ANNONS
Annons

Normalzoom val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju sant men hur många har både ett Pentax 16-45 och Sigma 18-50 exempelvis? Man får antingen bara hålla sig till det man har erfarenhet av (man kan ju ha både bra och dålig erfarenhet av produkten) eller hänvisa till expertis; tester. Det sistnämnda är väl tillförlitligare, och där vinner nog Sigman dragkampen...om vi talar om skärpa.
 
Jag köpte en annan SDM optik (50-135) till min K10a och det blev riktigt tyst och bra fokus så SDM funkar.

En annan grej med att köpa Pentax eller Sigma/3de part optik att fundera på generellt är som jag förstår saken att bildstabiliseringen känner av Pentax DA gluggarna automatiskt men med annan optik får man tala om för SR vilken brännvidd som gäller och det kan bli kämpigt med en Zoom. Nu kanske man inte använder SR på området 16-50 så ofta.
 
Peter.Ivarsson skrev:
Jag köpte en annan SDM optik (50-135) till min K10a och det blev riktigt tyst och bra fokus så SDM funkar.

En annan grej med att köpa Pentax eller Sigma/3de part optik att fundera på generellt är som jag förstår saken att bildstabiliseringen känner av Pentax DA gluggarna automatiskt men med annan optik får man tala om för SR vilken brännvidd som gäller och det kan bli kämpigt med en Zoom. Nu kanske man inte använder SR på området 16-50 så ofta.

Stämmer inte. SR funkar med 3e part gluggar.
 
Jag får lov att låna en 2,8EX när jag vill och har upptäckt att när jag använder den på min K10D tillsammans med min Sigma blixt EF500DG Super så blir bilderna mörka och oanvändbara.

För mer info ta en kik i min tråd. Jag skall försöka åka ned till Tura och visa dem problemet...
 
har funderat lite fram och tillbaka.Det blir da* ändå .såg på film hur snabb den var på att focusera ,snabb och inte ett ljud från den vad jag kan höra.
den verkar då vara värt slanten extra när det var så otroligt stor skillnad ,mot det där tröskverket man har nu på kameran..

Är det någon som har någon kläm på om generalagenten i sverige har sånna i lager? ,tänkte handla den över disk(polyfoto i borlänge).

först visar han en 16-45 och efter halva blir det the real deal 16-50
http://www.dailymotion.com/video/x30u0l_pentax-optique-sdm-1650-mm-f28_tech
 
Aristoteles skrev:
Det är ju sant men hur många har både ett Pentax 16-45 och Sigma 18-50 exempelvis? Man får antingen bara hålla sig till det man har erfarenhet av (man kan ju ha både bra och dålig erfarenhet av produkten) eller hänvisa till expertis; tester. Det sistnämnda är väl tillförlitligare, och där vinner nog Sigman dragkampen...om vi talar om skärpa.

Absolut, och det skall noteras att jag inte menar att förringa edra erfarenheter, min poäng var just att när man jämför två bra objektiv blir informationen mycket svårtolkad. Om alla sigma 18-50 vore missnöjda medan alla pentax 16-50 vore nöjda skulle saken hamna i ett annat ljus.

Även tester kan vara missvisande, ta bara den märkliga mätmetodiken i foto som exempel. Det ska inte vara enkelt...

Jag följer f ö tråden med intresse. Men jag kommer att skaffa en SDM-objektiv, så valet står för min del mellan 16-50/2.8 eller kommande 17-70. Troligen blir det förstnämnda.
 
Jag fick nyss en egen "liten" DA* 16-50. Medans min far var i USA så köpte han med sig en hem. Gick på nästan 5000kr mot 7500kr här i Sverige. En bra deal enligt mig =)

Har inte hunnit fota så mycket, fullt upp med skola just nu. Allt jag kan säga är: Fokuseringen är helt underbar! Tyst, snabb, även i dåligt ljus. Ska testa det lite mer grundligt nu i helgen är det tänkt. Kvalitén över objektivet är outstanding. Var dock beredd på att den väger lite. 0,6kg är en del men man vänjer sig ganska snabbt faktiskt.
 
Martin-B skrev:
Jag fick nyss en egen "liten" DA* 16-50. Medans min far var i USA så köpte han med sig en hem. Gick på nästan 5000kr mot 7500kr här i Sverige. En bra deal enligt mig =)

Har inte hunnit fota så mycket, fullt upp med skola just nu. Allt jag kan säga är: Fokuseringen är helt underbar! Tyst, snabb, även i dåligt ljus. Ska testa det lite mer grundligt nu i helgen är det tänkt. Kvalitén över objektivet är outstanding. Var dock beredd på att den väger lite. 0,6kg är en del men man vänjer sig ganska snabbt faktiskt.

Härliga tider, Martin! Du är min hjälte om du orkar ladda upp lite testbilder från 16-50!

Åker själv till USA 1/2 och har tänkt införskaffa precis detta objektiv.
 
Det här blir bara svårare och svårare, frågan är ju om Pentax 16-50 är 3500:- mer värd än Simga 18-50. sen är jag också lite sugen på Tamron 28-70 + ev. en Sigma 10-20. Har nu Pentax kiten och ett Sigma 70-300 4-5,6 men är sugen på ljusstarkare gluggar. Pentax 17-70 lät ju också intressant, i vilken ljusstyrka kommer den att komma? Som sagt det här blir bara svårare och svårare...
 
gunnargren skrev:
Det här blir bara svårare och svårare, frågan är ju om Pentax 16-50 är 3500:- mer värd än Simga 18-50. sen är jag också lite sugen på Tamron 28-70 + ev. en Sigma 10-20. Har nu Pentax kiten och ett Sigma 70-300 4-5,6 men är sugen på ljusstarkare gluggar. Pentax 17-70 lät ju också intressant, i vilken ljusstyrka kommer den att komma? Som sagt det här blir bara svårare och svårare...

Jag tror Roland skrev att det skulle vara en f/4.
 
Ok, tack då vet jag. Blir nog inte den då, ska börja med att köpa en blixt, sen blir det en ljusstarkare normalzon men då var det som sagt vad man ska välja. Ska inte köpa den riktigt än så jag har lite tid på mig att fundera, blir spännande att se lite bilder på Pentax 16-50....
 
gunnargren skrev:
Ok, tack då vet jag. Blir nog inte den då, ska börja med att köpa en blixt, sen blir det en ljusstarkare normalzon men då var det som sagt vad man ska välja. Ska inte köpa den riktigt än så jag har lite tid på mig att fundera, blir spännande att se lite bilder på Pentax 16-50....

Jag tror 17-70 skulle bli rätt stor och tung som f/2.8. Enligt mina preferenser så tycker jag en normalzoom med såpass stort zoomregister är lämpad för vardagsfotografering och skulle vara olyckligt om den är för stor. Jag gillar ju pannakakor iofs så allting är relativt :)
 
Jag har 16-50/2,8 och är klart nöjd med bytet från 18-55-kitet.

Eftersom jag fotar mer vidvinkel så är 16 mm värt en del för mig jämfört med 18 (eller 17).

SDM är tyst, men kanske inte nödvändigtvis snabbare än kitzoomen.

Skärpan är (vad jag kan bedöma som amatör) mycket bra. Inte superskarp på 2,8 men minst lika bra som kitzoomen. Bländas 16-50 sedan ner till 4 eller 5,6 så blir den duktigt skarp. Jag har tagit en del testbilder men inte orkat lägga upp något på hemsidan ännu. Kanske borde göra det...
 
Punkk skrev:
Jag tror 17-70 skulle bli rätt stor och tung som f/2.8. Enligt mina preferenser så tycker jag en normalzoom med såpass stort zoomregister är lämpad för vardagsfotografering och skulle vara olyckligt om den är för stor. Jag gillar ju pannakakor iofs så allting är relativt :)

Jo så är det nog, men då kanske inte tamron 28-70 och ett sigma 10-20 är så dum kombination :)
 
Eftersom det är sådant vidrigt väder idag så har jag inte orkat gett mig ut, men jag tog lite bilder inomhus och en som jag tog i all hast några dagar sedan.

50mm f2.8

http://www.mustangmods.com/ims/u/3142/6922/217303.jpg

16mm f6.7

http://www.mustangmods.com/ims/u/3142/6922/217304.jpg


Båda är tagna i RAW och sedan konverterade till jpeg. Var tvungen att förminska och kunde ej använda högsta kvalité heller. Men hoppas ni får en hum om hur objektivet uppför sig.

Mina erfarenheter är att objektivet gör det hundra gånger mer intressant än vad det är i verkligheten.Har absolut inget att klaga på just nu. Skärpa, kontrast, bokeh är allt väldigt bra.
 
Skulle få mitt da* denna vecka men Polyfoto här i Borlänge sa att pentax har fått dragit tillbaka objektiven för något fel.
den skulle komma i mitten av mars istället.
Men det lustiga är att cyberphoto har fått dom i lager.Gäller det alla objektiv.eller är det bara vissa?
Någon som vet något mer om detta eller?

Mvh Gustav
 
Lyfter den här tråden istället för att skapa en ny. Är också på jakt efter en normalzoom och Pentax 16-50 samt Sigma 18-50 är nog de hetaste kandidaterna.

Ända sedan jag hörde att Pentax 16-50 skulle lanserats så har jag varit inställd på att köpa det. Men 7-8 tusen är rätt mycket för ett objektiv och ju mer jag läser desto mer tveksam blir jag.

I senaste numret av Foto hade de en genomgång av tidigare objektivtester och Sigma rankades som bättre än Pentax. Dessutom har jag sett på vissa forum att Pentax har kvalitétsproblem med 16-50-gluggen. Är det någon som vet om Pentax verkligen har haft stora tillverkningsproblem med detta objektiv?

För samma pengar som ett 16-50 kostar så får man både ett Sigma 18-50, ett batterigrepp och exempelvis en FA 50/1,4, så det kanske är ett bättre alternativ trots allt.
 
Kolla även Tamron 17-50/2.8

Jag köpte ett Tamron 17-50/2.8 till min K10D och är mycket nöjd... verkar vara väldigt skarpt och mycket snabbare autofokus än med 18-55 kit objektivet....

och samma pengar som Sigmas...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.