Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalgrepp till Eos 1N-HS

Produkter
(logga in för att koppla)

sMitternacht

Aktiv medlem
Jag köpte för knappt ett år sen en begagnad Canon Eos 1N-HS. Jag undrar var/om man kan få tag på normalgrepp till den. Jag har nämligen inte så väldigt mycket glädje av boostern. Jag är helt och hållet amatör så jag behöver inte ha batterier som räcker för 60 rullar, så mycket film gör jag inte av med på ett år och det är väldigt sällan jag har nytta av att kunna ta 6 bilder per sekund. Inför sommarens resande tänkte jag att det kunde vara vettigt att skaffa ett normalgrepp så att det inte blir så mycket att släpa på.

Hade jag fått välja hade jag så klart köpt en vanlig 1N, men jag fick en väldigt bra deal på det här exemplaret.

Om det är någon här som vill sälja är jag givetvis intresserad.
 
Jag vill absolut behålla greppet, men det vore trevligt att kunna ta av det och sätta på ett normalgrepp för att göra kameran lite mindre otymplig. Speciellt om man ska ut och resa.
 
Jag har sett ett grepp som passar till EOS 1V/3 och då antagligen även till 1N hos någon av de svenska näthandlarna. Dock var det ett tag sen och jag kan inte hitta det nu. I min EOS 3-manual står det bara "batteri i handgreppet".
 
Delen du behöver heter GR-E1. Den kanske kan vara knepig att hitta, men kolla på t ex ebay för där brukar ju det mesta finnas...
 

Bilagor

  • handgripillus.jpg
    handgripillus.jpg
    2.3 KB · Visningar: 250
Jag föredrar batterigreppet BP-E1 som kan ta 4 AA-batterier och som ger ett bättre grepp än det lilla standardgreppet.

Alla gepp och boostrar inom det analoga Eos1-systemet är kompatibla med varandra.

De enda inskränkningarna är att det inte går att använda litium-AA i de äldsta modellerna med vissa boostrar och att nya funktioner på den nya boostern inte funkar på Eos 1N och Eos 1.
 
Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Ja, det var så den hette. Jag skulle helt enkelt maila runt till de större nätbutikerna och höra om de kan fixa fram ett.

Det blir nog svårt iom att kameran är utgången sedan många år. Begagnatmarknaden är nog enda chansen.
 
Det är samma grepp till både EOS 1V och EOS 3, vilka båda finns kvar i sortimentet. "Alla rykten om den analoga fotografins definitiva död är aningen överdrivna". ;-)
 
Jag tolkar iaf. Magnus inlägg som att det ska funka. Det är iaf. samma booster (PB-E1) till 1 och 1N så det vore ju märkligt om det inte funkade.
 
Jag tog bort boostern för att se hur kameran ser ut undertill. Där är en grej till vänster om stativfästet där det ser ut som att nån sorts axel till motorn fäster. Den är helt exponerad och kommer inte att täckas av ett normalgrepp. Jag antar det beror på att jag har en 1N-HS, och inte en 1N med booster påsatt i efterhand. Finns det någon plugg som man ska skaffa för att täcka eller hur gör man?
 
Den var värre. Å andra sidan så är det troligen samma lucka som sitter på 1V och 3:an så den borde gå att få tag i som reservdel.
 
Senast ändrad:
Det finns ett sådant på din boster om det inte är borta. Det skall iaf finnas en gänga för att fästa det locket där. Är det borta så går det att köpa som reservdel från Canon.

Har annars ett BP-E1 som jag inte använder som jag skulle kunna tänka mig att sälja.

FÖ så låter kameran mer utan bostern! Ljudet från den inbyggda motorn är lite "töntigt" också. Tänk också på att CR-2 packarna inte är billiga och de har inte speciellt bra kapacitet i kyla.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Det finns ett sådant på din boster om det inte är borta. Det skall iaf finnas en gänga för att fästa det locket där. Är det borta så går det att köpa som reservdel från Canon.

Jag kan varken se något lock eller någon tom gänga på boostern, var ska det sitta?
 
froderberg skrev:Alla grepp och boostrar inom det analoga Eos1-systemet är kompatibla med varandra.

Jag vet inte det. Mitt batterigrepp Power Drive Booster E1 som satt på ett 1N HS verkar inte vara kompatibel med kamerahuset 1N DP.


För övrigt är det nog ett "lock" till boosterkopplingen som avses.
 
Kijana skrev:
Jag vet inte det. Mitt batterigrepp Power Drive Booster E1 som satt på ett 1N HS verkar inte vara kompatibel med kamerahuset 1N DP.

Jepp, och jag skrev det i ett annat inlägg.

Standardgreppet till Eos 1v har extra tätning och passar kanske inte. Men Eos 3-greppet är samma som till Eos 1 och Eos 1V.

Det tog ett tag att leta frm alla analogkunskaper i skllen.
 
Om jag tolkar dig rätt finns det alltså ett batterigrepp till 1N DP som i likhet med boostern har vertikalavtryck?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.