Annons

Normalzoom val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Andersson

Aktiv medlem
Ska köpa ett normalzoom objektiv,har kollat runt lite på olika objektiv och dessa faller mig i smak:
Pentax da 16-45
Pentax da*16-50
Sigma ex 18-50

har varit väldigt inne på da* ,men man tänker även så här att den inte har fått bra recensioner(de den har fått..) är värd nästan dubblet så mycket som de andra jag har kollat på.
har sett recension när de har jämfört sigman och tokinan (som ska vara lika samma som da*).
Och dom verkar ha ungefär samma prestanda.
Men det är just att man får en trevligare autofokus med da* som jag kollar på den.

Skiljer det sig något i fart och tysthet på objektiv utan motor eller blir alla lika högljuda och har samma fart på kameran?

Så vad väljer man ,antingen handlar man da* eller så tar man någon av den andra och får pengar över man kan stoppa i något annat hål i kameraväskan.

/Gustav
 
Tyvärr är jag inte mycket till hjälp, men jag skulle jättegärna vilja läsa recensioner på DA* 16-50. Länkar?
 
jag skulle satsa på en sigma 18-50. jag är själv i tagen o ska köpa en nya normalzoom och det verkar var den där man får mest bildkvalite för pengarna. pentaxen är vädertätad och har intern fokusmotor. men den vekrar inte ha skärpa som väger upp det dyra priset. tätningen kan jag vara utan....klarar mig bra ändå tycker jag.

så jag röstar på sigma
 
Kan rekommendera Pentax DA 16-45/f4.

Grymt skarpt objektiv med noll behov av nedbländning för skärpans skull. Är bra allround och extremt bra i vidvinkelläget. Har haft den sen i somras och är mkt nöjd.

Nackdelarna som jag upplever det att gluggen är förhållandevis stor och att 45mm är aaaningens kort.

Men bildkvalité och skärpa knäcker.
 
Jag tycker Pentax 16-45/4 är för ljussvag, skulle hellre rekommendera DA 16-50 eller, än bättre; Sigma 18-50/2,8. Om tyst autofokus och vädertätning väger tungt ska du förstås välja Pentaxen. Är det främst knivskarpheten, även vid största bländare, som är viktigast håller jag på Sigman. Priset har ju förstås också betydelse...
 
bengt luthman skrev:
jag skulle satsa på en sigma 18-50. jag är själv i tagen o ska köpa en nya normalzoom och det verkar var den där man får mest bildkvalite för pengarna. pentaxen är vädertätad och har intern fokusmotor. men den vekrar inte ha skärpa som väger upp det dyra priset. tätningen kan jag vara utan....klarar mig bra ändå tycker jag.

så jag röstar på sigma

Av det bilder jag sett tycker jag inte man kan klaga på skärpan på DA 16-50, iaf inte med mina mått mätt. Tyckte några porträtt-bilder gav "prime känsla", som dom var tagna med fasta objektiv (totalt flummigt begrepp, jag vet...).

Det man sett är väl lite klagomål om 16 mm-läget dock.

Jag vill också ha en normalzoom, men har bestämt mig för att vänta tills Pentax släpper sin 17-70 så får man se vad den presterar. Prestanda som 16-45 men med CA under bättre kontroll är vad jag hoppas på...
 
Jag skulle inte klara mig utan den extra vidvinkel som Pentaxobjektiven ger. Tror att minst hälften av bilderna jag tar med DA 16-45 är vid 16 mm. Det är inte ofta jag känner behov av högre ljusstyka än f4 vid dessa brännvidder.

De gånger jag vill ha ha riktigt kort skärpedhup så skulle nog ändå inte f2.8 räcka utan då behöver jag istället 50/1.4 gluggen.

Köpte mitt DA 16-45 i kit tillsammans med K10D, men om jag inte hade någon normalzoom idag så tror jag att jag skulle satsa på DA* 16-50 istället. Vadertätning och tyst autofokus skulle jag kunna betala extra för.
 
Är det någon som vet var man kan se testbilder och kanske läsa en recension om DA* 16-50? Åker till USA snart och funderar på att införskaffa den, men hade velat läsa lite tester innan.
 
Wande skrev:
Är det någon som vet var man kan se testbilder och kanske läsa en recension om DA* 16-50? Åker till USA snart och funderar på att införskaffa den, men hade velat läsa lite tester innan.
Det er nok letter å finne tester på Tokina 16-50, siden den har vært lenger i markedet. Optisk sett så er den tvillingen til DA* 16-50. Den er bla testa på photozone.de Desverre er det nok et dårlig eksemplar han har testa, han nevner "a slight centering defect".

Mvh Tim
 
har nästan valt bort da* nu, de andra objektiv är så snarlika den i prestanda och autofokusen tycker jag då inte om den är värd nästan dubblet så mycket.
Tror jag lägger mina pengar på sigmat,ganska bra i vissa fall att ha ett till bländarsteg mot 16-45ens 4.+ kanske ett fast 50.
det är antingen 2.8 i bländare eller 16mm brännvid ,vilket av de är bäst att ha ?


här är da* under ett litet test iallafall
http://nedbunnell.blogspot.com/2007_08_01_archive.html
 
Wande skrev:
Är det någon som vet var man kan se testbilder och kanske läsa en recension om DA* 16-50? Åker till USA snart och funderar på att införskaffa den, men hade velat läsa lite tester innan.


Här finns några åsikter om den i alla fall:
http://astore.amazon.com/penta-20/detail/B000NO5QV6/102-4773034-4044118

Jag har en Pentax da 16-45 och gillar den skarpt. Har även en Pentax da*50-135 och gillar den ännu mer.
Hade jag valt mellan de objektiv du väljer mellan Gustav hade jag tveklöst lagt pengarna på en Pentax da*16-50. Vädertätningen samt den tysta och snabba focusen är i världsklass.

Att välja mellan 2.8 i bländare eller 16mm brännvidd är omöjligt. Det beror på vad du vill ha ut av optiken. Det bästa är naturligtvis att ha bägge men då beror det ju på hur mycket det får svida i plånboken!

// Rikard
 
Foto nr 12 testade flera Pentax gluggar bla DA16-50/2,8. Foto testar objektivet, inte som IMA-testet som plockar fram bilder från kameran...
Objektivmotorn är mycket tyst, men en Sigma 18-50 är billigare och en bra glugg, den har dock zoomningen åt andra hållet jämfört med Pentax och du får inte fram namnet på gluggen i Pentax Lab.
 
Bofoto2 skrev:
Foto nr 12 testade flera Pentax gluggar bla DA16-50/2,8. Foto testar objektivet, inte som IMA-testet som plockar fram bilder från kameran...
Objektivmotorn är mycket tyst, men en Sigma 18-50 är billigare och en bra glugg, den har dock zoomningen åt andra hållet jämfört med Pentax och du får inte fram namnet på gluggen i Pentax Lab.

Vad tyckte "Foto" då?
 
Tidningen Digitalfoto nr11
hadde stortest på de flesta normalzomar.
flera tillverkarna som canon ,nikon olympus tamron mm hadde med en bättre zoom ur sortimenten,har inte tidningen här nu iaf,men om jag minns rätt så fick väl
Sigma 18-50 bästa köp eller prisvärdast.
minns inte vilken som var "bäst".
 
Wande skrev:
Vad tyckte "Foto" då?
Sigma 18-50/2,8 har tidigare fått "toppklass" och Pentax DA 16-50/2,8 fick inte toppklass, lite mjuk i kanten på vidvinkel.
Min åsikt om Sigman är att den är lite mjuk på full öppning, som inte Foto håller med om. Om du kollar in photozones test på Sigman med Nikon D200:
http://www.photozone.de/Reviews/Nik...-50mm-f28-dc-ex-macro-review--lab-test-report
Och Photozones test på Pentax syrra Tokina 16-50/2,8 monterad på Nikon D200:
http://www.photozone.de/Reviews/Nik...28-at-x-pro-dx-nikon-lens-test-report--review
Så verkar Pentax gluggen lite vassare....
 
ibbe76 skrev:
Tidningen Digitalfoto nr11
hadde stortest på de flesta normalzomar.
flera tillverkarna som canon ,nikon olympus tamron mm hadde med en bättre zoom ur sortimenten,har inte tidningen här nu iaf,men om jag minns rätt så fick väl
Sigma 18-50 bästa köp eller prisvärdast.
minns inte vilken som var "bäst".


De flesta? i det testet var enda representanten från pentax allas vårt älskade DA 18-55/f3.5-5.6. Det är ju knappast i klass med resten av testgluggarna som inte är kitobjektiv.
 
Jag har kört med ett Sigma 18-50 2.8 EX macro nu i ca ett år. Jag kan starkt rekomendera det. Vid 2.8 är det bra, nerbländat något eller några steg är det superbra :) Har inte provat de andra, så jag kan inte utalla mig mer än att rekomendera sigmat..
 
Läste på dpreviews forum att Tamron ska vara på gång med sin 17-50/2.8 även till Pentax, så den skulle ju kunna vara en bra kompromiss mellan ljusstyrka och vidvinkel. Den ska även ha bättre kantskärpa vid full öppning i vidvinkel än sigmas objektiv.

Dock kan man behöva vänta några månader på den.
 
F.Eliasson skrev:
De flesta? i det testet var enda representanten från pentax allas vårt älskade DA 18-55/f3.5-5.6. Det är ju knappast i klass med resten av testgluggarna som inte är kitobjektiv.

helt riktigt,såg det idag.
blandade testet med tidigare vidvikeltestet och lite annat.
 
Det blir lite konstigt när man rekommenderar ett av objektiven men bara har erfarenhet av det man rekommenderar, som om jag och en polare går till var sin restaurang och sen försöker vi komma fram till vilken som var godast :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.