Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nx500

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Någon som testat denna? Undrar om det är den kameran man skall satsa på.
Funderar på en Pentax k-50 också. (den har två justerings hjul) eller en sony a6000.

Har jag glömt någon bra kamera? Vill inte ha en jättestor kamera. Men bra IQ.

Ifall du accepterar storleken på Pentax K-30 så finns det ju åtskilligt med andra alternativ att välja på. Ifall du vill ha en mindre kamera men med bra bildkvalitet, så blir ju urvalet mera begränsat.

När det gäller Samsung NX500 vs Sony A6000 så är ju en skillnad som många gånger är av betydelse, att A6000 har en EVF, vilket NX500 saknar (den saknar även inbyggd blixt). Det finns också betydligt fler objektiv tillgängliga till A6000, och det finns växtmöjligheter ifall du vill gå upp till fullformat senare. A6000 är en mera beprövad kamera (och synnerligen omtyckt), liksom E-mountsystemet är som helhet. Dessutom såg jag att A6000 just nu är över 2.000 kr billigare än NX500 med kitobjektiv, Sonu kör en kampanj med kitobjektivet för 6.800 kr - 1.000 kr rabatt.

Tack för svar. Funderar starkt på en A6000. Är GX7:an nått att tänka på också eller är bildkvaliteen märkbart sämre än A6000 pga 4:3 systemet? Vilka andra små kameror e schyssta?

Sen undrar jag hur kitzoomen som följer med A6000 är? Tänkte väl använda kameran till allt möjligt men kanske mest porträtt, men även landskap, interiörer osv.

Sen är grejen att jag inte vet riktigt hur mycket jag kommer fota, då jag e nybörjare.
Kan mycket väl bli så att kameran bara används vid fester/högtider osv. E det bästa kanske att köpa nått billigt och se om intresset består, kanske rent av begagnat?

Tack för svar. Funderar starkt på en A6000. Är GX7:an nått att tänka på också eller är bildkvaliteen märkbart sämre än A6000 pga 4:3 systemet? Vilka andra små kameror e schyssta?

Sen undrar jag hur kitzoomen som följer med A6000 är? Tänkte väl använda kameran till allt möjligt men kanske mest porträtt, men även landskap, interiörer osv.

Sen är grejen att jag inte vet riktigt hur mycket jag kommer fota, då jag e nybörjare.
Kan mycket väl bli så att kameran bara används vid fester/högtider osv. E det bästa kanske att köpa nått billigt och se om intresset består, kanske rent av begagnat?

Hej

Mitt tips har alltid varit att köpa något som är billigt, helst skitbilligt, exempelvis om man vill prova på. 1500kr för nåt beggat på blocket kan krängas vidare för samma peng ett halvår senare, testa det med en a6000 eller en NX500, inte troligt. I bästa fall kan det fyndade objektet bli en "offerkamera", ex D70s, dem gånger man ska ut och åka kanot eller nåt då man kanske inte vill offra sin nya D810.....Slutligen, skillnaden mellan kameror är störst på prislappen och utsidan. Låt ingen lura dig att en fem-tio år gammal kamera är obrukbar, man måste beakta hur den skall användas.

Tack Hans för svar!
Jo det kanske vore nått att köpa nått billigt till och börja med.

Undrar om man skall köpa en beggad d90 eller en D3200?

Tack Hans för svar!
Jo det kanske vore nått att köpa nått billigt till och börja med.

Undrar om man skall köpa en beggad d90 eller en D3200?

Hej
D90 har i stort sett "allt" man kan behöva som fotograf. Listan på fina funktioner kan göras lång men de som jag anser viktigast är: CLS(trådlös blixtstyrning), fokusmotor(bra för icke AF-S objektiv), AF-ON via AE-L knappen, bra stor sökare. D3200 är liten o lätt men klart begränsad om man tänker hålla på ett tag. Jag har en D300 vilket är en ett nummer större variant på D90 och den räcker gott för mina behov. 12MP sensorn skapar rätt måttligt stora RAW filer vilket är bra, de kanske inte riktigt tål samma gymnastiska övningar i LR som från en D7200 men för husbehov klarar man sig bra. Bildkvaliteten från dina exempelkameror är nog i allt väsentligt identisk.

Precis fått NX500 och testskjutit lite. Osannolik upplösning, och blixtsnabb (med rätt objektiv). Att köra den med exempelvis 12-24 eller ljusstarka 45:an är en absolut fröjd.

Lätt, liten, snabb, billig - med grym sensor vad jag sett hittills. Har lämnat micro43 för denna kamera faktiskt. Om jag hinner kommer jag skriva en större recension efter jag fotat lite mer.

Hej

Mitt tips har alltid varit att köpa något som är billigt, helst skitbilligt, exempelvis om man vill prova på. 1500kr för nåt beggat på blocket kan krängas vidare för samma peng ett halvår senare, testa det med en a6000 eller en NX500, inte troligt. I bästa fall kan det fyndade objektet bli en "offerkamera", ex D70s, dem gånger man ska ut och åka kanot eller nåt då man kanske inte vill offra sin nya D810.....Slutligen, skillnaden mellan kameror är störst på prislappen och utsidan. Låt ingen lura dig att en fem-tio år gammal kamera är obrukbar, man måste beakta hur den skall användas.

Instämmer till fullo. Det är mycket man behöver lära känna om hur man skall fota, vilka objektiv man vill ha o s v. T ex så jämförs här NX500 och A6000. En väsentlig skillnad dememellan är att A6000 har sökare, det har inte NX500. Å andra sidan kommer kitobjektivet till A6000 knappast göra pixelmängden rättvisa. Ett bra ex av Samsungs 18-55 i varje fall är riktigt bra å andra sidan. Bättre Sonyobjektiv till E ffattningen är ganska dyra. Behöver man 28mp eller ens 24? Tänk på att i många fall är den största bild man kommer detaljgranska på nära håll A4 - då räcker betydligt färre pixlar. Skriver man ut i A3 eller A2 betraktas bilden från längre håll och då kan dpi minskas varför lägre upplösning räcker ändå. Behövs snabb följande autofokus (i bra ljus - spegellösa klarar ännu inte följande AF bra i dåligt ljus)?

Köp något billigt begagnat och testa och se vilka styrkor och tillkortakommanden den har. Köper du en ny A6000 eller NX500 idag kan du förmodligen bara sälja den vidare för halva priset om 1/2-1 år. Köper du beg tappar man väldigt lite på samma tid.

Mjaa..... Det finns nog mera än 10-talet Foto/inställnings-missar som gör att man inte använder alla Pixlar på bästa sätt ( ett uttryckssätt som vanligt används i dag, pixlarna försvinner inte förstås men uttrycket har sina poänger )- och då hjälper det inte eller om det är stora OVF-sökare eller 1 kg magnesium man skall bära på, inte ens hjälper det med finaste objektivet om man skakar med kameran i handen och har fel inställningar.

Otroligt många har absolut inte det bästa objektiven alltid på sina kameror, sedan får dom heta Nikon/Canon så mycket dom vill. Sony A6000 har fått mycket god uppskattning över hela världen, och den tappar inga mer pixlar än någon annan tillverkad kamera på hela planeten Tellus.

Man kan nästan tro att det är förbjudet att tala om att även världens mest sålda kameror också behöver bra objektiv för att få bästa starten/förutsättningar till en möjlig maximal bildkvalitet. En majoritet av den fotograferande befolkningen tävlar inte med sina bilder, eller skriver ut stora bilder, många vill ta minnesbilder av familj och vänner och från semesterresan.

Nu har det blivit standard med 24Mp i många kameror, och visst skruvar dom på farsan gamla objektiv när dom har köpt sin egen kamera, NX1 har 28Mp, jag vet inte om dom andra hakar på framöver eller ej, så vad man får med sig i pixlar eller bildkvalitet varierar stort.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar