Annons

Nu är det dags för en ny Nikonkamera, men vilken passar mig bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Köpte för 6 år sedan en Nikon D50 som har varit min bästa vän sedan dess. Trots att jag egentligen inte är missnöjd med något särskilt skulle jag vilja köpa mig en nya Nikonkamera. Jag fotar mest mina barn, har ställt upp vid bröllop dop osv.

Jag är ute efter en kamera som är lätt att använda samtidigt som jag kan växa med den. Jag vill ha ett 18-105 objektiv men ska man satsa på ett kamerahus och köpa ett löst objektiv eller ett kit?

Jag har kikat på Nikon D5100 och tycker att den verkar passa mina behov? Vad är er åsikt om den kameran?
 
Hej! D5100 är en mkt bra kamera med mycket kraft trots ett lite enklare och lättare hus. Har själv en D7000 som delar sensor m.m och är mycket nöjd. D5100 finns i paket med 18-105 gluggen som är helt ok.
Skillnaden mellan D5100 jämfört med D7000 är bl.a viss vädertätning, hus i metall, två inmatningshjul och mer greppvänligt (läs större) hus. Den enklare kameran har däremot vinklingsbar skärm vilket kan vara användbart emellanåt.
Skillnaden mellan D50 och D5100 är smått fantastisk skulle jag tro. Inte bara är ljuskänsligheten bättre utan ljusmätning och det dynamiska omfånget är bra mycket mer kompetent. Men som själv skriver så är D50 fortfarande en helt ok kamera men mitt tips är ändå att byta upp dig.

Lycka till
 
En Nikon d90 är mer kamera att växa med. Eller om du måste ha nytt kanske en Nikon D7000 istället (denna har fler knappar än d5100 och bättre sökare osv.).
 
Jag var i precis samma situation som du, hade en D50 och ville uppgradera.
Vilken av kamerorna du än köper så är det ett rejält kliv, allt är så mycket bättre.
Tycker du att du har råd så köp en D7000, jag gjorde det och är mer än nöjd.
 
En Nikon d90 är mer kamera att växa med. Eller om du måste ha nytt kanske en Nikon D7000 istället (denna har fler knappar än d5100 och bättre sökare osv.).

Ja. Tänk på att D5100 och nedåt inte har inbyggd fokusmotor, ifall begagnade objektiv kan vara av intresse. Man kanske kan få tag på D90 ny också fortfarande till bra pris? D7000 är dock en förbättring, fast kostar väl dubbelt.
 
d7000 behåller dynamiska omfånget grymt mycket bättre vid höga ISO-tal. Fotar du mest i kontrollerat ljus eller dagsljus kan du lika gärna köra med d90... men vill du över 400 i iso är d7000 det klart bättre köpet och lätt värt de extra tusenlapparna.
 
Tyvärr ligger D7000 över min budget men visst verkar den vara intressant.

Har tittat på skillnaderna mllan D5100 och D90, är det i stort sett bara den inbyggda fokusmotorn som skiljer dem åt? Finns det några andra nackdelar med D5100 jämfört med D90 förutom att begagnatmarknaden på objektiv.

Har sett att alla tre kamerorna säljs med kitobjektiv på Dustin. Har läst lite delade meningar om de objektiv som följer med. Några tycker att man absolut kan köpa kitobjektiven och andra säger att det är rent skräp. Jag är mest intresserad av ett 18-105 objektiv.

Jag har även kikat på att komplettera med ett Nikon Af-sdx 35/1.8 G. Är det ett bra komplement till ett 18-105? I vilka situationer är det bättre att fota med 35/1.8 jämfört med 18-105 objektivet?

Fungerar lite äldre blixtar på dessa kameror? Har en Sb-600 som jag gärna fortsätter att använda.
 
Har tittat på skillnaderna mllan D5100 och D90, är det i stort sett bara den inbyggda fokusmotorn som skiljer dem åt? Finns det några andra nackdelar med D5100 jämfört med D90 förutom att begagnatmarknaden på objektiv.

D90 har mycket bättre sökare och är enklare att göra olika inställningar på.

För övrigt är det väl inte bara begagnade Nikonobjektiv som saknar fokusmotor?
 
D90 har mycket bättre sökare och är enklare att göra olika inställningar på.

För övrigt är det väl inte bara begagnade Nikonobjektiv som saknar fokusmotor?

Nej, men jag försökte förenkla argumentationen lite. Det finns väl några AF-objektiv i sortimentet fortfarande. DC Nikkor till exempel.
 
Har tittat på skillnaderna mllan D5100 och D90, är det i stort sett bara den inbyggda fokusmotorn som skiljer dem åt? Finns det några andra nackdelar med D5100 jämfört med D90 förutom att begagnatmarknaden på objektiv.

Många inställningar är enklare att göra via de två reglagen på en D90, på en D5100 måste man in i menyer för att ändra. Om detta är en nackdel för dig beror mest på vilka inställningar du vill arbeta med. Kör du Auto eller Auto utan blixt påverkar denna nackde inte alls, gillar du M ledsnar du nog fort på 5100.

Har sett att alla tre kamerorna säljs med kitobjektiv på Dustin. Har läst lite delade meningar om de objektiv som följer med. Några tycker att man absolut kan köpa kitobjektiven och andra säger att det är rent skräp. Jag är mest intresserad av ett 18-105 objektiv.

Jag tycker dom är helt OK. Inte riktigt profsklass, men helt OK för de flesta.

Jag har även kikat på att komplettera med ett Nikon Af-sdx 35/1.8 G. Är det ett bra komplement till ett 18-105? I vilka situationer är det bättre att fota med 35/1.8 jämfört med 18-105 objektivet?

Inomhus eller andra situationer i mindre ljus där du inte vill använda blixt. eller varför inte när du vill ha en diskretare kamera. Köp ett, du kommer nog som jag att ha det på dagligen.
Sen kan man ju med hjälp av bländaren få trevliga bilder med litet skärpedjup.

Fungerar lite äldre blixtar på dessa kameror? Har en Sb-600 som jag gärna fortsätter att använda.
SB600 funkar fint.
 
D5100 saknar även funktioner (som D90 har) som t ex DOF preview, Flash high speed sync, Flash commander mode. Men framförallt skiljer det i ergonomi vilket borde vara den mest avgörande aspekten...
 
Det verkar som att D90 är en utgående modell, men den finns fortfarande att köpa på bla. Dustin. Är det en nackdel att köpa en kamera som inom en snar framtid inte kommer att finnas på marknaden?
 
Om du tänker på möjligheten att sälja den vidare så är det förmodligen ingen större nackdel. Fokusmotorn borde göra att den håller andrahandsvärdet eftersom många nya kamerahus inte har fokusmotor. Bra sökare och knapparna (bra ergonomi) värdesätts också av många som är mer fotointresserade. Inte förrän det kommer en ersättare till Nikon D7000 och då dess pris reduceras kraftigt minskar förmodligen möjligheten att få så bra pris för en begagnad Nikon D90.
 
Vad har du för optik till din D50?
Är du nöjd med den optiken?

Till den kameran köpte jag med de kitobjektiv som medföljde. Det var ett Nikkor 18-55 som 99% av tiden suttit tpå och ett 55-200 som jag nästan aldrig har använt. Därför tänkte jag satsa på ett 18-105 denna gång.
 
Jag hade i stort sett bestämt mig för en D90 men har nu läst att den inte är att rekommendera om man vill använda kameran till att filma med. Även om detta inte är prioritet ett så känns det viktigt att jag kan göra det med bra resultat. D7000 skulle vara drömmen men i så fall måste jag tänka om angående min budget.
 
Jag tycker inte D7000 är märkbart bättre än en D90 på att filma. Finns säkert någon data som är bättre, och AF funkar väl bättre, men jag tycker inte någon av dom går att jämföra med en enkel videokamera i 2000 kr klassen.
 
En D90 är ingen dålig kamera ens med dagens mått mätt och fortfarande ett rejält steg framåt från din nuvarande rots att den i princip redan är utfasad ur sortimentet. Idag finns nog även en hel del knappt använda begagnade ex att få tag i, där kan du göra ett riktigt klipp m.a.p bildkvalitet/krona. Huset är lite mer avancerat och rejälare än D5100 och beroende på hur du fotograferar kanske D90 ger lite mer möjlighet att utvecklas.
 
Har du funderat på att bara köpa huset?
& använda den optik du redan har.
Kanske att bara använda D50 med ditt tele?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.