Här har gjorts jämförelser över långa tidsperioder. Men om vi ökar antalet nyheter per vecka från en till tio så innebär det faktiskt att vi skriver fler "mjuka nyheter" än tidigare. Under lång tid har vi haft fördelningen hälften hårda och hälften mjuka nyheter. Nu är kanske det är mer 60/40, men det är svårt att prioritera att skriva saker som nästan ingen vill läsa. En del mjuka artiklar är populära, men dit tillhör inte utställningar.
Det ska också sägas att det är fritt för vem som helst att lägga upp en artikel om sin utställning i kalendariet. Men det är det få som gör det och det är inte heller så många som skickar in pressmeddelande om nya utställningar och fotoböcker. Jag har exempelvis påmint en halvkänd fotograf som ställt ut på Fotografiska om att skicka in bilder och information om sin nya bok, men icke.
Sen tycker jag även att Fotosidan.se och Fotosidan Magasin ska bedömas i sin helhet. Tidningen innehåller cirka 15 sidor teknik av totalt 116 sidor. Sajten är så mycket mer än nyhetsflödet, ex bloggar, intressegrupper, forum, kalendarium - och där ryms det också mycket bild.
Allt är väl beroende av vem som läser; det påverkar vad som är mest populärt och sedan därefter vad som diskuteras. Med tiden skapas eller cementeras kundkretsen, vilket gör vissa delar ännu mer populära och det diskuteras ännu mer flitigt. Men man ser inte förändringarna i kundkretsen, eller än eventuell nedgång. Det finns vissa nackdelar med tendenser och statistik, beroende på hur man läser.
Det är svårt att skriva om de mer mjuka delarna. Skriver man om nyheter om kameror/objektiv kan man vara mer rakt informativ. Skriver man om utställningar på samma sätt blir det torftigt och även tråkigt - vilket minskar intresset. "Vad tråkigt detta med utställningar verkar vara..."
Jag gör en jämförelse med skolan och pedagogik; det viktigaste är inte vad man lär ut, utan hur man gör det. Så också med de olika nyhetsartiklarna; det viktiga är inte vad man skriver om, utan hur man gör det.
Hur man skriver om utställningar, fotoböcker, workshops/fotokurser, fotoresor, föreläsningar, fotohistoria - eller hur man följer en pressfotograf under en arbetsdag; eller en naturfotograf, porträttfotograf, reklamfotograf, modefotograf mm.
Jag upplever Fotosidan Magasin som ett helt annat forum, så jag ser inte det som en enhet. Har knappt tittat i tidningen på flera år. Jag tittar numera knappt i en enda fototidning; om inte jag kommer över några specialnummer av en amerikansk tidning om svartvit foto. Gärna med mycket bilder, portfolios och liknande.
Vi kan jämföra med Sweden Rock Magazine som handlar om musiken, artisterna, skivorna, framträdanden, festivaler, stilar, musikhistoria. Inte ens en stavning om olika elgitarrer eller trummor. Och det går riktigt bra för tidningen, riktigt bra!
Det ser inte lika bra ut för de svenska fototidningarna i sin helhet. Men det kunde sett mycket bättre ut, i mitt tycke.
Detta är givetvis helt och hållet vad jag tycker, det är ingen facit. Och vi alla tycker olika.