Annons

Normalzoom med makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

pangloss

Medlem
Hej hopp!

Jag har en fundering om att köpa en normalzoom med macrofunktion, ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro. Detta för att få en ljusstarkare glugg än kitobjektivet till rimlig peng men oxå för att få ett hyfsat macroobjektiv oxå. Två flugor i en smäll så att säga. Frågan är om min tanke är vettig eller bör man satsa på två objektiv istället, ett macro och ett normal?

Synpunkter och idéer uppskattas. :)
 
Hellre denna

Hej hopp!

Jag har en fundering om att köpa en normalzoom med macrofunktion, ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro. Detta för att få en ljusstarkare glugg än kitobjektivet till rimlig peng men oxå för att få ett hyfsat macroobjektiv oxå. Två flugor i en smäll så att säga. Frågan är om min tanke är vettig eller bör man satsa på två objektiv istället, ett macro och ett normal?

Synpunkter och idéer uppskattas. :)

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
Denna är billigare samt har bättre macrofunktion. Riktigt bra med skala 1:3 på ett sådant här ljuststarkt zoomobjektiv. Den ska tydligen också vara ganska skarp! Vilken kamera skall den vara till? Med detta objektiv får du hyfsad vidvinkel, kort porträtele och makroobjektiv i ett och samma. Får du ett skarpt ex som du slipper efterjustera fokusen på (lämna in) så har du ett kanonóbjektiv till bra pris! Funderar själv alvarligt att skaffa denna att ha som 1:a objektiv på ett av husen.
 
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
Denna är billigare samt har bättre macrofunktion. Riktigt bra med skala 1:3 på ett sådant här ljuststarkt zoomobjektiv. Den ska tydligen också vara ganska skarp! Vilken kamera skall den vara till? Med detta objektiv får du hyfsad vidvinkel, kort porträtele och makroobjektiv i ett och samma. Får du ett skarpt ex som du slipper efterjustera fokusen på (lämna in) så har du ett kanonóbjektiv till bra pris! Funderar själv alvarligt att skaffa denna att ha som 1:a objektiv på ett av husen.
Ok. Jo har tittat på det oxå och det har ju fått fin kritik i trådar och recensioner. Tanken är att det ska sitta på en Canon 50D.
 
Ok

Ok. Jo har tittat på det oxå och det har ju fått fin kritik i trådar och recensioner. Tanken är att det ska sitta på en Canon 50D.

Då skulle jag definitivt satsa på 18-50. Med 1,6 crop i ett sådant pixeltätt hus kan du få riktigt fina close-ups med lite lätt beskärning med det objektivet! dessutom bra vidvinkel till lätt tele! F-n nu blir jag väldigt sugen själv att bränna 4-5000!!! Skall man aldrig bli nöjd med vad man har? Det blir ett sådant objektiv när/om jag uppgraderar från 40D till 7D.
 
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro

Jag tänkte köpa en sån här till grabben på hans födelsedag. Lite bättre närgräns (1:2,3) och pris, men slöare bländare.

Synpunkter?

/K
 
Hvordan definerer dere macro?

I min enfoldighet så er "Macro /Micro" i.a.f. 1:1, eller?

En bra nærgrense + litt crop kan komme dit, men optisk macro....

Har noen av produsentene kriterier for når man kan stemple Macro på sine objektiv?
 
Olika tider

I min enfoldighet så er "Macro /Micro" i.a.f. 1:1, eller?

En bra nærgrense + litt crop kan komme dit, men optisk macro....

Har noen av produsentene kriterier for når man kan stemple Macro på sine objektiv?

När jag började fotografera 1980 var det väldigt vanligt att man valde Nikon FM eller FE2 och micronikkor 55/2,8, Detta var ett av dåtidens mest säljande macro. Objektivet fokuserade ner till skala 1:2 och då ansågs det räcka till de flesta bilderna. Räckte det inte komplementerade man med en mellanringssats eller en kort originalmellanring (till samma pris som hela piratsetet). Sedan var man kung. Idag når man långt mer närgångna närbilder med ett skala 1:3 objektiv och en pixelsting digitalkamera med cropsensor. Så varför skulle man inte kunna märka ett sådant objektiv med "Macro"??? Mina gamla macrobilder med 55/2,8 och kodachrome suger kraftigt jämfört med de flesta bilder jag tagit med olika objektiv och skala 1:3 eller lägre!
 
Då skulle jag definitivt satsa på 18-50. Med 1,6 crop i ett sådant pixeltätt hus kan du få riktigt fina close-ups med lite lätt beskärning med det objektivet! dessutom bra vidvinkel till lätt tele! F-n nu blir jag väldigt sugen själv att bränna 4-5000!!! Skall man aldrig bli nöjd med vad man har? Det blir ett sådant objektiv när/om jag uppgraderar från 40D till 7D.
Då lutar det åt ett sådant tror jag. Osså en sjyst telezoom som t ex 70-200 4L USM så har jag täckt in ett bra område till en inte alltför dyr kostnad. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.