ANNONS
Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Efter att ha kollat en hel del på bilder på sistone och de betyg som bilder fått, så anser jag att betygsättningen inte fungerar alls.

Notera medelvärdet via denna sidan:

http://www.fotosidan.se/statistics/ratings.htm

Det kan bara inte vara möjligt att de kritikbilder som laddas upp har ett snitt som nästan ligger på 4.5. Notera de regelverk som medlemmar tillsammans jobbat fram som utgångspunkt:

http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=ratingsystem

Jag tror att det är dags att vi helt tar bort betygen, just därför att betygen inte ger någon som helst vägledning och att det uppenbarligen är så att merparten av betygsättarna sätter betyg efter egen skala. Argumentet att man skulle vilja kunna söka fram bilder med bäst betyg faller helt eftersom nästan alla bilder ligger mellan 4 och 5.

Är det någon som har en konstruktiv åsikt och kommentar till varför de skall vara kvar. Åsikten att "låt de vara kvar, det stör ingen" tycker jag är irrelevant.

Jaaaa, låt dem gärna försvinna.

Det där med sökning tror jag inte funkar dåligt bara för att många betyg är höga, utan även för att allt fler valt bort dem. Många kanonbilder kommer ju aldrig ens upp på en sökning på betyg, bättre då att söka på antal kommentarer i så fall..

De har som sagt förverkat sin charm... Själv bryter jag hejvilt mot spelreglerna då jag villigt kan erkänna att jag bara sätter betyg på de som för mej är klockrena ... Tycker antal kommentarer väger bättre egentligen... Lurig fråga...

en grej som jag tycker man skulle kunna överväga är att ta bort statistiken över betygen istället eftersom att den statistiken är tämligen menlös (?)

däremot skulle man ju kunna ha kvar betygen för att man som medlem ska kunna använda sig av siffror om man vill det för att komplettera sin skrivna kommentar.

Jag blir inte ledsen om betygen försvinner, men inte heller glad.

Jag brukar försöka vara tydlig i mina kommentarer och om jag tycker att jag kan förmedla det jag vill säga i ord så sätter jag inget betyg. Men de gånger jag inte riktigt kan formulera mig som jag skulle vilja, då använder jag betyget för att förtydliga min kommentar. Så jag kommer sakna möjligheten att kunna sätta betyg, men kommer inte sörja över att inte kunna få betyg på egna bilder.

Och så undrar jag, den där statistik-sidan, visar den även statistik över betyg från redan borttagna bilder? Anledningen till att jag funderar på detta är, att jag tror, att om jag någon gång får dåligt betyg (eller om bilden blir sågad i en kommentar) på en bild så är jag mer benägen att plocka ner den bilden ganska snart medan om jag får bra betyg på en bild så får den nog ligga kvar bra mycket längre. Om då statistiken gäller bara för bilder som finns kvar på Fotosidan så blir ju statistiken inte riktigt rättvisande.

/AnnaKarin

AnnaKarin skrev:
..... Om då statistiken gäller bara för bilder som finns kvar på Fotosidan så blir ju statistiken inte riktigt rättvisande.

/AnnaKarin

Klockrent !!! Det märker man ju att snittet ökar på det man själv kommenterat, jag väljer ju dessutom att inte ge ettor, tvåor, treor eller fyror utan ger bara betyg då jag anser att det är en fullträff eller med enkla rättningar kan bli en. Barnslig som jag är har jag lagt ut en bild som förhoppningsvis får lite genomslag och så... Jag är lite barnslig och ibland naiv men jag vet åtminstone om det !

Passaa på att surfa in och dizza riskfritt på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=177790 så länge fotosidan låter den vara kvar... Hoppas på en riktig lågsniffare barnsligt road som jag är :)

Jag använder betygen rätt flitigt när jag sätter betyg. Tycker det är ett bra sätt att illustrera vilken nivå man tyckte bilden låg på.

OK

Bra initiativ.
Tyvärr fungerar betygssättningen dåligt.
Jag tror mer på någon form av bedömningspool där deltagare och medlemmar vill vara med och kommentera varandras bilder och utvecklas i detta.

Håller med, David.

Poängsystemet kan lika gärna plockasbort eftersom det uppenbarligen inte fungerar.

Inför istället möjligheten att i sökformuläret för bilder ange sökord för kommentarer. Då kan man hitta bilder genom att söka i kommentarerna efter tex "bra diagonal" "klockren" "fina hudtoner" eller vad man nu efter lite erfarenhet vet brukar ges till de bilder man är ute efter.

Mitt svar till att inte mitt medelbetyg ligger på 3 är helt enkelt att bilder som jag inte tycker är intressant tittar jag inte ens på.

För att jag ska gå in på bilden så måste tumbnailen tilltala mig. Då plockar jag upp den. Är bilden bra i större format så blir det en kommentar och ett betyg. Är bilden inte bra så klickar jag bara bort den.

För mig är det inte konstigt att mitt medelbetyg inte ligger runt 3 utan helt naturligt.

Sen kan jag väl konstatera att jag har stor sorg över att det försvinner även om det är en kul funktion. De som inte gillar den kan ju välja bort den från sina bilder...

/Svante

Kristian h skrev:
Klockrent !!! Det märker man ju att snittet ökar på det man själv kommenterat, jag väljer ju dessutom att inte ge ettor, tvåor, treor eller fyror utan ger bara betyg då jag anser att det är en fullträff eller med enkla rättningar kan bli en.

Fast om jag fattar dig rätt så är betyget klockrent för dig utifrån en egen skala. Alltså inte 5 enligt den gemensamma defintionen.

AnnaKarin skrev:

Om då statistiken gäller bara för bilder som finns kvar på Fotosidan så blir ju statistiken inte riktigt rättvisande.

/AnnaKarin

Den visar bara befintliga bilder, men det spelar ingen roll. Det är runt 150.000 bilder som tillsammans ger ca 4.5. Varav ca 60.000 kritikbilder är så bra att de direkt skulle platsa hos en bildbyrå. Jag skulle inte tro det!

Läs igenom betygsdefintionen en gång till och håll med om att den är bra. Jag tycker att skall man sätta betyg så skall man använda den defintionen. Annars kan man stå över. Defintionen är genomtänkt och bra och om den användes korrekt så hade betygen gett en vägledning. Nu är det mest onyanserade glädjeutrop. Och oftast är det "Wow, vilken snygg bild - Betyg 5". En sån kommentar tyder på att man inte satt sig in i kritikrollen.

elmfeldt skrev:
Den visar bara befintliga bilder, men det spelar ingen roll. Det är runt 150.000 bilder som tillsammans ger ca 4.5. Varav ca 60.000 kritikbilder är så bra att de direkt skulle platsa hos en bildbyrå. Jag skulle inte tro det!

Om du vill se någon sorts medel på detta kan du ju inte ta alla bilder utan bara de som är betygsatta. Vad blir det då för snitt?

Annars håller jag med Kodiak, det är bara att välja själv om man vill ha eller ge betyg. Varför centralstyra?

/ Pia, som sällan eller aldrig ger låga betyg.

Jag har alltid varit för betygen, speciellt sedan red. fixade så att man varken behöver få eller ge betyg. Då kan ju alla välja hur man vill ha det... What's the problem!!??

Men... Efter att sett hur vissa bilder betygssätts så är jag böjd att ändra mig.
Jag har dessutom kommit på mig själv med att kommentera utan att sätta betyg...

Så visst, ta bort dom, de blir nog inte så saknade...

Jesper

Men vadå? Det måste väl vara signifikant och statistiskt säkerställt att betygssättningen inte fungerar enligt den betygsdefinition som vi tillsammans betsämt!

Det kan ju bara inte vara sant att det finns 60.000 bilder (av 383.000) som är så klockrena att de genast skulle bli accepterade hos en bildbyrå (och ytterligare 80.000 precis blivit ratade av samma bildbyrå).

elmfeldt skrev:
Men vadå? Det måste väl vara signifikant och statitiskt säkerställt att betygssättningen inte fungerar enligt den betygsdefinition som vi tillsammans betsämt!

Det kan ju bara inte vara sant att det finns 60.000 bilder (av 383.000) som är så klockrena att de genast skulle bli accepterade hos en bildbyrå (och ytterligare 80.000 precis blivit ratade av samma bildbyrå).

Vad vet en bildbyrå egentligen om bra bilder undrar jag? De vet säkerligen om bilder som säljer men behöver de egentligen vara så bra för det förutom rent tekniskt sett?

Vad är det som säger att bara för att betygen försvinner att kritiken skulle bli bättre? Det är ju ändå samma resonemang som betraktaren kommer föra, bara det att betraktaren berövas ett verktyg att förtydliga vad de tycker genom att sätta ett betyg.

PeterLj2 skrev:
Vad vet en bildbyrå egentligen om bra bilder undrar jag? De vet säkerligen om bilder som säljer men behöver de egentligen vara så bra för det förutom rent tekniskt sett?

Vi kan nog vara ganska övertygade om att de etablerade bildbyråerna vet vad en bra bild är.

Vad är det som säger att bara för att betygen försvinner att kritiken skulle bli bättre? Det är ju ändå samma resonemang som betraktaren kommer föra, bara det att betraktaren berövas ett verktyg att förtydliga vad de tycker genom att sätta ett betyg.

Jag pratar inte om kritiken, jag pratar om betygen. Låt oss hålla oss till ämnet. Och dilemmat är att betraktaren inte verka kunna handha verktyget på gemensamt bestämt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar