Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har Sigma 18-50/2,8 makro, och visst är den fin, men frågan är om inte Tamron är ett strå vassare. Med Sigma har du laijt makro vilket inte är så tokigt, Men Pentax 16-50 har mer vidvinkel, SDM och en zoomring som "går åt rätt håll"(Pentax).

Om Sigma har bättre skärpa än Pentax i praktiken vet jag inte, men jag vet att vissa objektiv klarar sig mycket bra i Fotos tester(som mäter objektivet), och får sämre resultat i andra tester som använder kameran i testet.

Problemet med Pentax gluggen kanske har att göra med att Vietnam fabriken hade kvalitetsproblem?
I så fall är det problemet löst, fabriken hade en kvalitets/ och eller en tolerans genomgång i höstas.

Original objektiv är oftast dyrare än piraterna, och ofta innebär original bättre kvalitet än pirater, men Sigma 18-50/2,8 och Tamron 90 makro verkar förtroende ingivande tycker jag.

Har du kollat trådar i Pentaxforumet, en är startad av mig:
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2877570&sortby=lastpost&sortorder=descending
Och tester på http://www.photozone.de/
 
J.L skrev:
Ända sedan jag hörde att Pentax 16-50 skulle lanserats så har jag varit inställd på att köpa det. Men 7-8 tusen är rätt mycket för ett objektiv och ju mer jag läser desto mer tveksam blir jag.

I senaste numret av Foto hade de en genomgång av tidigare objektivtester och Sigma rankades som bättre än Pentax. Dessutom har jag sett på vissa forum att Pentax har kvalitétsproblem med 16-50-gluggen. Är det någon som vet om Pentax verkligen har haft stora tillverkningsproblem med detta objektiv?

Pentax har dessvärre haft inkörningsproblem med sin nya anläggning som sätter samman DA Star objektiven - och detta tillsammans med problem med underleverantörer av delar till just 16-50 har lett till att ett större antal felaktiga objektiv av denna modell har släppts ut från fabriken än vad som är normalt för Pentax. Det är framförallt två problem som har uppmärksammats på vissa exemplar - dels centreringsproblem och dels ett problem med autofokusen på 16 läget. Beroende på problemets art så hanterar Pentax dessa felaktiga objektiv på två sätt - antingen så blir objektivet utbytt mot ett nytt, eller så åker det till Tyskland för justering (i värsta fall Japan för justering, om det är väldigt feljusterat som även innebär att delar behöver bytas).

Ett bra 16-50 är riktigt bra och kommer nära den kvalitet som fasta brännvidder har. Sigma 18-50 är också riktigt bra optiskt och jag vågar påstå att de ligger på samma nivå, eventuella skillnader dem emellan härrör till individuella skillnader mellan olika objektivexemplar. För att få en rättvis bedöömning av objektiv anser jag att man behöver testa åtminstone 5 exemplar av varje modell, men tidskrifter brukar enbart testa ett enda. Alla tillverkare har variationer mellan objektiven, finns en kvalitetstolerans på alla objektiv.

16-50:ans fördelar handlar om vädertätning och ett dubbelt autofokussystem som passar både nya och äldre kameror. Sigma 18-50 är mer ljudlig och inte lika smidig i autofokusfunktionen som Pentax eget. Dessutom så har ju 16-50 QuickShift focus, vilket inget Sigma har. En mycket smidig funktion i mitt tycke.

Ett intressant alternativ till Sigma är Tamron 17-50 f/2,8.
 
Ett alternativ kan vara Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 Macro DC. Då jag letade gluggar i överkomlig prisklass prövade jag det objektivet och blev förvånad över bildkvalitén. Sedan har den ju lite andra nackdelar.(titta på testen
http://www.ephotozine.com/article/Sigma-17-70mm-f28-45-Macro-DC

Det som jag tycker man bör tänka på är om det räcker med 50 mm som bortre gräns. Ofta är objektiv inte heller optimala i sina prestanda då man når ändläget. Då blir omfånget egentligen ännu kortare.

Jag provade Pentax 16-45 som jag tyckte var mycket bra. Kikade även på ett Tamron 17-50 som jag nog hade köpt om det hade kommit (leveransproblem).Skärpan hos Tamron upplevde jag bitvis bättre än Sigman. Inte jättestor skillnad men ...
Tänk på att lite mer omfång ifråga om brännvidd ger fler möjligheter utan gluggbyte.När man väl har köpt så.. ja ja man blir aldrig nöjd....

Jag tycker i alla fall Sigman gör jobbet bra och är den glugg jag numera nyttjar mest..
 
gunnargren skrev:
På¨cyberphoto står det levenrans datum okänt, finns det nån annan stanns till pentax?

Jag köpte min från Cyberphoto, men nu har jag oxå sett att den stor som lev. okänd... jag hade väl tur och fick ett av exemplaren dom fick i första leveransen...

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.