Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NTFS - Vilken Linuxdist

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Fedora klarar inte NTFS...
Har du tips om annan variant på Linux eller motsvarande fritt OS?

Jag ska köra dual-both med XP och annat OS.
Har en AMD 64.

Debian är väldigt bra och skall ha stöd för det. Kör det i testing-läget bara. För i Sarge/Stable är det hopplöst ouppdaterat och är typ bara gynnsamt för servrar.

Gentoo har nog ganska så säkert NTFS-stöd också. Också mycket bra distro, kör den inte dock, lite segt att kompilera allt.

Tack Simon!

Ngn som har koll på Solaris?
Fungerar programmen från Linux eller måste man kompillera?
Tänkte tex på Gimp...

Det är inte disten det hänger på, utan att kärnan saknar NTFS-stöd. Pröva köra "modprobe ntfs" som root och se om du sedan kan mounta partitionen.

jeskata skrev:
Det är inte disten det hänger på, utan att kärnan saknar NTFS-stöd. Pröva köra "modprobe ntfs" som root och se om du sedan kan mounta partitionen.
Jo, jag vet ju det - men fixar det inte. Mao, enklast om disten i original stödjer i det här faller DTFS...

Som Jan-Erik mycket riktigt nämnde, det är inte i huvudsak disten det hänger på. Misstänker att det är ett arv från RedHat (företaget bakom Fedora) som antagligen inte laddar kärnmodulerna för NTFS som standard. Mest troligt räcker det med att ladda dem (modprobe ntfs), i värsta fall måste du kompilera om kärnan, men jag skulle inte tro att detta är nödvändigt. Sedan måste du givetvis montera filsystemet vid lämplig monteringspunkt.

Om du sedan vill slippa att köra modprobe och sedan montera filsystemet varje gång så lägg in modprobe-kommandot i filen /etc/rc.d/rc.modules och editera filen /etc/fstab för att montera automatiskt. Följande torde fungera i fstab:

/dev/hda1 /mnt/wintendo ntfs users,rw,owner,umask=0000 0 0

Ändra bara partitionen och monteringspunkten till vad som stämmer med din setup.

På Gentoos wiki finns en bra howto.

Men Fedora torde ha grafiska verktyg som kan automatisera allt detta för dig. För nybörjare brukar jag annars rekommendera Mandriva (64-bitars version hos Sunet). I Mandriva (FD Mandrake) så är det mesta mycket högt automatiserat och det finns grafiska verktyg för i stort sett allt, installationen är också betydligt enklare än en windowsdito, i stort bara att klicka OK några gånger, fixar tom. patitionering per automatik om man väljer att låta installationen göra det (jag rekommenderar det inte, medans andra tycker det funkar bra). Ubuntu är också tämligen nybörjarvänligt och mycket automatiserat, Ubuntu finns också i 64-bitars version.

Du kan också kika på Distrowatch som listar väldigt många distributioner med länkar, omdömen med mera. Själv kör jag Slackware, vilket inte är för nybörjare. Men för den som verkligen vill lära sig hur det funkar "under skalet" så rekommenderar jag Slack, detta eftersom väldigt lite är automatiserat, det mesta måste sättas upp och konfigureras "för hand", installationen i sig är dock mycket enkel. Slackware sätts ihop under devisen "Keep It Simple Stupid" (KISS), vilket i Slacks fall betyder enkelhet på systemnivå, inget "onödigt tjafs" som man ändå inte behöver när man väl lärt sig.

ohls skrev:
Är det inte så att det bara går att läsa NTFS från Linux och inte skriva?

Det går fint att skriva, det brukar dock rekommenderas att montera andra operativs system-partitioner med endast läsrättighet (windows ligger ju i regel bara på en partition). Dels för att mänskliga faktorn har lätt att "ställa till det" och dels för att skrivstödet till detta svagt/hemligt dokumenterade filsystem inte är så oerhört utprovat som de allra mest säkerhetskritiska systemen kräver (såna maskiner som slås på och sedan inte slås av förrän datorn är utsliten).

jeskata skrev:

Det var så det var. Just det. Men då är det nog en bra idé att kompilera om kärnan med stödet inbyggt kanske?

Kjanr skrev:
Varför dualboot.
...

Ja varför? Skippa wintendo helt, de få windowsprogram han kör kan han köra i wine. Av egen erfarenhet så vet jag att de blir färre o färre med tiden, allt eftersom man hittar Linuxprogram man trivs med som löser samma sak.

FILM) (ulltand skrev:
Kanske ngt som passar mig...
Fungerar NTFS från start där?

Jag har för mig att du får alternativ om andra OS och dess partitioner att klicka i redan under installation. Men jag skulle tro att ntfs-partitionen bara monteras med läsrättighet "by default" (åtminstone för vanlig användare), detta pga. rent säkerhetstänkande. Har för mig att Mandriva också har en avdelning om "monteringspunkter" i sitt control-center (typ. kontrollpanelen) där man ordnar åtkomst till andra diskar (oavsett om de ligger i egen burk eller på nätet). Men det är å andra sidan lätt att fixa läsrättighet i filen "/etc/fstab", bara att ändra ett "ro" till "rw" och möjligtvis "owner" till "user".

Ett litet sånt här grundläggande tips "på vägen":

I windows ser du ju diskar o partitioner som C: D: osv.. I Linux heter de sånt som /dev/hda1 osv. "/dev" står för "device" (en paralellport-skrivare kan t ex. heta /dev/lpt), sedan ordnas de som följer:

hda1 = Första hårddisken, första partitionen.
hda2 = Första hårddisken, andra partitionen.
hdb1 = Andra disken, första partitionen.
sda1 = Första scsi-disk, första partition.
sda2 = Första scsi-disk, andra partition.

På detta vis vet man alltid om man talar om fysiska diskar eller vilken partition på vilken disk. Sedan monteras dessa på valfritt ställe i katalogstrukturen (lämpligtvis under /mnt som är avsett för sånt här) och då kan man vid dagligt användande glömma bort det där. Då ligger diskarna som vanliga kataloger, detta oavsett om det är fysiska diskar, webbutrymmen via DAV eller nåt annat protokoll, usb-minnen, kameror, CD eller whatever.

Nåja, var ödmjuk, du har mycket att lära. *nix har utvecklats i över 30 år, det är inget man sas. "plockar in" över en natt. Kalla inte okunskap för användarovänlighet osv.. Vissa saker är svårare, vissa lättare, andra bara annorlunda. Linux-system är tex. mycket inbjudande till att lära sig lite enklare "vardags-programmering" för att automatisera såna där "träliga" uppgifter. Var framförallt inte rädd för att fråga, tänk bara på att att ställa frågan på ett sådant sätt att andra sas. kan reproducera problemet. Då får du utförliga svar.

Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Antagligen osäkerhet. Vill gärna ha ett OS jag kan som jag kan gå tillbaka till ifall det krisar.

Hmmm, jag borde nog satt en smiley i det inlägg du svarade på här. Det lär helt säkert "krisa" några gånger innan hela pengen trillat ned (kunskaperna/erfarenheterna är tillräckligt stora). Jag dualbootade med windows-98 i början, men med tiden så använde jag windows allt mer sällan. Idag behver jag det inte alls. Mina "kriser" brukar nuförtiden komma jobbet (win-XP) eller när pojkens dator som han spelar spel på strular (win-98).

Det är ju en ny värld du kommer till, de flesta programmen vet du inte ens namnet på, men ta det bara lungt och prova dig fram. Det lär ta tid innan du ens hittat rätt bland fönsterhanterare å skrivbordsmiljöer. Själv trivs jag med GTK-applikationer, och en del av skrivbordmiljön Gnomes program, men jag använder dock IceWm som min fönsterhanterare.

Ett lite underhållande och lärorikt lästips på vägen: Newbie's Top Ten Commands

Snufkin skrev:
Om du kör Fedora kan du hitta en modul för NTFS här:
http://rpm.livna.org/fedora/4/i386/RPMS.lvn/

Har inte själv något behov av NTFS så kan inte säga något om hur bra modulen fungerar, men har hittat andra paket från Livna som fungerat mycket bra.

Jag kör detta paket på Fedora - vilket funkar utmärkt åtminståne i read-only-mode, skrivstöd finns inte i livna-paketet.

Skrivstöd är som sagts inte rekommenderat, men möjligt att skriva på NTFS-partitioner om man kompilerar om kärnan med de inställningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar