Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norsk Minolta A1 Recension

Produkter
(logga in för att koppla)
Förvånadsvärd snabb och exakt AF.

Fantastisk bildstabb. som medger knivskarpa bilder med 200mm och 1/15 sek.

Kvalitetskänslan mycket lik Olympus E.

Mycket strömsnål.

Utvecklad bildbehandling gör A1 överlägsen 7i och hi.


Det vill till att Sonys "klumpeduns" rent bildresultatsmässig är grym för att slå A1.
 
Nu är det minsan körd för mig och för min nyinköpt D7Hi. Men jag älskar den ändå !!
A1 är bra och har bättre bildkvalitet samt mindre brus i ISO 100,200 och AS-en är en väldigt händig hjälpmedel vid dålig ljus eller tele. Men priset är lite saftig för min ekonomi just nu. Skulle jag haft dom pengarna, nära 12k, så skulle jag köpt hellre Canon rebell 300D istället. ISO 1600 är lika bra som ISO 200 hos A1-tan.Det är väldigt svårt att slå för dem pengarna och då är brusfria bilder ett bättre val. Ja, nu får jag leva med min 7Hi ett tag till innan jag slår till, för en riktig DSLR.
 
Det är möjligt att Canonkameran är bättre i den prisklassen. Dock måste kameran kompletteras med objektiv. Vad kostar inte dessa för att uppnå samma kvalitet och samma brännvidder?
 
kungsörnen skrev:
Det är möjligt att Canonkameran är bättre i den prisklassen. Dock måste kameran kompletteras med objektiv. Vad kostar inte dessa för att uppnå samma kvalitet och samma brännvidder?

Ja, säg det, det beror på hur mycket är man beredd att betala för kvalitet, men det ingår ett objektiv redan i Canons baspaket för Rebell 300D som är ganska bra för sitt pris ( kanske jag är ute o cyklar, men det fins säkert andra som kan bättre det här ämnet ). För 12K får jag då ett paket som slår A1 i bildkvalitet med hästlängder.

Neat Image, kan gå i pansion med Rebell men inte med A1-tan.

MVH
 
Jovisst ingår ett objektiv i baspaketet som säkert är bra.
Dock kommer man inte upp till 200 mm brännvidden.
Lägg till rätt mycket om ett extra objektiv dessutom ska ha stabilisator för skakningsoskärpa.

Måste i rimlighetens namn säga att bruset i dom gamla Diamage-modellerna inte kändes alltför störande. A1:an ska ju ha blivit något bättre även på detta område.

Men,men det är minsann en spännande tid just nu inom digitalkameramarknaden. Tror att inom det kommande halvåret kommer att hända fruktansvärt mycket. Frågan är om man orkar ha tillräckligt mycket is i magen och vänta.
Minolta A2 ryktas ju lanseras redan i februari 2004. Vad kan den innehålla?
 
Bra recension. Det som är mest lovande är att slutsatserna är nästan identiska med de som drogs i den tyska recensionen jag skrev om i detta inlägg. Ju fler tester med samma resultat, desto trovärdigare.
 
Vill ni ha brus, kolla på olympus E-10, själva ska jag börja leka med NeatImage för att se vad det klarar.

Men det känns som jag inte behöver sträcka mig efter hammaren om jag har kameran i handen iaf..... det är värt en hel del. Men man börjar få dumma ideer som att titta efter begagnad 1D... ruskigt skön kamera.
 
kungsörnen skrev:
Jovisst ingår ett objektiv i baspaketet som säkert är bra.
Dock kommer man inte upp till 200 mm brännvidden.
Lägg till rätt mycket om ett extra objektiv dessutom ska ha stabilisator för skakningsoskärpa.

Måste i rimlighetens namn säga att bruset i dom gamla Diamage-modellerna inte kändes alltför störande. A1:an ska ju ha blivit något bättre även på detta område.

Men,men det är minsann en spännande tid just nu inom digitalkameramarknaden. Tror att inom det kommande halvåret kommer att hända fruktansvärt mycket. Frågan är om man orkar ha tillräckligt mycket is i magen och vänta.
Minolta A2 ryktas ju lanseras redan i februari 2004. Vad kan den innehålla?

Ju, jag håller med dig Peter och dem extra objektiverna skulle kosta en hel del, men det är därför ligger och gror spargrisen på hyllan och väntar på rätt tillfälle att bli slaktad. Som sagt jag är nöjd med min 7Hi-an och bara funderade över att inte A1-tan är lite överprisad när man kunde ha en "plast" DSLR från Canon för nära samma summa. Som jag märkte här i forumet dem flesta föredrog en DSLR framförallt en konsument DC och särskild nu när man kan ha en för samma pris. Jag hoppas att nångång i framtiden kommer dessa avancerade och brusfria Canon CCD-er hamna i en sån kamera som A1,( kanske A2,A3...) och vi kommer inte behöva betala mer än dagens avancerade DC kostar.
 
Lajson skrev:

Neat Image, kan gå i pansion med Rebell men inte med A1-tan.

MVH

upp till 400ISO ja..men vid 800ISO använder jag neatimage..med MYCKET gott resultat (kan inte skiljas från 400ISO utan neatimage), vid 1600ISO är det ett måste med neatimage..om man nu inte gillar brus förstås ;-)
 
Med risk för att bli lite tjatig så måste jag göra ännu ett inlägg ang. dom begränsningar i inställningsmöjligheter som 300D har.

Läs i 300Dforumet vad jag skrivit där. 300D är byggd mycket runt motivprogrammen som styr bla ljusmätningsmetod samt AF-metod, dessa går inte att ändra i dom kreativa programmen eller i man.-körning.

Sådana begränsningar har inte A1 eller 7i/hi.

För att utnyttja 300D:S bildkvalitetsmässiga fördelar jämtemot A1 så har jag en känsla av att något annat än budgetzoomen måste användas, brusfrihet är inte allt...

Vill man ha en DSLR så tycker jag att 10D eller en beg. D60 är lämpligare, jag var sugen på 300D men har slagit den ur hågen när jag insett detta.

Mvh/Larsa som nu ska läsa den norska testen!
 
Tack för länken Ludde! äntligen ett ganska komplett test av A1, men dock ett förserieexemplar... men de viktigaste punkterna (för mej) verkar fungera... AF´en är snabb och att:
"Ved full tele, dvs. 200 mm kan du forvente knivskarpe bilder selv med lukkertider ned til 1/15 s. Ens langsommere om du er stødig på hånden" är inte alls så dumt...

Verkar dock som om buffertminnet fylls snabbare än på 7Hi, låter lite knepigt för visst är det väl lika stort? Kommer nog ibland att sakna UHS men det kanske kommer senare (det fanns inte som standard i min Dimage 7 heller, det kom med uppgraderingen av firmwaren).

Dessutom är det väl första gången jag läser att Dimagen är strömsnål... själv hoppas jag att den är lika bra som min Dimage 7 (!) den presterar bättre än vad Minolta uppger att A1 gör mot alla rykten om strömslukare. Men med sex extra batterier i greppet så är nog problemet med ström det minsta. Får nog tjacka fler microdrivar...

Jag e lika dum som en norrman han drog slutsatsen:

"vis de aller fleste motivene dine kan dekkes av en 28-200 mm zoom, og du ikke har masser av Canon EF-optikk liggende og slenge, er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt. Minolta A1 gir et mer solid inntrykk og jeg kan forsikre om at bildekvaliteten er mer enn tilfredsstillende!"

Men var är testbilderna?

PS! Ludde, sitt nöjd med din 7Hi till A2 dyker upp, läser man mellan raderna i testen får Hi´n flera passningar för sin kvalitet och snabbhet. Förutom det mest uppenbara, bildstabiliseringen, så skiljer det nog inte så himla mycket i praktiken. AS kommer Minolta säkert att ha forever så den får du även i A2 eller A3 om du lutar dej tillbaka ett tag! Minoltas AS är en IS-lösning som borde få tillverkare av DSLR att tänka till. Istället för dyr IS i varje objektiv monterar man in det en gång för alla i huset...

Skulle tro att det blir Minolta DSLR´s USP en vacker dag... ska vi gissa på 17 mars 2004?
 
Senast ändrad:
Ska man gå efter denna test så kan man inte annat än att gratulera Minolta, & KG förstås!

Larsa
 
Det där med inbyggd bildstabilisator i huset låter ju alldeles förträffligt.. så onödigt att ha det i objektiven ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.