museo12
Aktiv medlem
Detta är något jag är väldigt dålig på (och något man kan lära lite mer om)
Jag ska köpa en ny dator, då den gamla börjar falla samman i bitar....
Vad ska jag använda den till?
1.Bildbehandling Photoshop 7.0
2.Till en framtida digitalsystemkamera
3.Spela lite spel (har dock inga jätte höga krav på grafik i spel)
4.Internet och vanlig "ordbehandling".
Vad jag vet jag vill att den ska innehålla?
1.Datorn ska köpas i paket, som till exempel hos www.datorbutiken.com, alltså INGEN HP, Dell etc.
2. Intel P IV 3,2 eller högre (motsvarande AMD är också bra, men funkar väl inte så bra med Photoshop?)
3. Grafikkort ATI 9800/9600 serien bör väl räcka?
4. Minne 1024 mb bör väl räcka?
5. Hårddisk? Ingen aning?
6. Saknar operativsystem, så det måste jag köpa, vilket?
7. Har en fungerande cdbrännare som är 5 år gammal. Kan man ha kvar den + en dvdbrännare?
8.En DVD-brännare
9. Har en fem år gammal monitor Philips 107E, som fortfarande fungerar, vilken jag är nöjd med. Hur länge kan en sådan fungera? Bör jag byta även skärm?
10. Jag vill ha alla delarna färdiginstallerade + operativsystem när jag får datorn.
11. Den nyinköpta datorn får gärna klara sig "morden" fyra - fem år.
Det var nog allt. Jag vill gärna ha ett konkret exempel på ett paket till exempel på www.datorbutiken.com, så länka gärna!
En bonus fråga: Om man köper en dator med 180gigs hårddisk bör den vara uppdelad då i fyra delar (partiterad?). Är det något som datorhandlare gör till en?
Tack för att du tog dig tid!!
Jag ska köpa en ny dator, då den gamla börjar falla samman i bitar....
Vad ska jag använda den till?
1.Bildbehandling Photoshop 7.0
2.Till en framtida digitalsystemkamera
3.Spela lite spel (har dock inga jätte höga krav på grafik i spel)
4.Internet och vanlig "ordbehandling".
Vad jag vet jag vill att den ska innehålla?
1.Datorn ska köpas i paket, som till exempel hos www.datorbutiken.com, alltså INGEN HP, Dell etc.
2. Intel P IV 3,2 eller högre (motsvarande AMD är också bra, men funkar väl inte så bra med Photoshop?)
3. Grafikkort ATI 9800/9600 serien bör väl räcka?
4. Minne 1024 mb bör väl räcka?
5. Hårddisk? Ingen aning?
6. Saknar operativsystem, så det måste jag köpa, vilket?
7. Har en fungerande cdbrännare som är 5 år gammal. Kan man ha kvar den + en dvdbrännare?
8.En DVD-brännare
9. Har en fem år gammal monitor Philips 107E, som fortfarande fungerar, vilken jag är nöjd med. Hur länge kan en sådan fungera? Bör jag byta även skärm?
10. Jag vill ha alla delarna färdiginstallerade + operativsystem när jag får datorn.
11. Den nyinköpta datorn får gärna klara sig "morden" fyra - fem år.
Det var nog allt. Jag vill gärna ha ett konkret exempel på ett paket till exempel på www.datorbutiken.com, så länka gärna!
En bonus fråga: Om man köper en dator med 180gigs hårddisk bör den vara uppdelad då i fyra delar (partiterad?). Är det något som datorhandlare gör till en?
Tack för att du tog dig tid!!