & anser att man på en AF-kamera ska kunna välja vilket AF-läge man vill använda, inte vara styrd av motivprogram när man vill använda nåt annat läge än det Canon bestämt ska vara det optimala.

På en modern DSLR i denna prisklass ska man också kunna välja ljusmätningsmetod i dom kreativa programmen eller i manuellt läge, 300D väljer åt dig!

Jag svär ibland åt min D7i när den missar skärpan ett par gånger på raken, hade jag haft en kamera med man. fokusering så hade jag inte kunnat skylla på kameran i alla fall... Dessutom så har jag alltid förinställt allt i förväg på mina manuella kameror så att man är någotsånär redo när nåt dyker upp, det går snabbare än vad många tror då.

Jag förstår att mitt tidigare inlägg kan kännas förvirrande med tanke på det tidigare jag skrivit, men en modern AF-kamera ska greja det min gamla EOS-600 grejade för snart 15 år sedan oberoende av pris. Ok 300D grejar en del men är alltför motivprograinriktad för sitt pris.

Det lull lull jag pratade om är lekprylarna typ filmmöjligheten mm, dom andra, kreativa hjälpmedlen kan ibland vara till hjälp men som vi vet så går ju allt att göra även utan dem.

Det enda jag skulle sakna på en FM3D är möjligtvis spotmätning...

Jag förstår inte hur du kan jämföra FM3A med 300D, att manuellt fokusera med en AF-kamera är ju en katastrof jämfört med ex. FM3A. Antar att 300D är klart sämre än min gamla EOS10 var i det fallet, den i sin tur var mycket sämre än min gamla FE2... Sökarna på 10D & 300D är ju enligt dom flesta inte så bra jämfört med deras analoga syskon.

Att överhuvudtaget arbeta manuellt med 300D kan väl aldrig jämföras med att göra dito med en FM3D, endast en inmatningratt är inget vidare vid manuell körning minns jag från min EOS-10.

Som du kanske märkt så är jag intresserad av alla typer av kameror & har aldrig varit märkesbunden, har ägt system från alla stora japanska tillverkare + några av dom mindre samt även kört gammal mätsökare, Kodak Retina IIIs med 4 objektiv från Rodenstock & Schneider. Retinan dog för snart 2 år sedan & gick tyvärr inte att rädda, snyft...

Om jag hade mycket pengar idag så skulle jag nog vilja ha ett system i 10D-klassen + min dröm. FM3A med fast optik för skogsturer, samt en Minolta A1 när jag vill ha det kompakt.

Nu får det nog bli så att jag harvar på med min D7i som i mitt tycke ger ett resultat som jag är nöjd med, AF-en har jag lärt mig att behärska & kameran är det jag har råd med just nu.

Det bästa är dock att den täcker in ganska så mycket bara man kan ta vissa svagheter.

Jag har av kostnads, tids, samt bekvämlighetsskäl inga som helst planer på att använda film mer.

Trevlig helg/Larsa

Senast ändrad:
300D

Jisses.. phu
Jag har nu följt båda dessa 300D-forum och fick till en början känslor av att jag ångrar min beställning på 300D. Men nu längtar jag efter min nya kamera.

Har ett ökande intresse för foto. Har tidigare bara hållt på med en Pentax P30 med 28-80mm + några konvertrar av olika förstoring. Ärvt av min pappa :) Denna kamera har ju nästan enbart manuella funktioner. Kan ju sätta på ett servo som drar fram filmen :)

Köpte sedan en leksakskamera Konica kd400z för att se om jag fastnade för digital vilket jag gjorde. Till mitt växande intresse tror jag som nybrörjare att min blivade 300D med 18-55mm blir en bra start. Sparar till några bra gluggar nu.
Såg att den släpps nu i staterna och att den är uppdaterad med firmware 2.0.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-6337-6376

Ha det bra /cagn i köplats 28 på cyberfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar