Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nu kommer det nog snart ett lång tele....
- Trådstartare quarc
- Start datum
Tohed
Aktiv medlem
Handlar alltid på Fotokungen. 7500 fick jag ge. Modellen utan OS, men det behöver jag ju inte, så det sparade jag en slant på.
"Special price, only for you" eller....? Hittar det inte ens på deras sida :-(
quarc
Aktiv medlem
"Special price, only for you" eller....? Hittar det inte ens på deras sida :-(
objektivet finns inte ens hos sigma... men det var ett demoobjektiv, men i skick som nytt.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
800mm
Har beställt ett 800 mm spegeltele.
Dom har ju sin begränsning vad gäller bl.a. bländare, men nyfikenheten tog överhand.
Blir väl ett objektiv för "speciella ändamål"
lma
Har beställt ett 800 mm spegeltele.
Dom har ju sin begränsning vad gäller bl.a. bländare, men nyfikenheten tog överhand.
Blir väl ett objektiv för "speciella ändamål"
lma
quarc
Aktiv medlem
Rapportera gärna hur bra bilderna blir. Det finns väl inget riktigt bra spegeltele på marknaden, och har inte funnit på länge heller. All riktigt bra objektiv för astronomi och satellitbilder byggs ju som spegelobjektiv. Detta för att du kan få bättre noggrannhet på en spegel än på en lins. Dessutom behövs betydligt färre optiska komponenter. Jag har dock förstått att den typen av objektiv ofta kostar miljoner. Men om t.ex. Pentax kunde ta fram ett riktigt högklassigt för 15 000 kanske...
kis0907
Aktiv medlem
för idag gav jag upp min väntan och köpte ett Sigma 150-500 så länge, för de tillfällen där DA* 300 inte räcker till. Inte samma superskärpa givetvis, men i väntan på en DA* 500/5.6 eller en DA* 250-600 så får det helt enkelt duga
/PA
Ditt köp till trots hoppas jag du har rätt. De MÅSTE snart komma med lite gluggar av dignitet.
I mitt fall blir det väl ännu värre. eftersom jag köpte ett FA 600mm så kommer de väl att byta fattning på K3an? )
Är själv dock nyfiken på hur Sigman presterar, så dela gärna med dig av dina erfarenheter.
/Martin
Bofoto2
Aktiv medlem
5 Juli kommer nästa Kamera&Bild med ett test på
7st Samyang objektiv. Mest intresserad är jag av vad
dom säger om spegeln 500/6,3.
Riktigt glad skulle jag bli om dom kollade flera exemplar...
http://www.kamerabild.se/nyheter/blogg/forsta-intrycken-av-sju-objektiv-fran-samyang-1.471835.html
Pentax K fattningen kom ungefär 1975 och har uppdaterats
flera gånger, så jag tror inte det blir problem med K3an...
7st Samyang objektiv. Mest intresserad är jag av vad
dom säger om spegeln 500/6,3.
Riktigt glad skulle jag bli om dom kollade flera exemplar...
http://www.kamerabild.se/nyheter/blogg/forsta-intrycken-av-sju-objektiv-fran-samyang-1.471835.html
Pentax K fattningen kom ungefär 1975 och har uppdaterats
flera gånger, så jag tror inte det blir problem med K3an...
quarc
Aktiv medlem
Ditt köp till trots hoppas jag du har rätt. De MÅSTE snart komma med lite gluggar av dignitet.
I mitt fall blir det väl ännu värre. eftersom jag köpte ett FA 600mm så kommer de väl att byta fattning på K3an? )
Är själv dock nyfiken på hur Sigman presterar, så dela gärna med dig av dina erfarenheter.
/Martin
Ångar att jag inte köpte en FA600 för 67 som var ute till föräljing för något år sedan, eller kanske var det två. Småbildsmodellen är nästan omöjlig att få tag på, och dessutom skitdyr. Grattis till ett riktigt tele.
/PA
flossy666
Aktiv medlem
nån nämde ett 800mm spegeltele. har varit inne på det "vanliga" 500 f/6.3 alla pratar om nu.
är i princip bara intresserad av att hoppy-prova papparazzi-filmfunktionen i crop på 550d i solljus.
jag inser ju att några stillbilder i meter-printar blir det ju inte tal om med dom objektiven.
helst med x2-converter. funkar dom med converter, och vem tillverkar 800:at? bländare? pris? nån?
är i princip bara intresserad av att hoppy-prova papparazzi-filmfunktionen i crop på 550d i solljus.
jag inser ju att några stillbilder i meter-printar blir det ju inte tal om med dom objektiven.
helst med x2-converter. funkar dom med converter, och vem tillverkar 800:at? bländare? pris? nån?
Tohed
Aktiv medlem
nån nämde ett 800mm spegeltele. har varit inne på det "vanliga" 500 f/6.3 alla pratar om nu.
Cameranu.nl har lite olika: http://www.cameranu.nl/en/index.php?hg_id=3934&sg_id=16044
eller varför inte: http://www.cameranu.nl/en/index.php?hg_id=3934&sg_id=16054
quarc
Aktiv medlem
Tack, ja den är förbaskat trevlig. Jag behöver dock en smula träning för att kunna fota optimalt med den... Hur går det med Sigman? Har du lagt upp några bilder?
/Martin
Har inte hunnit fota nåt riktigt med den ännu. Skall sticka ut en sväng imorgon så får vi se.
/PA
Lothar Marunga
Aktiv medlem
800
tror det ligger i posten imorgon, då återkommer jag med bilder. Köpte även ett 500 till Canon åt en kompis.
Båda kostade 320EU tillsammans, så det är inga farliga pengar.
lma
tror det ligger i posten imorgon, då återkommer jag med bilder. Köpte även ett 500 till Canon åt en kompis.
Båda kostade 320EU tillsammans, så det är inga farliga pengar.
lma
quarc
Aktiv medlem
Har inte hunnit fota nåt riktigt med den ännu. Skall sticka ut en sväng imorgon så får vi se.
/PA
nu har jag tagit drygt 1000 bilder med Sigma 150-500. skärpa och kontrast är ok, nen inte jämförbart med da300. 500mm blir i alla fall betydligt bättre än croppad 300. har inte hunnit jobba igenom någon av bilderna ännu, återkommer med mer info. jag kan också tillägga att 500mm från båt är en utmaning...