Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nostalgi En ny Rolleiflex -68 har jag köpt!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att lyssna... :)

Många 50-talsfotografer använde ju tvåögd spegelreflex.
Dom funkade ju bra också till vad ni kallar "smygfotografering", just genom att man inte behövde sätta kameran mot ögat för att se bildutsnitt.

Första Bladarna funkade bra till det också.
(Men 1000F lät litet mera bara!)

Fördelen med 6x6 är nog att man får ett stort neg. Å de e bra!
 
Själv köpte jag precis en Minolta Autocord från 1958. Har inte hunnit ta mer än en testrulle, men den såg kalas ut, och mattskivan är dessutom ljus ända ut i kanterna.

Den kommer definitvt att användas, kanske till gatufotografering.
 
jansta skrev:
Är det någon av er son har använt den för streetfotografering? Diskret som den är passar den bra. Tänkte kolla om de gamla tipsen som finns bak på kameran fortfarande funkar.
Typ sol ute 250/11 osv. En härlig kontrast till alla typer av mätningar som idag finns.

Skulle det inte vara bra med ett forum med bilder tagna med gamla godingar och diskussioner runt det?

/Jan

Jodå, lite grann har jag använt min Rolleicord till det. Fast det är ju inte som att man smälter in jättebra alltid i vimlet med en femtiotalskamera på magen. Men folk brukar tycka att den är kul, och tror inte att den ger så bra kvalitet som den gör, vilket är bra...

Det där med att rikta den åt ett annat håll var ju inte så dumt...ska testa det.
 
Tvåögda spegelreflexer är klart avslappnande apparater att använda och också att bära. Jag skulle vilja ha en riktigt liten ljusmätare i stil med Digisixen. Då skulle jag använda min Minoltacord från 1953 som "kompaktkamera".
 

Bilagor

  • minolta.jpg
    minolta.jpg
    29.8 KB · Visningar: 296
jansta skrev:
Tar gärna förslag på vettig scanner för mellanformat.

Skulle också vilja ha förslag på det, i rimlig prisklass. En som kan ta neg upp till 6x12 och 9x12 Så att jag kan scanna mina neg från Cocaretten. Någon som har erfarenhet av Epsons modeller, kanske även de senaste som tar neg i den storleken och vilka för/nackdelar som finns vid scanning av 6x6, 6x9, 6x12 och 9x12?
 
jansta skrev:
Skulle det inte vara bra med ett forum med bilder tagna med gamla godingar och diskussioner runt det?

Ja vi har ju en diskussion här under "Utrustning och teknik>Kringutrustning &Tillbehör (Analogt)" men det kanske inte skulle vara fel med en separat forumavdelning under FOTOGRAFERA>GAMLA KAMEROR (GODINGAR) ANALOGT?

Eller varför inte en bildpool för dessa gamla mekaniska skönheter? Det finns ju en för enklare kameror typ plastkameror "Toycamera".
 
MattiasL skrev:
Jodå, lite grann har jag använt min Rolleicord till det. Fast det är ju inte som att man smälter in jättebra alltid i vimlet med en femtiotalskamera på magen. Men folk brukar tycka att den är kul, och tror inte att den ger så bra kvalitet som den gör, vilket är bra...

Jag gillar faktiskt när vissa har ett lite sött överlägset leende och frågar "Kan det bli bra bilder med en sån där gammal kamera?". De jag visar mina bilder brukar ofta bli lite tysta först...
 
jansta skrev:
Är vi många på fotosidan som har kör med gamla mellanformatare för nöjes skull?

Jag samlar och fotar inte med gamla kameror så mycket för nostalgins skull, utan för att jag trivs med dem. Jag använder dem till vardagsfotografi liksom till mer konstnärlig fotografi.

Det är också roligt att man kan köpa klassiska kameror, med sina personliga egenskaper, utan att det kostar skjortan.

Den nyaste kameran jag använder är en Rolleiflex 3,5F från sent 60-tal. För småbild använder jag mest min Retina Ib från mitten på 50-talet. Xenar-objetkivet är hur skarpt som helst, och kontrasten kan jag absolut inte klaga på.
 
MattiasL skrev:
Det är ju inte som att man smälter in jättebra alltid i vimlet med en femtiotalskamera på magen. Men folk brukar tycka att den är kul, och tror inte att den ger så bra kvalitet som den gör, vilket är bra... .

Har varit på stan och du har rätt, kameran väcker en del uppmärksamhet som "gammal raritet" går den att fotgrafera med? är du samlare?

Ska bli kul att se negen.

Hur var det där med scanner? fler som skall köpa?

Jan
 
jansta skrev:
Hur var det där med scanner? fler som skall köpa?

Funderar på det. Jag skulle vilja ha erfarenheter av att scanna negativ/dia 6x6, 6x9, 6x12 och 9x12 med t.ex Epsons flatbäddscannrar som klarar dessa storlekar. Hur iläggen/ramarna funkar etc, om det finns risk att repa negativen/dian vid ev. fastsättning i ram eller om man bara lägger negen löst? Hur funkar det med dessa scannrar?
 
Jag säger bara det: När jag läser den här tråden blir jag väldigt sugen på att ta bilder med pappas gamla Achromat, en mellanformatare.
 
Graal skrev:
Funderar på det. Jag skulle vilja ha erfarenheter av att scanna negativ/dia 6x6, 6x9, 6x12 och 9x12 med t.ex Epsons flatbäddscannrar som klarar dessa storlekar. Hur iläggen/ramarna funkar etc, om det finns risk att repa negativen/dian vid ev. fastsättning i ram eller om man bara lägger negen löst? Hur funkar det med dessa scannrar?


Jag använder Epson 3200 Photo till alla mina bilder (nästan uteslutande sv/v negativ). Kvaliteten blir mycket bra, speciellt om man tar hänsyn till det relativt låga priset för skannern.
Det blir inte lika skarpt som med en diaskanner men det brukar gå bra att "skärpa upp". Väldigt tunna eller täta negativ har den dock lite svårt för. Då blir det mycket trixande med inställningar innan man får ett hyfsat histogram. Här funkar kanske diaskannrar bättre.

Mellanformat brukar inte ge några problem, men vissa småbildsnegativ blir inte alls bra. Ofta funkar det dock även med småbild. Det optimala är nog dock att ha en diaskanner för småbild. "Paris-85", "Kreta" och "Sintra" på min FS-sida är inskannde från småbildsneg. På Epsons senare modeller med ännu högre upplösning kanske småbildsprestandan har blivit bättre. Sammanfattningsvis kan man väl säga att småbild funkar för det mesta men inte riktigt alltid.

Negativnhållaren för småbild är oklanderlig. För mellanformat är det lite trixigt eftersom hållaren endast har plats för ett 6 x 9 negativ. I praktiken således även endast en 6 x 6. Kanske kan man få in två 6 x 4.5. Har inte testat. Man kan alltså inte få en preview på 3 eller fyra neg. i en remsa utan måste byta filmruta (men det måste man på en förstoringsapparat också). Även här kan det vara bättre på Epsons nya 4990 (heter den väl).
Mellanformatshållaren är konstruerad så att filmremsan sticker ut en del över kanten på skannern. Idiotiskt! Men det har iofs aldrig lett till några repade neg trots en ibland lite slarvig behandling från min sida.

Storformatshållaren tar endast 4 x 5 tum. Kör du med 9 x 12 cm måste du konstruera en mask själv.

Slutord: En bra skanner med några små brister. Kapabel att ge riktigt bra inskanningar för det mesta.

Fredrik
 
Intressant och se om flera är på G att köpa scanner. Kan vi komma överens om en bra scanner är jag med på att försöka göre ett gemensamt köp om det går att förhandla om pris.

Ingen fantasiscanner till fantasipris utan bra scanner som kan mycket vill jag ha.

Är någon mer med??

JAn
 
Jag har tittat på Epson Perfection 4180 Photo. Den tar negativ/dia upp till 6x12cm. 12 st 35mm dia/neg i remsor, 4 st ramade dia samt 1 st 6x12 cm på 120-film. Storformathållare 9x12 verkar inte finnas. Billigaste pris på nätet har TECHNIkdirect med 2484 kr inklusuve frakt. Tror knappast det gårt att pruta.
 
jansta skrev:
Är det någon av er son har använt den för streetfotografering? Diskret som den är passar den bra. Tänkte kolla om de gamla tipsen som finns bak på kameran fortfarande funkar.
Typ sol ute 250/11 osv. En härlig kontrast till alla typer av mätningar som idag finns.

Skulle det inte vara bra med ett forum med bilder tagna med gamla godingar och diskussioner runt det?

/Jan
Jag har min med mig rätt ofta:

Första maj förra året

Det finns en lista:

Rolleiusers

Jag brukar posta mina bilder där.

Många av mina är här på fotosidan och:

Rolleibilder

Fin kamera, bra pris.
 
Fredrikpersson skrev:

Negativnhållaren för småbild är oklanderlig. För mellanformat är det lite trixigt eftersom hållaren endast har plats för ett 6 x 9 negativ. I praktiken således även endast en 6 x 6. Kanske kan man få in två 6 x 4.5. Har inte testat. Man kan alltså inte få en preview på 3 eller fyra neg. i en remsa utan måste byta filmruta (men det måste man på en förstoringsapparat också). Även här kan det vara bättre på Epsons nya 4990 (heter den väl).
Mellanformatshållaren är konstruerad så att filmremsan sticker ut en del över kanten på skannern. Idiotiskt! Men det har iofs aldrig lett till några repade neg trots en ibland lite slarvig behandling från min sida.

Storformatshållaren tar endast 4 x 5 tum. Kör du med 9 x 12 cm måste du konstruera en mask själv.

Fredrik

Fredrik, jag använder föregångaren till din (en 2450). Jag struntar i masken för mellanformat. Jag lägger negativet i 4x5 mask och använder dess överkant för att klämma negativet nere på glaset (emulsion side down). I mjukvaran (Vuescan) klickar jag för "mirror" eftersom jag skannar negativet upp-och-ner. Lägger man den glänsiga sidan neråt på glaset kan man få regnbågeringar (newton rings).

Alla mina bilder här på fotosidan har skannats så (med ett eller två undantag). Det håller utmärkt för A4 bilder med 1200 upplösningen. Större om man går upp till 2400 ppi.

Svårt att hitta något bättre för mellanformat utan att lägga ut ca 8ggr mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.