Walle
Aktiv medlem
David G skrev:
Haha, vad är det för paraintelektuell människa som kan tänkas säga "lång bländare"?
Det var någon som skrev det i en annan tråd här om dagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
David G skrev:
Haha, vad är det för paraintelektuell människa som kan tänkas säga "lång bländare"?
Men begreppet snabb tid används i rätt många sammanhang. Inom sporten handlar det ofta om hur snabb eller långsam tid någon sprungit, simmat eller åkt på. kanske fel men känns naturligt att säga.Makten skrev:
Kanske samma ljushuvud som myntade "snabb slutartid". Hur kan en tid vara snabb? Kort däremot går bra, men tiden har ju ingen hastighet och är därför varken snabb eller långsam.
Fiddan skrev:
Jag har alltid vetat att att de passar. Det står tydligt i det första jag skrev.
Alla EF-objektiv passar till din 1,6X sensor. Det som avgör om gluggen är lämplig eller inte är du själv. Du multiplicerar objektivens brännvidd, ytterlägena förslagsvis med 1,6 och får då fram objektivets bildutsnitt. Om du har planer på FF så småningom är det bara slöseri med pengar att köpa ef-s optik. 16-35 är en helt ok normalglugg till en 1,6X sensor men tyvärr inte optimalt sett till vidvinkel. På en 1,3X sensor är den perfekt.Fiddan skrev:
Jag har alltid vetat att att de passar. Det står tydligt i det första jag skrev.
Jag skrev Idioter inom citattecken dvs att jag citerar vad någon annan skrivit.
Det jag vill veta och hela anledningen till att jag skapade denna tråden är: hur kan jag i fortsättningen räkna ut själv om ett ef objektiv är lämpligt att köpa till min kamera med liten sensor?
oavsett om det finns liknande ef-s objektiv? jag har inte tänkt köra 1.6 sensor hela livet nämligen.
Fiddan skrev:
Vissa objektiv så som jag har förstått det passar inte till vissa sensor storlekar..
Vissa EF gluggar står det att de fungerar kalas bra med 1.6 sensorer. men vad är det inte jag vet så att jag kan räkna ut det själv vad som passar och inte passar bra?
Tex jag vill nu köpa en EF 24-70 2,8? men kommer den funka med min lilla sensor?
Makten skrev:
Kanske samma ljushuvud som myntade "snabb slutartid". Hur kan en tid vara snabb? Kort däremot går bra, men tiden har ju ingen hastighet och är därför varken snabb eller långsam.
vectrex skrev:
Nu vill inte jag verka dryg, absolut inte. Ta detta på rätt sätt nu.
Tiden har visst en hastighet, det visade Einstein redan 1910-nånting. Vi färdas alltid genom rumtiden med hastigheten C = ljushastigheten. Det är därför tiden går långsammare för någon som färdas närmare ljushastigheten eftersom mer energi då går åt till att förflytta sig genom rummet och mindre energi till att förflytta sig genom tiden. Här nere på jorden där vi sällan förflyttar oss genom rummet speciellt snabbt går givetvis tiden nästan lika fort för alla. Observera nästan.
Walle skrev:
Ja, faktum är ju till och med att skillnaden i tidens hastighet går att mäta. Det har gjorts genom att observera tidsskillnaden mellan atomur i sateliter och atomur på jorden, om jag inte missminner mig "Mind boggling", helt klart
ErlandH skrev:
Visserligen korrigeras gps-satelliternas klockor på grund av tidsdilatationen, men det har inte så mycket med satellitens hastighet att göra. Att klockorna i satelliterna respektive gps-mottagarna i våra bilar går olika fort beror till största delen på att gravitationen är olika stark vid jordytan och på 20000 km höjd.
Nja, många satelliter är ju geostationära, men inte just gps-satelliterna, om jag förstått det rätt.Walle skrev:
Ja, det är ju klart! Satelliterna ligger ju i geostationär bana, så hastighetsskillnaden är inte stor. Jag vet inte om jag tänker rätt, men visst är det dock en viss hastighetsskillnad?
Walle skrev:
Det jag syftade på i mitt inlägg var dock ett test jag läste om, jag tror det var i illustrerad vetenskap, där de lade en satellit i låg omloppsbana = hög hastighet.