ANNONS
Annons

Normalgrepp till Eos 1N-HS

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
Jag vet inte det. Mitt batterigrepp Power Drive Booster E1 som satt på ett 1N HS verkar inte vara kompatibel med kamerahuset 1N DP.

Nu hänger jag inte riktigt med. Skulle det alltså vara skillnad på den fysiska konstruktionen mellan 1N HS och DP? Eller är det något med elektroniken? Firmware?

Kijana skrev:
Om jag tolkar dig rätt finns det alltså ett batterigrepp till 1N DP som i likhet med boostern har vertikalavtryck?

Nej.

Till alla Eos 1-modeller finns ett standardgrepp kallat GR-E1.

Till Eos 1V finns en tätad version, men alla andra grepp passar på 1V också.

Eos 1N DP är en Eos 1N som sålts med det större batterigreppet BP-E1 (som jag tidigare länkat till). Detta batterigrep kan liknas vid batterigreppen till digitalkamerorna men har inte höjdavtryck. Det tar både 4AA-batterier och 1 st 2CR5 samtidigt. Ett lämpligt grepp till alla modeller.

Endast boostrarna har höjdavtryck.

Nej, mjukvaran är det inget fel på, eller elektroniken.
Utan hus och batterigrepp passar helt enkelt inte med varandra. Det skiljer bara någon millimeter, eller knappt det, men det går inte att fästa boostern på 1N DP.

LeadHead skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Skulle det alltså vara skillnad på den fysiska konstruktionen mellan 1N HS och DP? Eller är det något med elektroniken? Firmware?

Det är bara benämningar på olika paket

Eos 1N är grundhuset med standardgrepp GR-E1
Eos 1N DP är samma kamera med batterigreppet BP-E1
Eos 1N HS är också samma kamera med såld med boostern E1.

Endast Eos 1N RS är en unik modell med fast monterad booster och fast spegel.

Det går alltså att göra en Eos 3 DP om man sätter på BP-E1 på en Eos 3.

Kijana skrev:
Nej, mjukvaran är det inget fel på, eller elektroniken.
Utan hus och batterigrepp passar helt enkelt inte med varandra. Det skiljer bara någon millimeter, eller knappt det, men det går inte att fästa boostern på 1N DP.

Märkligt. Det stämmer inte med vad läst mig till. Men jag kan ju ha fel.

Det är kanske jag som bidrar till (be)-greppsförvirringen också.

Om vi skulle ta det kronologiskt så köpte jag för fyra år sen en EOS 1N, med ett rejält batterigrepp som också hade vertikalgrepp. Alltså ett 1N HS.
Men precis som trådstartaren så kände jag efter ett tag att det vore mer lämpligt med en lättare kamera eftersom jag väldigt sällan, snudd på aldrig, utnyttjade dessa 6 bilder/sekund i hastighet.
Köpte ett BP E1 av en viss Fröderberg...
Men kameran som jag satte batteripacket på lämnade in för gott för ett år sedan, och jag köpte då ytterligare en EOS 1N.
På det huset satt basgreppet, och jag har vid något tillfälle bytt till BP E1. Men döm om min förvåning tidigare i år när jag skulle sätta på boostern och jag inte fick det att passa. Någon pigg/elektronisk kontakt satt bara någon millimeter fel, men det räckte.

Tänkte faktiskt sälja boostern på Tradera vilken dag som helst, men det är kanske fel i alla fall?

Låter skumt. Så vitt jag vet så ska det passa. Det vanligaste felet är att folk glömmer skruva bort skyddslocket för filmframdragningen.

Jag blir nyfiken och vill gå till botten med det här. Får väl ta och besvära mina kontakter på Canon.

Tack, men det behöver du inte. Har nyss provat kameran igen med alla grepp - och det funkar med alla tre varianterna också. Med boostern fungerade det efter att jag skruvade bort locket till en kontakt....
Tack än en gång!

problemet löst

En vänlig själ som har både normalgrepp och "motorlock" till salu har kontaktat mig. Den här siten är inte så dålig alltså...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar