Annons

Nu kör vi ett fotomaraton!

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Under vintern och våren kommer vi att köra minst två typer av fotomaraton och det första blir en enkel variant för att se om vi kan få själva idén med fotomaraton att fungera här i den virtuella världen. Det bör inte vara så svårt, men för att det ska fungera så är det mycket viktigt att alla verkligen följer de regler som anges nedan, annars faller både idén och utmaningen i det hela. Samtidigt blir den första maran ett sätt att undersöka intresset för att delta i liknande utmaningar framöver.

Associationsfotografering

Fram till och med den 22 januari har ni som är medlemmar i WFS möjlighet att anmäla er till den första maran. Anmälan ska ske dels i den här tråden (för att alla ska se vilka som är med), dels till min tillfälliga adress (som är [email protected]). I det mail ni skickar till mig bör ni ange er mailadress.

Jag har fått mycket hjälp av Therese Nilsson när det gäller planeringen av detta och kommande fotomaraton (jättestort tack till dig, Therese). Två av hennes arbetskamrater har angett tre ord som förslag på vad vi kan associera kring. Den 23 januari kommer jag att lotta fram ett av dessa ord och lägga ut det i den här tråden. Därefter har ni fram till den 31 januari på er att göra er tolkning av det ordet. Det är endast tillåtet att delta med en bild (alla varianter från svartvitt till övermättade färgbilder är tillåtna) och det är mycket viktigt att bilden inte publiceras i tråden, eftersom man då inte längre kan tolka ordet eller temat utan att ha påverkats. I stället ska ni skicka bilden till mig på den adress jag angav tidigare - gör det gärna allteftersom ni blir klara men senast den 31 januari. Bilden ni skickar till mig ska vara sparad för webben och den får vara högst 400x400 pxl och maximalt 60 kB stor. Bilden ska namnges enligt följande modell: hanssvensson060124kl1030.jpg - på så vis framgår det alltså vem som tagit bilden samt vilket datum och vilket klockslag som bilden är tagen. Beskriv kortfattat (inga romaner) hur du associerat kring ordet eller temat.

Den 1 februari kommer jag att lägga ut samtliga bilder och beskrivningar i den här tråden. Ingen kommer att vinna något pris för "bästa association" utan idén med det hela är att se hur olika man kan tolka och beskriva ett och samma tema.

Hoppas ni tycker att det här ska bli en kul inspirationskälla i vintermörkret och att vi blir många som anmäler oss!

Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:

1. Hans Svensson
2.
3.
4.
 
Senast ändrad:
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3.
4.
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4.
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
(Jag tog mig friheten att lägga till Ingemar i listan =)
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson

Mailar dig i morgon för jag har mer än anmälan att skriva till dig. Hoppas det är ok. Hinner inte nu..
 
Vad kul! Redan sex personer som vill vara med! :)

Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
8. Bengt Eliasson
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
8. Bengt Eliasson
9. Anders Tedeholm
 
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
8. Bengt Eliasson
9. Anders Tedeholm
10. Olle Hallström
 
Bulla skrev:
Jag anmäler mig till associationsfotograferingsmaran genom att anteckna mitt namn nedan men också genom att skicka ett mail till [email protected]:
1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
8. Bengt Eliasson
9. Anders Tedeholm
10. Olle Hallström
11. Linda Bertilsson
 
. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Ingemar Myrén
5. Tommy Jansson
6. Lotta Elofsson
7. Martin S Götenstedt
8. Bengt Eliasson
9. Anders Tedeholm
10. Olle Hallström
11. Linda Bertilsson
12. Calle Hinderson
 
Då kör vi!

Så var det dags - av de tre ord som Therese arbetskamrater föreslog är det ordet "sömn" som vi ska försöka tolka i bild. Tolkningarna kan vara hur fria som helst - en positiv sida av det här med associationsfotografering är att det kan få oss att upptäcka motiv som inte är självskrivna och lära oss att se motiv som vi inte skulle ha lagt märke till annars. Motiv som vi inte lägger märke till blir heller aldrig till bilder (fruktansvärt djupt, jag vet, men det börjar bli sent på kvällen).

Lite regler i sammandrag:

Lägg inte upp era bilder i tråden - i stället ska de skickas till mig på [email protected] så fort ni tycker att era bilder är klara men senast den 31 januari klockan 18.00 (för att jag ska hinna sammanställa alla bilder samma kväll och lägga ut dem dagen därpå).

Det är endast tillåtet med en bild per deltagare.

Bilderna som skickas till mig får vara högst 400x400 pixlar och 60 kB stora (jag vill inte gå in och ändra i era bilder för att kunna lägga ut dem).

Bilderna ska namnges med namn samt datum och klockslag då de togs. Exempel: hanssvensson060124kl1030.jpg.

Bifoga gärna en kort kommentar om hur ni har associerat kring ordet "sömn" om det inte klart framgår av era bilder.

Bilderna får vara i vilken färg ni vill - allt från svartvitt till övermättade färgbilder och vidare mot det infraröda området är ok.

Bilderna får vara manipulerade. Det finns inga begränsningar för hur mycket, men om de är manipulerade bör det framgå på vilket sätt. Justering av nivåer, beskärningar m m behöver inte anges.

Är det några oklarheter? Ställ frågor i tråden så får ni snabbast svar eftersom jag är inne där dagligen under den tid som maran pågår.

Hoppas ni fått lite att bita i. Själv kommer jag antagligen att ligga sömnlös i natt... hmmm... det var ju en idé... ett självporträtt kanske?
 
Hur går det för er? Jag och Lina har bilder klara hittills. Någon mer än jag som tycker att det här var svårt?
 
Visst 17 var det svårt! Bra ord att associera kring. Ska bli väldigt intressant att se bilderna. Jag har en bild klar, men väntar med att skicka den eftersom jag hoppas på en bättre idé! :)
//Anders
 
Hehe... jo, jag har också funderat på att få till en bättre idé, men det får nog bli den bild som jag redan tagit. Att inte påverkas av andras bilder var ju en del av utmaningen och Linas bild såg jag först efter att jag tagit min. Spännande är det i alla fall!
 
Fick en bild i skallen nästan direkt efter att temat var klart. Har tyvärr haft dåligt med tid under dagens ljusa stunder men i morgon ska den tas.
Har dock inte haft tid att rekognosera stället så jag hoppas att det ser ut som det gjorde för 5 år sen.. =)
Om inte så börjar det bli stressigt..hehe

/Tommy
 
WFS) (Picture skrev:
Hur går det för er? Jag och Lina har bilder klara hittills. Någon mer än jag som tycker att det här var svårt?

Inte svårt, men tankekedjan är ganska lång. Blev glad när jag insåg att idén gick att genomföra, har klurat på lämpliga saker redan före temat blev känt.
//Linda
 
Det är otroligt kul att se era bilder! Hittills har Lina och Linda skickat bilder till mig, min är också klar och det verkar som om Tommy och Anders också är på gång. Det finns helt klart flera sätt att tolka ordet sömn - det framgår klart av det jag sett hittills...

Tre dagar kvar nu... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.