Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu tycker jag det gått för långt

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Att segregera sidan utifrån erfarenhet/duktighet tror jag kan leda till att nybörjare sällan får kommentarer från erfarna, och att nybörjare inte vågar kommentera erfarna.

Jag tror alla utvecklas bäst av att umgås över erfarenhetsgränserna. Då får de nya kunskap av de som hållit på längre, och de som hållit på länge får nya impulser av nybörjarna.

Och precis det når du via (alla nya poolbilder): http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=3&sort=folder2item.ctime+desc&_folders=1&_catsel=1. Där kan du även göra filtreringar.
 
Jag har nu suttit och tittat i dom olika poolerna för att se vad det är för kvalitetsskillnad på bilderna i mina ögon.
I nybörjarpoolen och mellanpoolen hittar jag samma typ av bilder på blommor i trädgården med suddig bakgrund, snygga men inte originella. Dessutom en och annan guldklimp men dom förekommer i båda poolerna.

I den högsta poolen hittar jag nästan bara proffsiga bilder och även blommorna har lite mer stuk där. Dock är det inte så många bilder eftersom det krävs stort självförtroende för att lägga dit dom och ännu större för att kommentera dom och då speciellt om det är en kritisk kommentar man vill ge.

Eftersom jag oftast tittar på bilder här för att lära mig av dom så kommer jag ha mest koll på proffspoolen och det gäller nog många med mig.
Kan vara kul med nybörjarbilderna också där kreativiteten kan vara stor, det om jag har mer tid. Har jag massor av tid att slå ihjäl kanske jag även tittar i mellanpoolen men bara då.

Resultatet av denna uppdelning kan mycket väl bli fler medhårskommentarer till dom erfarna och färre konstruktiva kommentarer till andra. Det senare för att deras bilder blir mindre sedda.

Eftersom jag lägger upp bilder här med syftet att få konstruktiv kritik kommer jag ha svårt att välja var jag ska lägga dom. Jag vill ju hamna i en pool där folk ser bilden och samtidigt vågar säga vad dom tycker.
 
Jag har suttit och kollat lite på ändringarna med de tre olika bildkritik poolerna,
erfarna, mellan och nybörjare.

Jag fick för mej att ni ville strypa inflödet av bilder, men med en ytterligare bildkritik pool så ökar ju bara inflödet av bilder.
Som det är nu kan man ju lägga en bild i nybörjar och en i mellan och sen också en i erfarna. Och de görs också av flera. Och varför inte, alla som laddar upp sina bilder här vill ju ha kommentarer till sina bilder. Och enda sättet att dom syns är ju genom någon av poolerna, så de är ju bara att välja någon av dom.

Jag tycker inte om denna klassdelning av bilder överhuvudtaget, men om den ska vara så tycker jag ialla fall att man bara ska kunna välja EN av dessa bildkritikpooler (erfarna, mellan eller nybörjare) PER DYGN. Annars mister hela grejjen sin funktion tycker jag.
 
evalisen skrev:
Jag har suttit och kollat lite på ändringarna med de tre olika bildkritik poolerna,
erfarna, mellan och nybörjare.

Jag fick för mej att ni ville strypa inflödet av bilder, men med en ytterligare bildkritik pool så ökar ju bara inflödet av bilder.
Som det är nu kan man ju lägga en bild i nybörjar och en i mellan och sen också en i erfarna. Och de görs också av flera. Och varför inte, alla som laddar upp sina bilder här vill ju ha kommentarer till sina bilder. Och enda sättet att dom syns är ju genom någon av poolerna, så de är ju bara att välja någon av dom.

Jag tycker inte om denna klassdelning av bilder överhuvudtaget, men om den ska vara så tycker jag ialla fall att man bara ska kunna välja EN av dessa bildkritikpooler (erfarna, mellan eller nybörjare) PER DYGN. Annars mister hela grejjen sin funktion tycker jag.

Ska bara förtydliga mej lite här, såg att de blev lite fel. ;o)
"så de är ju bara att välja någon av dom"
byt ut någon mot några så blir de mer som jag tänkt.
 
evalisen skrev:
......men om den ska vara så tycker jag ialla fall att man bara ska kunna välja EN av dessa bildkritikpooler (erfarna, mellan eller nybörjare) PER DYGN. Annars mister hela grejjen sin funktion tycker jag.
Håller med. För du menar precis så som Christer fixade till spärren att kunna lägga i flera kritikpooler (både nybörjare-bildkritik) under diskussionen om "Samma bild i flera pooler" väl?
 
lottawe skrev:
Håller med. För du menar precis så som Christer fixade till spärren att kunna lägga i flera kritikpooler (både nybörjare-bildkritik) under diskussionen om "Samma bild i flera pooler" väl?

Jag tänkte på att om man har tre bilder, och samma dag lägger en i nybörjare, en i mellan och sen en i erfaren.
För mej blir de lite knepigt med alla dessa olika "klasser" (om man kan kalla de olika bildkritikdelarna så).

Men som jag sa tidigare, om dom ska vara... så skulle jag hellre se att man bara kan välja en "klass" om dagen.
 
Ok. Jag är också för strypning av inflöde och håller med om att det nog borde räcka, men å andra sidan så kanske en fotograf är mycket erfaren inom vissa områden och mellan på något annat och gränsen för hur mycket som får laddas upp är ju oförändrad. Alltså ökar nog inte mängden ändå eftersom fotografen sedan måste vänta flera dagar till nästa uppladdning av kritikbild.
 
lottawe skrev:
Ok. Jag är också för strypning av inflöde och håller med om att det nog borde räcka, men å andra sidan så kanske en fotograf är mycket erfaren inom vissa områden och mellan på något annat och gränsen för hur mycket som får laddas upp är ju oförändrad. Alltså ökar nog inte mängden ändå eftersom fotografen sedan måste vänta flera dagar till nästa uppladdning av kritikbild.

De håller jag absolut med om, att fotografer kan olika områden olika bra.
Men de va inte riktigt de jag sett när jag suttit och tittat sen igår. Men de spelar mindre roll igentligen, så länge de finns olika pooler att lägga ut sina bilder på så kommer de också göras.
Och de kanske inte går att göra något åt, om man inte då tar bort dom olika "klasserna" igen.
 
evalisen skrev:
Jag tänkte på att om man har tre bilder, och samma dag lägger en i nybörjare, en i mellan och sen en i erfaren.
För mej blir de lite knepigt med alla dessa olika "klasser" (om man kan kalla de olika bildkritikdelarna så).

Men som jag sa tidigare, om dom ska vara... så skulle jag hellre se att man bara kan välja en "klass" om dagen.

Jag hade inte en tanke på att man skulle göra så, och det är ju knappast meningen. Nu har jag inte kollat, men säger du det så stämmer det nog.
 
Förslag:

Ändra till max 1 bild per dag i en av kritik/diskussionspoolerna inkl. intresseklubbarna, för annars kommer nog intressepoolerna utnyttjas ännu mer felaktigt (som också sker.) Sedan kan fler bilder få laddas upp i klubbpoolerna samma dag så inte de "drabbas" efter speciella aktiviteter och sånt.

För hur många har mer än en bild/dag som man verkligen behöver kritik/diskussion om omgående? Längre tid mellan uppladdningarna kanske även leder till mer eftertänksamhet?
 
Vi har lagt till en spärr där bildkritikpoolerna betraktas som en grupp och med ett övergripande regelverk.
 
elmfeldt skrev:
Vi har lagt till en spärr där bildkritikpoolerna betraktas som en grupp och med ett övergripande regelverk.
Toppen:)
För jag antar att det innebär 1 bild per fotograf och dag?

Och om det även kunde inkludera intressegrupperna tror jag det vore heltoppen och att det skulle påverka tänket ang. placeringar ännu mer positivt. I Fine art nude händer att porträtt kommer in och även konstfoto och några fler ger intryck av att användas som lite avlastning ibland för att kunna ladda upp flera bilder. Inte i megautsträckning kanske men då och då iaf..
 
Bara jag som tycker att inflödet av bilder har minskat drastiskt? jag kanske bara inbillar mig, men det känns som flödet har minskat kraftigt sedan de nya poolerna bildades...

Nu kan man i lugn och ro titta på bilderna, kommentera lite... komma tillbaka efter några timmar och se bilderna igen! Innan fick man ju bläddra till sidan 34 eller liknande för att se samma bilder igen...

This is great!
 
Kanske för att det är sommar och sol,
färre som sitter och häckar framför sina datorer. ;o))

Jag tror att de är för tidigt att säga att bildinflödet skulle ha minskat, om de gjort de dom sista dagarna tror jag snarare på vädret än kritikpoolerna.
 
Less Is More.

Hejsan!
Utveckla bildpoolerna istället för att vi ska placera in oss i "rätt" pool.
Det bör nog ligga i betraktarens ögon var en bild hör hemma....
Många tittar nog inte ens i Nybörjarpoolen pga "förutfattad mening" att där ligger större delen av mindre intressanta bilder.
Det kanske är så att i "Mycket Erfarna" ligger så högkvalitativa bilder att man inte "vågar" eller vet hur man ska kommentera för att det skall låta "dumt/fel".

Jag personligen tycker t.ex. "Mycket Erfarna" är av mindre betydelse.

Det räcker om vi har:

- Alla nya bilder
- Nya bilder i bildkritik

Jag vill veta om fotografen vill ha kritik/beröm på sin upplagda bild eller om han bara vill visa upp den. Sedan ska vi kunna sortera vad vi vill se som det är nu under "Dölj - Visa alla kategorier ". Där kan uppdelningen/genrer/filtreringen ske, inte vid uppladdningsprocessen.

Gör det inte svårare än så.

Less Is More.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.