Graal skrev:
Funderar på det. Jag skulle vilja ha erfarenheter av att scanna negativ/dia 6x6, 6x9, 6x12 och 9x12 med t.ex Epsons flatbäddscannrar som klarar dessa storlekar. Hur iläggen/ramarna funkar etc, om det finns risk att repa negativen/dian vid ev. fastsättning i ram eller om man bara lägger negen löst? Hur funkar det med dessa scannrar?
Jag använder Epson 3200 Photo till alla mina bilder (nästan uteslutande sv/v negativ). Kvaliteten blir mycket bra, speciellt om man tar hänsyn till det relativt låga priset för skannern.
Det blir inte lika skarpt som med en diaskanner men det brukar gå bra att "skärpa upp". Väldigt tunna eller täta negativ har den dock lite svårt för. Då blir det mycket trixande med inställningar innan man får ett hyfsat histogram. Här funkar kanske diaskannrar bättre.
Mellanformat brukar inte ge några problem, men vissa småbildsnegativ blir inte alls bra. Ofta funkar det dock även med småbild. Det optimala är nog dock att ha en diaskanner för småbild. "Paris-85", "Kreta" och "Sintra" på min FS-sida är inskannde från småbildsneg. På Epsons senare modeller med ännu högre upplösning kanske småbildsprestandan har blivit bättre. Sammanfattningsvis kan man väl säga att småbild funkar för det mesta men inte riktigt alltid.
Negativnhållaren för småbild är oklanderlig. För mellanformat är det lite trixigt eftersom hållaren endast har plats för ett 6 x 9 negativ. I praktiken således även endast en 6 x 6. Kanske kan man få in två 6 x 4.5. Har inte testat. Man kan alltså inte få en preview på 3 eller fyra neg. i en remsa utan måste byta filmruta (men det måste man på en förstoringsapparat också). Även här kan det vara bättre på Epsons nya 4990 (heter den väl).
Mellanformatshållaren är konstruerad så att filmremsan sticker ut en del över kanten på skannern. Idiotiskt! Men det har iofs aldrig lett till några repade neg trots en ibland lite slarvig behandling från min sida.
Storformatshållaren tar endast 4 x 5 tum. Kör du med 9 x 12 cm måste du konstruera en mask själv.
Slutord: En bra skanner med några små brister. Kapabel att ge riktigt bra inskanningar för det mesta.
Fredrik