Jag jobbade på Stockholms Stadsmuseum som IT-utvecklare och teknisk projektledare för utvecklingen av "Stockholms Digitala Stadsmuseum" mellan 2009 och 2016. Under en del av den tiden var Ann-Sofi Forsmark chef för Fotoenheten. 2012 fick hon ledigt för att skriva en väldigt intressant historisk översikt över Stockholms fotografer och deras bidrag till fotohistorien kring Stockholm. En del av dessa hade ju dessutom varit anställda av museet för att dokumentera stadens förändring över tid och hon hade genom det en fantastisk överblick över själva bildmaterialet.
Många av dessa fotografers bilder finns sedan 2013 tillgängliga på Digitala Stadsmuseet-webben,
http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/grid.fwx, men jag rekommenderar ändå boken starkt för den är verkligen en välskriven pärla om man är intresserad av att få en överblick både över fototeknikens utveckling från slutet av 1800-talet fram till idag och de kanske viktigaste Stockholms fotograferna och deras bilder i museets samlingar. Museet förvaltar även bilder från både Svenska Dagbladets och Aftonbladets verksamhet, många verkligt historiskt intressanta.
Boken heter rätt och slätt "Stockholmsfotografer" och är utgiven på Stockholmia Förlag och kan köpas via museet. Ann-Sofi Forsmark flyttade sedan boken blivit färdig till Stockholms Stadsarkiv och en befattning som avdelningschef. Att denna bok kunde publiceras var verkligen en kulturgärning tycker jag för den ger verkligen många bra ingångar till museets samlingar som nu dessutom är mer tillgängliga än tidigare via Digitala Stadsmuseet.
"Stockholmsfotografer" kanske är något av det du efterlyser Terje.