Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det dags för en ny Nikonkamera, men vilken passar mig bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu sovit på saken och jag känner mig mer och mer intresserad av en D7000. Tror ni att den kan bli för avancerad för en amatör?

Tittar jag på priset på Dustin skiljer det 4000:- mellan D7000 och D5100 men ska jag samtidigt lägga över 8 000kr kan jag nog tänka mig att lägga 12000kr också.

Att bara köpa kamerahuset tycker jag inte verkar motiverbart då priset på kamerahus jämfört med att köpa kitobjektivet 18-105 bara skiljer 400kr.

Är det läge att slå till nu eller brukar det bli rea eller kampanjpriser i slutet av sommaren?
 
Har nu sovit på saken och jag känner mig mer och mer intresserad av en D7000. Tror ni att den kan bli för avancerad för en amatör?

Nej, för avancerad tror jag inte den är. Tvärtom tror jag det är ett väldigt bra köp om man är så fotointresserad som du verkar vara.

Fast själv skulle jag nog inte handla kamera på Dustin, i alla fall inte när det finns utmärkt trevliga fotobutiker som är billigare.
 
Nej, för avancerad tror jag inte den är. Tvärtom tror jag det är ett väldigt bra köp om man är så fotointresserad som du verkar vara.

Fast själv skulle jag nog inte handla kamera på Dustin, i alla fall inte när det finns utmärkt trevliga fotobutiker som är billigare.

Kan du tipsa mig om någon bra butik. Bor i Norrtälje så är det en "vanlig" butik får den gärna ligga i Stockholmsområdet. annars tar jag tacksamt emot tips om bra nätbutiker.
 
Både Fotokungen (på Söder) och Rajala (mitt i stan) är bra butiker och verkar ha vettiga priser på det du är ute efter.
 
Pundet ligger ganska lågt= England
Finns ngn butik i Holland som hade bra priser på D700 men kommer inte ihåg adressen.
Sverige: störst är väl: Cyberphoto, Scandinavian Photo
Du får söka lite.

Garanti är lite lurigt här.
Hur var det nu? Är den per land eller kontinent? Har för mig att Europa är en "garantizon" ngn svarar säkert strax på frågan.
 
Ok först en liten "disclaimer":

1. Jag försöker inte förvirra dig på något sätt.
2. Jag försöker inte på något sätt starta någon Canon vs Nikon debatt.
3. Jag försöker bara erbjuda ett alternativ.

Så, med det ur världen :)

Om du inte är helt inställd på Nikon, ta en titt på Canons nya 650D med 18-135 STM kit objektivet. Det är c:a 2-3k billigare än D7000 med kit och det kitobjektivet ser ut att vara ett utav de bästa som Canon producerat hitills i den klassen. Det objektivet är också perfekt för filmning, då focusmotorn är extra tyst.

http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-canon-eos-650d.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/ny-teknik-i-canon-eos-650d.htm
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-650d-rebel-t4i
 
Om du inte är helt inställd på Nikon, ta en titt på Canons nya 650D med 18-135 STM kit objektivet. Det är c:a 2-3k billigare än D7000 med kit ...

Var hittar du 650D med 18-135 för under 8000 kr? Enligt prisjakt.se är det paketet faktiskt dyrare än D7000 med 18-105.

Visserligen där 650D en ganska ny modell, men jag tycker nog att man snara ska jämföra den med D5100 än med D7000. (Och om man inte är väldigt intresserad av att filma finns det väl ingen anledning att betala flera tusen extra för 650D istället för 600D?)
 
Tack för tipset om Canon-alternativet. Jag är inne på en ny Nikonkamera av två anledningar, den ena är att jag redan äger en blixt som jag har förstått inte passar en Canon och det sista är att jag helt enklelt har varit nöjd med min Nikon och känner mig hemma med det märket.

Jag ska åka och känna på en D7000 och förhoppningsvis jämföra den med D5100 också så får jag se vilken som känns bäst i handen. Jag gillar lite större modeller så jag antar att D7000 kommer att kännas bättre. Hoppas nu bara att mitt ekonomiska samvetet säger köp imorgon.
 
Vill bara meddela att jag idag köpte mig en Nikon D700 med ett 18-105 objektiv samt ett Nikon 50/1.8 D.

Jag köpte mig även två linsskydd, en lite större väska än den jag har( Lowepro Nova 160) samt två minneskort. Totalt 13.000kr

Nu har jag en fråga angeånde minneskorten. Jag visste att jag ville ha två stycken 16 Gb kort och försäljaren sa att jag absolut skulle ha Sandisk 16 GB extrem för 799kr/st. Krävs det så pass dyra minneskort för att få bra resultat eller blev jag lurad?
 
Grattis till köpet! Jag antar att du menar D7000 och inte D700 :)

Angående minneskortet, tur att de inte prackade på dig PRO varianten, då hade jag tagit reda på adressen och åkt dit och givit dem en omgång :)

Ultra varianten hade helt klart räckt, c:a 200kr billigare.

Tillägg: För att ge perspektiv, med Extreme varianten kan du ta 37 bilder under 30 sekunder och med Ultra 32. Detta räknat om man har både NEF och JPEG påslaget. Så Extreme var onödigt att sälja till dig.
Källa: http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-9550
 
Senast ändrad:
Grattis till köpet! Jag antar att du menar D7000 och inte D700 :)

Angående minneskortet, tur att de inte prackade på dig PRO varianten, då hade jag tagit reda på adressen och åkt dit och givit dem en omgång :)

Ultra varianten hade helt klart räckt, c:a 200kr billigare.

Tillägg: För att ge perspektiv, med Extreme varianten kan du ta 37 bilder under 30 sekunder och med Ultra 32. Detta räknat om man har både NEF och JPEG påslaget. Så Extreme var onödigt att sälja till dig.
Källa: http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-9550

Du har rätt, jag köpte D7000 :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.