Annons

Normalzoom till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Finns det någon normalzoom till Nikon D7000 som är vädertätad och har inbyggd bildstabilisering i vettig prisklass? Vettig prisklass är typ 5000 kr och under, absolut inte över 10 000 kr. Självklart en som är bra för sin prisklass också.
 
De tåligaste normalzoomar som finns till Nikon är 17-55/2,8 DX och 24-70/2,8 för FX och ingen av dessa har bildstabilisering och kostar nya över 10.000:-. Gör man avkall på tätningen men vill ha bildstabiliseringen finns Tamron 17-50/2,8 VC eller Sigma 17-50/2,8 OS.
 
Måste väl bli 16-85 som finns i kit med D7000. Råkar ha en sån själv faktiskt.

Vädertätad vet jag ej. Men priset är runt 5. O bra kvalitet på bilder. Med VR.
 
Det enda som uppfyller alla dina krav är 16-35/4 VR och möjligen 24-120/4 VR.

Jag har själv ett 16-35 på en D300s, det är ett grymt fint objektiv på alla sätt, men man ska veta vad man ger sig in på när man köper ett objektiv med så kort zoomomfång och så liten maxbländare. Egentligen är det en vidvinkelzoom till FX och inte en normalzoom till DX, men om man som jag hellre tar VR än f/2,8, eftersom jag helst bländar ned för skärpedjupet, och sällan behöver mer än 35 mm, iallafall är det sällan 35 mm räcker men 50 mm gör det, är det ett bra val!
 
Jag kör också 16-85:an till min D7000. Använder den inte så mycket men när jag använder den så är det för att komma åt 16mm.
 
Varför skall du ha tätade objektiv förresten? D7000 är inte professionellt tätad.

Mest nyfiken över utbudet av vädertätade objektiv. Charmen med ett vädertätat kamerahus försvinner lite när objektiven i sin tur inte är det.

Vad menar du med att D7000 inte är professionellt vädertätad? Vilka kamerahus anses vara professionellt vädertätade? De professionella modellerna? D7000 tillhör väl mellansegmentet antar jag.
 
Det enda som uppfyller alla dina krav är 16-35/4 VR och möjligen 24-120/4 VR.

Jag har själv ett 16-35 på en D300s, det är ett grymt fint objektiv på alla sätt, men man ska veta vad man ger sig in på när man köper ett objektiv med så kort zoomomfång och så liten maxbländare. Egentligen är det en vidvinkelzoom till FX och inte en normalzoom till DX, men om man som jag hellre tar VR än f/2,8, eftersom jag helst bländar ned för skärpedjupet, och sällan behöver mer än 35 mm, iallafall är det sällan 35 mm räcker men 50 mm gör det, är det ett bra val!

24-120/5 VR är väl inte vädertätad?

16-35/4 var ett bra tips! Kanske lite åt det dyrare hållet men å andra sidan till FX.
 
Mest nyfiken över utbudet av vädertätade objektiv. Charmen med ett vädertätat kamerahus försvinner lite när objektiven i sin tur inte är det.

Vad menar du med att D7000 inte är professionellt vädertätad? Vilka kamerahus anses vara professionellt vädertätade? De professionella modellerna? D7000 tillhör väl mellansegmentet antar jag.

D7000 är helt enkelt simplare byggd och kommer (i genomsnitt) att tacka för sig snabbare än sina storebröder med mer avancerad tätning (tex D300, D700, D2, D3 osv) om du är ute och plåtar i dåligt väder. Tänk på att "dåligt väder" för en kamera inte nödvändigtvis är samma sak som dåligt väder för fotografen, hög luftfuktighet är värre än stormvindar och kondens kan lätt sabba känslig elektronik om du går från skidbacken in i värmestugan.

För att svara på din ursprungliga fråga: nej, det finns mao ingen vädertätad normalzoom med VR för Nikon DX, varken under eller över 5000 kr.
 
Förresten kan jag ju berätta om när jag var ute och paddlade med min D300s och ett Tamron 17-50/2,8. Efter tre dagar hade fukten trängt in och jag hade imma på insidan av displayerna och så. Dock räckte det att låta den torka i värme, nu har den fungerat felfritt i två år sedan dess.
 
Jag kan ju säga det att D7000 är en underbar kamera med en fin sensor men lite eftergifter gör den mot sina dyrare syskon - annars skulle ju Nikon aldrig få sålt sin D300s. Det är ju vanligt att vissa endast eller ffa tittar på sensorn för att säga att en kamera är bättre än en annan. Men det finns många aspekter att beakta - vädertätning är för vissa en sådan sak.

Pentax med sin K-5/K-7 +18-55WR och Olympus E-3/E-5+14-54/12-60 har utnytjat denna nische - att erbjuda vädertätade kameror och objektiv i lite lägre paketprisklasser. Alla kameror och system har för- och nackdelar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.