Annons

Nu är jag förvirrad..

Produkter
(logga in för att koppla)

Luna_

Medlem
Ska köpa en nikon d50 och vill ha objektivet Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super.

Objektivet har jag hittat på www.cyberphoto.se men när man kollar åt höger och ska välja varan så heter den helt plötsligt Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.

Är det ett annat objektiv eller är det samma? Eller kollar jag på fel ställe?
Blev helt förvirrad när jag såg detta..

Om det är ett annat så vad är skillnaden? Och går det inte köpa det första då alltså?

Kollade även hos www.scandinavianphoto.se, och dom har ett objektiv som heter Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Macro II.

Vad skiljer det från Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super?

Hoppas att någon kan reda ut detta åt lilla förvirrade jag.=)

Skall göra mitt bästa! ;)
Var inne på Sigmas hemsida där de har två olika 70-300mm zoomar och där verkar det som att APO objektivet innehåller tre SLD (Special Low Dispersion) glas istället för ett i det andra!
Plus att Apo varianten har en röd ring på obj.
Det skiljer även en del i pris (Apo ca. 900:- dyrare)
Sen verkar det som att butikerna döper objektiven lite som dom vill!
Slutsats: Sigma 70-300mm finns i två varianter,en med apo och en utan.

JojjoGbg skrev:
Slutsats: Sigma 70-300mm finns i två varianter,en med apo och en utan.
Är det inte så också att det också finns två APO varianter? APO och APO II som är en lite senare modell?

Skillnaden mellan dem är bl a att APO II har möjlighet att makrofokusera vid brännvidd 200-300 mm. Den gamla APO har möjligheten enbart vid 300. APO II har en röd ring vid frontlinsen, vanlig APO en guld sådan.

På tal om förväxlingen. I det senaste numret av Kamera&Bild har de test av budgetzoommar. Har inte tidningen med mig men jag får för mig att de skriver om Sigma 70-300 DG men på bilden har de APO II. Alltså vet jag inte ens vilket objektiv de testade.

Det lustiga är att själva Sigma har en bild på APO II på sin hemsida men texten tillhör enkel APO. Inte undra att alla andra också förväxlar objektiven!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar