Annons

NormalObjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimponten

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett normalobjektiv till min EOS 30 och på grund av att jag studerar så är det inte så mycket pengar i kassan.

Jag har spanat lite på Canon Ef 50/1,8 II, det ligger bra i pris och verkar bra.

Är det någon som har erfarenheter av det objektivet eller har något annat att rekomendera?

Försök att få tag på MkI i stället. MkII är extremt plastigt. Med betoning på extremt.
MkII är byggt som 1.4'an, fast utan usm.

Du bör få tag på ett MkI begagnat för runt 1000 spänn

Kolla på ebay.com där brukar MkI säljas ganska ofta. Dock är ju frakten ett problem eftersom att den inte blir oansenlig i förhållande till priset på objektivet.

Vist är 50 1.8 an plastig men man ska nog inte överdriva problemet. Den är ju lätt, jättelätt ,blillig, jättebillig och tar skarpa bilder. Du ska väl fota med optiken och inte klappa den :). Det är svårt att inte älska 50:an trot sin plastighet, krossar vilken zoom som hels (i vissa avseenden). Enda problemet jag ser med all plast är att den har smugit sig in i objektivfattningen och det kan bli ett problem på sikt då det borde gå att slita ut den om man byter optik ofta.

Den är lite plastig men du får ett jättebra objektiv för en billig peng. Bilderna i mitt album "Flygning" är tagna med det objektivet och en EOS 100.

/ mattias__o

Att Ef 50/1,8 II skulle vara extremt plastig håller jag inte med om!
Har en själv.
Billig, lätt ett "måste ha" objektiv.

Apell skrev:
Vill helst slippa köpa från tyskland :(

Tack ändå för tipset.

Ja visst lite krångel är det ju men det kan det vara värt tycker jag. Om du ska köpa där ifrån så är tipset att kolla omdömen på säljare och hur många han har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar