Annons

NTFS - Vilken Linuxdist

Produkter
(logga in för att koppla)
steelneck skrev:
Det går fint att skriva, det brukar dock rekommenderas att montera andra operativs system-partitioner med endast läsrättighet (windows ligger ju i regel bara på en partition). Dels för att mänskliga faktorn har lätt att "ställa till det" och dels för att skrivstödet till detta svagt/hemligt dokumenterade filsystem inte är så oerhört utprovat som de allra mest säkerhetskritiska systemen kräver (såna maskiner som slås på och sedan inte slås av förrän datorn är utsliten).
'

Okej då kanske jag hade nån gammal information.

Dualboot är ett otyg. Det man bara måste göra för stunden är naturligtvis sådant som finns på det andra OS:et... ;-)

Sedan, som någon redan har varit inne på, NTFS är något som MS försöker hålla på. De släpper inte specarna på det så allt stöd i fria linuxdistar bygger på experiementerande. Så länge man bara läser utan att ändra på filstrukturen så är det ok men ingen garanterar att skrivningar kommer att fungera, och om det fungerar så vet ingen om det kommer att fungera efter nästa uppdatering från MS :-/

Det finns något företag som köpt rättigheterna för att införliva NTFS med Linux. Om de har skrivit ett filsystem eller om de har skrivit ett emuleringslager för att kunna köra native Windows-systemfiler kommer jag inte ihåg. Kostar en hel del pengar.

Det finns även ett OS-projekt som skriver en emulator så att de kan använda XPs ntfs.sys. Detta innebär dock att för att kunna navända detta så måste man ha en Windowslicens att ta filen ifrån.

Det enda säkra sättet att komma åt filer på samma partition är att använda FAT(32), vilket inte känns som ett alternativ egentligen.

Om situationen ändrats så skulle jag gärna vilja veta det.

Sedan kan man ju också sätta upp en filserver och gömma den i en garderob, sätta upp ett litet LAN och dela ut filerna via Samba.

Ulf !

Mitt förslag om att testa Knoppix tycker jag att du ska titta närmare på.
Om du inte är hemtam i linux-världen så är det ett suveränt sätt att utforska den på.
Allt ligger på cd/dvd som du bootar ifrån vilket gör att du inte behöver installera något på din dator.

Kjanr skrev:
Ulf !

Mitt förslag om att testa Knoppix tycker jag att du ska titta närmare på.
Om du inte är hemtam i linux-världen så är det ett suveränt sätt att utforska den på.
Allt ligger på cd/dvd som du bootar ifrån vilket gör att du inte behöver installera något på din dator.
Jag har redan provat Knoppix och håller med dig om att det är en bra Linuxstart.
Dessutom hjälpte Knoppix mig att få tillbaka massor info från en hårddisk vid ett tillfälle :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar