Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norsk Minolta A1 Recension

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
PS! Ludde, sitt nöjd med din 7Hi till A2 dyker upp, läser man mellan raderna i testen får Hi´n flera passningar för sin kvalitet och snabbhet. Förutom det mest uppenbara, bildstabiliseringen, så skiljer det nog inte så himla mycket i praktiken. AS kommer Minolta säkert att ha forever så den får du även i A2 eller A3 om du lutar dej tillbaka ett tag! Minoltas AS är en IS-lösning som borde få tillverkare av DSLR att tänka till. Istället för dyr IS i varje objektiv monterar man in det en gång för alla i huset...

Skulle tro att det blir Minolta DSLR´s USP en vacker dag... ska vi gissa på 17 mars 2004?

Tack KGS, jag är nöjd med kameran, just idag fick jag mina bilder från Experten och dem testbilder jag beställde i 20X30 blev väldigt fina och skarpa dock bruset var en anningom framträdande i mörkare partier av himlen. Jag passade på att ta bilder heromdan i en fin solig hösteftermiddag i Uddevalla. Körde Manuelt med A=5.6 och S=mellan 1/500 till 1/1000 och ISO-n var stäld på 100. Jag har inte kört NI på en av bilderna jag tog just för att se hur bruset skulle te sig, men det kanske ska behövas göras på vissa bilder med stora öppna himmel.Annars om det finns gott om ljus blir bruset inte så framträdande och störande. Ska försöka publicera några bilder i mån av tid.

I allafall här kommer ett uttalande från en Minolta A1 ägare gjort i dpreviews forum:

"Well, for a former user of a D7i/Hi there won't be a significant difference in aspect of the picture quality."

MVH Ludde
 
Jag har använt NI på alla bilder från min 7i som jag gjort A4 el större papppersbilder ifrån (även 100ISO)...och jag är MYCKET nöjd med resultatet.
(nu är kameran såld..men det är en annan historia ;-)
 
Ingen leverans av A1 förrän mot slutet av månaden... förseningar hos Minolta sägs det, men några ex är tydligen levererade i världen...
 
KG, här kan du ladda ner hela manualen till A1 (och mjukvaran) och annat skoj medan du väntar på din guldklimp. :)

http://www.minoltaeurope.com/magic_...u/custsupp/support_stage.d4w?language=english


CNet Asia ger den f ö betyg 8 av 10.

"...the A1 delivered some of the better-looking photos we've seen from a 5-megapixel camera. With ISO speeds below 200, we found the images to be relatively clean in a full variety of shots."

http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39001468,39015780p,00.htm
 
Taaaaaaack Björn!! jag har letat runt efter den men inte hittat den! Fasen vad knäpp man e... men intet är som väntans tider... när man väl sitter där med den i handen så dyker det väl upp nån ny modell att hetsa upp sej över...

De måste ha lagt upp den idag... jag var där senast igår kväll, o den finns på svenska också... då borde väl leverans vara nära...

De räknar tydligen med att en del kunder inte blir helt nöjda... på sidan 28 beskriver de hur man ska slå på kameran...

/kg som laddar ner innan sovdags
 
Senast ändrad:
Lajson skrev:
Jag har inte kört NI på en av bilderna jag tog just för att se hur bruset skulle te sig, men det kanske ska behövas göras på vissa bilder med stora öppna himmel.MVH Ludde

Jag använder NI på alla bilder som jag gör kopior av. Även om en bild inte upplevs som brusig så ser jag i princip alltid skillnad efter jag kört NI, när jag jämför originalet med dom som körts i NI så ser jag bruset som oftast finns där mer eller mindre, tycker man får ett klart större skärpeintryck när man reducerat bruset.

Jag har gjort profiler för olika känsligheter & kör batch på dom bilder jag ska skicka in, går mycket smidigt men kan ta lite tid om jag som för ett par veckor sedan ska brusreducera 200 bröllopsbilder. Tog ca 7 timmar, men va gör det när man kan göra det på natten...

D7-serien ger ett mycket gott resultat efter brusreducering.

Larsa
 
Senast ändrad:
Tack igen Björn! intressant läsning!

"Tem kameram pravim hibridi. So delno refleksne kamere, vendar v resnici kompakti. LCD zaslon v iskalu in TFT zaslon na zadnjem delu, ki nam omogoèata spremljanje motiva. Sam se nikakor ne morem navaditi gledati skozi LCD iskalo. Stvar okusa."

jodu en hybridkamera som är så kompakt o försedd med en TFT deluxe.. o kan glida ner i fickan om den är stor nog.
(fritt översatt)
 
KGS skrev:
Tack igen Björn! intressant läsning!

"Tem kameram pravim hibridi. So delno refleksne kamere, vendar v resnici kompakti. LCD zaslon v iskalu in TFT zaslon na zadnjem delu, ki nam omogoèata spremljanje motiva. Sam se nikakor ne morem navaditi gledati skozi LCD iskalo. Stvar okusa."

jodu en hybridkamera som är så kompakt o försedd med en TFT deluxe.. o kan glida ner i fickan om den är stor nog.
(fritt översatt)

He, he. Du är en begåvad kille du KG...
 
Var beställer ni ifrån

Hejsan

Jag är helt övertygad av att A1:an är rätt kamera för mig och nu undrar jag var man ska beställa den ifrån? Har sett den i Storbrittanien för drygt 10200 kr. men i Sverige kostar den nästan 11 500.
 
Okej, låter ju bra vågar man beställa från Tyskland då med tanke på garanti och leveransvillkor?
Och man får manualen på tyska eller hur? Men den har jag i digital form iallafall.

Är technikdirekt bra??
 
Lionheart skrev:
Är technikdirekt bra??

Pastat från pricerunner:
"Denna återförsäljare är baserad i Tyskland och informationen på återförsäljarens hemsida är på engelska. Grundat 1972. Auktoriserad återförsäljare för nästan alla stora varumärken. Snabb leverans. Fraktkostnaden är 17,50 Euro & inkluderar leverans till dig i Sverige."
 
Jag kollade på testbilderna och tyckte det var fantastiska bilder men det var rätt mycket brus i kyrkbilderna. Vad beror detta på?
 
Re: Var beställer ni ifrån

Lionheart skrev:
Hejsan

Jag är helt övertygad av att A1:an är rätt kamera för mig och nu undrar jag var man ska beställa den ifrån? Har sett den i Storbrittanien för drygt 10200 kr. men i Sverige kostar den nästan 11 500.

10% hit eller dit spelar inte så stor roll tycker jag så jag iddes inte jaga runt. Beställde hos den första som iddes lägga upp mej på köplats. Det blev Cyberphoto fast de först inte tänkt bilda nån kö...

Technicdirekt fungerar bra, jag har handlat från dem förut o det var inga problem. Minolta servar allt utan att fråga varifrån det kommer (har pratat med serviceavdelningen om det). Att importera är riskfritt m a o

Vill du ha den ett par tusen spänn billigare? vänta till jul!

/kg som vill ha sin A1 nu!!
 
Nu har jag beställt från Technikdirekt men jag har inte fått något bekräftelsemail men det kanske dyker upp senare. fick iallafall bekräftelse på skärmen som jag skrev ut.
Nu får vi se hur lång tid det tar. Det finns ingen orderstatus på sidan vad jag vet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.