Annons

Novis på datorer...

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Detta är något jag är väldigt dålig på (och något man kan lära lite mer om)

Jag ska köpa en ny dator, då den gamla börjar falla samman i bitar....

Vad ska jag använda den till?

1.Bildbehandling Photoshop 7.0

2.Till en framtida digitalsystemkamera

3.Spela lite spel (har dock inga jätte höga krav på grafik i spel)

4.Internet och vanlig "ordbehandling".

Vad jag vet jag vill att den ska innehålla?

1.Datorn ska köpas i paket, som till exempel hos www.datorbutiken.com, alltså INGEN HP, Dell etc.

2. Intel P IV 3,2 eller högre (motsvarande AMD är också bra, men funkar väl inte så bra med Photoshop?)

3. Grafikkort ATI 9800/9600 serien bör väl räcka?

4. Minne 1024 mb bör väl räcka?

5. Hårddisk? Ingen aning?

6. Saknar operativsystem, så det måste jag köpa, vilket?

7. Har en fungerande cdbrännare som är 5 år gammal. Kan man ha kvar den + en dvdbrännare?

8.En DVD-brännare

9. Har en fem år gammal monitor Philips 107E, som fortfarande fungerar, vilken jag är nöjd med. Hur länge kan en sådan fungera? Bör jag byta även skärm?

10. Jag vill ha alla delarna färdiginstallerade + operativsystem när jag får datorn.

11. Den nyinköpta datorn får gärna klara sig "morden" fyra - fem år.

Det var nog allt. Jag vill gärna ha ett konkret exempel på ett paket till exempel på www.datorbutiken.com, så länka gärna!

En bonus fråga: Om man köper en dator med 180gigs hårddisk bör den vara uppdelad då i fyra delar (partiterad?). Är det något som datorhandlare gör till en?

Tack för att du tog dig tid!!

Du verkar ha det mesta klart.

Till operativ system så är det Win XP som gäller, Home eller Pro. Home räcker oftast för medelanvändaren.

HD så tycker jag att 160 eller 200GB är prisvärda, köp SATA modellen, då PATA är utgående. Idag behöver man inte partiotinera disken.

Grafik kort: Om du vill kunna spela idag och i morgon så är det ett 9800 Pro som gäller. Det innebär medel inställningar idag och låga inställningar nästa år. Om två år så går det inte längre att köra de krävande spelen. Vill du klara dig lite längre i tiden så är det ett x800 som gäller, men de kostar mycket.

Du kan inte för alla pengar i världen köp en PC som är modern om 4-5 år. En PC blir inte sämre med tiden, bara man inte installerar ny program/OS hela tiden.

Både Komplett.se och datorbutiken.se har bygg din PC själv. Är man lat så låter man de montera och installera OS. Då är man garanterad att allt fungerar direkt.

2.Intel funkar bra med PS.
3.Satsa på ett grafikkort i prisklassen 1500-2500 så får du mest sprutt för åengarna.
4.JO
5.Billigt idag, 200GB för ca en tusing.
6.Windows XP home, om du inte skall logga in på domänseervrar,hantera virtuella diskar mm
Windows XP Pro hanterar dock HT teknologin som P4:an använder så kanske XP pro ändå? blir det pengar över välj XP PRO (några hundra dyrare)
7. Nej 5-år är länge för en sådan produkt,DVD brännare är billigt idag ca:600 spänn??
den bränner ju ven cd-skivor.
9.En skärm mattas och blir blaskig med åren,. Kör vidare på den du har om du vill, den kan hålla ett tag till.

Bonus fråga. Partitionera den i 2 delar varav den ena på 40-50Gb där operativsystemet och alla program installeras ligger (den skall vara rejält tilltagen då denna används som tillfälligt minne vid DVD-bränning tex)
På den andra partitionen lagrar du allt du vill ha kvar. Om Windows kraschar och du måste installera om så ligger ju allt orört på den andra partitionen.

Bonus svar. när du skaffar digitalkamera köper du en extern hårddisk som extra backup:)

Lycka till / Ken1

museo12 skrev:
Detta är något jag är väldigt dålig på (och något man kan lära lite mer om)

Jag ska köpa en ny dator, då den gamla börjar falla samman i bitar....

Vad ska jag använda den till?

1.Bildbehandling Photoshop 7.0

2.Till en framtida digitalsystemkamera

3.Spela lite spel (har dock inga jätte höga krav på grafik i spel)

4.Internet och vanlig "ordbehandling".

Vad jag vet jag vill att den ska innehålla?

1.Datorn ska köpas i paket, som till exempel hos www.datorbutiken.com, alltså INGEN HP, Dell etc.

2. Intel P IV 3,2 eller högre (motsvarande AMD är också bra, men funkar väl inte så bra med Photoshop?)

3. Grafikkort ATI 9800/9600 serien bör väl räcka?

4. Minne 1024 mb bör väl räcka?

5. Hårddisk? Ingen aning?

6. Saknar operativsystem, så det måste jag köpa, vilket?

7. Har en fungerande cdbrännare som är 5 år gammal. Kan man ha kvar den + en dvdbrännare?

8.En DVD-brännare

9. Har en fem år gammal monitor Philips 107E, som fortfarande fungerar, vilken jag är nöjd med. Hur länge kan en sådan fungera? Bör jag byta även skärm?

10. Jag vill ha alla delarna färdiginstallerade + operativsystem när jag får datorn.

11. Den nyinköpta datorn får gärna klara sig "morden" fyra - fem år.

Det var nog allt. Jag vill gärna ha ett konkret exempel på ett paket till exempel på www.datorbutiken.com, så länka gärna!

En bonus fråga: Om man köper en dator med 180gigs hårddisk bör den vara uppdelad då i fyra delar (partiterad?). Är det något som datorhandlare gör till en?

Tack för att du tog dig tid!!

Vilken ny stationär dator som helst fyller dina 4 krav.

Jag skulle valt en AMD64 3200+ - 3500+, 1GB RAM, 300GB SATA, ATI 9600XT 128MB, en DVD-brännare 16X Dual kostar 600kr, ljud och nätverk är integrerat i nästan alla moderkort numera och det räcker mycket långt, Windows XP 64 bit när det kommer om några månader (jag hade nog kört pirat fram till dess).

Den datorn lär hålla sig utan några större behov av uppgraderingar i minst 3-4 år men som alltid är det vanskligt att sia om detta.

Dubblar du priset så får du en dator som håller sig modern i 6 mån extra...

När det gäller hårddiskar så skulle jag istället för att partionera skaffa två. En för operativ och program och en för lagring och Photoshops scratch. Det blir lite snabbare än partionering, och hårddiskar är väldigt billiga idag.

Bestäm dig för hur mycket pengar du vill lägga på datorn, annars kan summan lätt springa iväg.

Hårdisk hade jag nöjt mig med en 160gb till att börja med. Skulle du, mot förmodan, fylla den ganska snabbt kan du alltid köpa en ny och installera.

Behåll din gamla skärm!
Det är för många som springer och köper nya skärmar fast att deras gamla fungerar hur bra som helst. Eftersom att du ändå inte skall köpa ett färdigt datorpaket så lägg inte ut mer pengar än du behöver.

Ja, du kan installera din gamla cd-brännare. Du kan även installera din gamla hårdisk (förutsatt att din dator inte är mer än 10 år gammal)

Patrik

SATA- 10,000 RPM

Mitt tips som visserligen gör hela paketet c:a 1500 kr dyrare men det ökar på Prestandan.

Westerndigital har en S-ATA hårddisk på 36,5 GB som heter Raptor, Denna hårddisk snurrar med 10,000 rpm istället för 7,200 rpm (varv per minut)

Den ovan nämda finns även i 74 gb.om man vill säkerhetskopiera sina foton etc,

Att ha denna disk som system & programdisk är super och då ha en HD på runt 160-200 för lagring, spel m.m.

När det gäller DVD brännare så har jag haft två st från NEC och båda har fungerat klockrent och väldigt prisvärd (c:a 5-700)

Lycka till i datordjungeln

-Markus- skrev:
Gör det enkelt beställ denna

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-PHI1WH-SE

Datorbutikens egna hopsatta som dom kallar det Foto-/Videored.PC

Den datorn spelar man inte måga spel på idag. X300-koret är en satsning på OEM-tillverkare som inriktar sig på kontorsarbete.
Om inte WinXp Home klarar av HT?, så är det en Pro-licens man skall ha. Det är stor skillnad på HT eller ej. Om man nu siktar på en Home licens är det bättre att gå på en AMD processor om ändå inte har funktioen implementerad.
Det är ungeför som att betala för en bil som har turbo, fast turbon går inte att använda.

Re: SATA- 10,000 RPM

BIF-BigFoot skrev:
Mitt tips som visserligen gör hela paketet c:a 1500 kr dyrare men det ökar på Prestandan.

Westerndigital har en S-ATA hårddisk på 36,5 GB som heter Raptor, Denna hårddisk snurrar med 10,000 rpm istället för 7,200 rpm (varv per minut)

Den ovan nämda finns även i 74 gb.om man vill säkerhetskopiera sina foton etc,

Att ha denna disk som system & programdisk är super och då ha en HD på runt 160-200 för lagring, spel m.m.

När det gäller DVD brännare så har jag haft två st från NEC och båda har fungerat klockrent och väldigt prisvärd (c:a 5-700)

Lycka till i datordjungeln

Har själv två Maxtor DiamondMax 10 250GB som är hyffsat snabba. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAXDM10-250S kostar ca 1545kr för 250GB

Raptorn http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WDR740SATA blir då 1645kr för 74GB.

Raptorn är lite snabbare, frågan om det märks.

Test mellan Maxtor diamondmax och Raptor http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=diamondmax10&page=1

Jag har 3 hårdiskar i datorn och för att kyla hårdiskarna har jag installerat ytterliggare 4 fläktar i min Chieftec låda

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Ibland allt snack om hårddiskar och processorer så vill jag slänga in en liten kommentar ang. nätaggregat och låda.

Se till att du köper en vettig låda som har en någorlunda genomtänkt konstruktion. Detta medger bra kylning, med en hyfsat låg ljudnivå.
När du ändå har möjligheten så lägg några hundralappar extra på tyst processorkylare, och, beroende på val av grafikkort kanske även en passiv kylare till det.

Det är åxå viktigt att nätdelen levererar stabila spänningar som inte varierar eller har rippel. Dåliga nätdelar är orsaken till många instabila system. Om folk hade lagt pengarna på rätt ställe istället för att köpa värsta processorn så kanske de inte hade behövt bli så frustrerade att de nästan kastar ut datorn genom fönstret.

Ett chassi som är bra, som även levereras med en bra nätdel, som klarar de flesta "normala" system, är Antec Sonata. Den kostar dessutom inte mer än vad de billigaste chassina som är "bra" brukar göra UTAN nätdel. Prisvärd alltså.

För kylning av processorn skulle jag titta på Zalman Zalman CNPS7000B-Cu eller CNPS7700-CU. Med en "Fanmate" (medföljer vissa modeller) så går det åxå att ställa hastigheten på fläkten till en lagom nivå i förhållande till den processor man har.
Kontrollera att kylaren passar till det moderkort du valt bara.

Till grafikkortet kan en Zalman ZM80D-HP vara värt att titta på. Den är helt passiv men klarar inte de allra värsta grafikkorten.
Annars väsnas väl inte Zalman VF700-CU så mycket heller.

Det finns såklart andra alternativ än Zalmans grejer, men Zalman har jag erfarenhet av och de funkar mycket bra (vilket de flesta andra åxå verkar hålla med om).

Edit:
Och, välj ett moderkort utan fläkt på nordbryggan. På en del kort sitter det en liten ilsken högvarvig fläkt som driver vem som helst till vansinne.
Det går såklart att byta den. Väljer man ett moderkort som inte har inbyggt grafikkort kan man enkelt kyla den med en passiv kylare.

Saxat från Intels hemsida

Microsoft* Windows* Operating System Desktop Based PCs
The following desktop operating systems include optimizations for HT Technology and are currently eligible to carry the new Intel® Pentium® 4 Processor with HT Technology logo:

* Microsoft* Windows* XP Professional Edition
* Microsoft* Windows* XP Home Edition

The following desktop operating systems are not recommended for use with Hyper-Threading Technology. If you are using one of the following desktop operating systems, it is advised that you should disable Hyper-Threading Technology in the system BIOS Setup program:

* Microsoft Windows 2000 (all versions)
* Microsoft Windows NT* 4.0
* Microsoft Windows Me
* Microsoft Windows 98
* Microsoft Windows 98 SE

Så nog verkar både Pro och Home stöda HT

Om inte WinXp Home klarar av HT?, så är det en Pro-licens man skall ha. Det är stor skillnad på HT eller ej. Om man nu siktar på en Home licens är det bättre att gå på en AMD processor om ändå inte har funktioen implementerad.

I princip vilket grafikkort som helst täcker detta kravet tycker jag.

Spela lite spel (har dock inga jätte höga krav på grafik i spel)

Senast ändrad:
Hej

Jag skulle också rekommendera en Antec Sonata, verkar vara bra samt att Antecs nätdel medföljer, de gör bra sådana.

Min nätdel lade av i min Chieftec låda så jag satte in en Antec Truepower 430W. Så jag skulle nog ha satsat pengarna i början på en Anteclåda.

Eftersom min dator låter en hel del så gick jag bla in i bios för att ställa in automatisk reglering av fläktarna samt kan man låta Antec nätdelen styra fläktarna så de går i långsamare fart, de går efter temperaturen.

Testade med lite olika temperatur program och temperaturen gick upp, så lägre ljud i detta fallet betyder sämre kylning.

Har nästan alltid TV på samt att jag har placerat isoleringsskivor runt datorn så nu låter det inte så mycket.

Jag har funderat på typ Zalman och passiv kylning och så men är rätt nöjd med ljudnivån som det är.

För mig är kylningen viktigare än oljudet, och har för tillfället 28 grader på mina tre hårddiskar, hade 50 grader utan mina fläktar. Märkte så klart också att ju fler hårdiskar man har ju varmare blir det.

Men visst kan man säkert få ner oljudet och ändå ha bra kylning om man införskaffar lite specialprodukter.

Hälsningar

Omar Brännström

Re: SATA- 10,000 RPM

BIF-BigFoot skrev:

Då utvecklingen sprungit ifrån den disken så är det bättre att välja en disk typ Maxtor Miamondmax 10 med S-ATA och NCQ som snabbar upp disken rejält.

(NCQ = Native Command Queuing)

74GB-versionen av Raptorn har iofs TCQ.

Min erfarenhet är dock att TCQ (jag utgår från att NCQ är ganska likt (kanske bara ett annat namn)) inte ger så stor vinst på ett enanvändarsystem, utan att accesstiden gör betydligt större skillnad.
TCQ ger däremot stor vinst på servrar.

Men det är möjligt att NCQ är revolutionerande. Ska se om jag kan hitta lite att läsa vid tillfälle.

Då utvecklingen sprungit ifrån den disken så är det bättre att välja en disk typ Maxtor Miamondmax 10 med S-ATA och NCQ som snabbar upp disken rejält.

Jag instämmer här med ovanstående. I praktiska tester har det visat sig att vinsten är marginell om man är i ett single-user system.

Det är också skillnad mellan olika tillverkares implementation av NCQ. Summan av kardemumman är att NCQ som sådan spelar väldigt liten roll för en vanlig arbetsstation.

Test av Seagate 7200.7 med NCQ.

Test av Maxtors Diamondmax 10 med NCQ.

Tack för alla svar och all hjälp!

Jag har varit inne och blängt på datorbutikenshemsida och kom fram till ett förslag:

Black Thunder midtower black 300W ATX

Intel Avalon i915G 4 DDR-DIMM 4PCI 2PCIe SATA AudiocLAN VGA Socket 775 BULK ATX

Intel P4 540 Prescott 3,2 Ghz Hyperthreading 1Mb 800Mhz Boxed (With cpu-cooler) Socket 775

Kingston KVR400X64C3A/512 512 x 2 (1024Mb/1GB) DUAL DDR PC3200 400 Mhz 184 pin Unbuffered CL3

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160M0 160GB 7200rpm 8Mb cache S-ATA (tänkte "dela den i två")

En Floppy

Samsung 16x DVD-ROM/48X CD-ROM Svart Bulk IDE (har cdbrännare sedan tidigare)

Inget ljudkort (jag har ett soundblaster 128 sen tidigare)

Skärmen jag har behåller jag så länge

Windows XP Pro

Summa: 7964 kr, inkl moms

Grafikkort är jag lite osäker på. Jag spelar obetydligt lite och det är inte sannolikt att jag köper något nytt spel, men...

Per C, vilket 9800Pro menade du? Det finns en del olika!?

Någon som har förslag på förbättringar inom prisramen??

Hej

Kan kanske vara bra med en låda som har fler watt i sin nätdel, 300w låter lite. Jag tänker även så klart att du kanske i framtiden vill stoppa i flerhårdiskar, annat grafikkort och så. Jag har inte räknat på det, dvs hur mycket watt man behöver. Dock kostar det ju mer.

Kan tänka mig om det finns ljudkort i moderkortet (integrerart) så är det nog bättre än ditt Soundblaster 128.

Kanske än NEC DVD spelare, har varit bra i tester, men kanske dyrare.

Ha en till hårdisk i framtiden som backup, kanske en extern med USB 2.0 eller Firewire och då utöver de backup man gör på DVD skivor.

Hälsningar

Brännström

Omar skrev:
Kan kanske vara bra med en låda som har fler watt i sin nätdel, 300w låter lite. Jag tänker

För att följa upp det hela lite så är det ju inte ENBART effekten som spelar roll, utan även kvaliteten på spänningarna sas.
Även hur mycket ström nätdelen klarar på de olika spänningarna spelar roll. Lägger man, som tillverkare, tonvikten på 12V är det mycket lättare att få en högre märkeffekt eftersom det kräver mindre ström på 12V för att uppnå samma effekt. Då kan det vara så den inte klarar leverera tillräckligt på 3V eller 5V tex.

Nu vet jag inte vad det är för nätdel som sitter i den aktuella lådan, men handlar det om att jaga hundralappar så är det vettigare att köpa en något långsammare processor, eller ett billigare grafikkort eller... istället.
Men det är min åsikt.

Som parentes kan nämnas att min gamla nätdel, på 350W dog för lite sedan när jag stoppade i så lite som ett minne till i min burk. Jag har ändå inga värstinggrejer i den. Den var dock väldigt klent tilltagen på 3V, vilket mycket väl skulle kunna vara anledningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar