Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norge, landskap, berg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scene

Aktiv medlem
Hej!
Det är såhär att jag ska åka till Norge om ca. 2 veckor, och som alla vet så finns där en massa berg och vackra landskap.
Jag skulle vilja få en bra bild på ett berg, men jag har bara standard objektivet (Till Canon ES 400D) och ett zoom objektiv på 55-200.

Jag vet inte om man kan få nå bra bergbilder med de objektiven.

Vad tror ni?
 
Dina objektiv täcker ju in ett stort område från vidvinkel till tele, så där finns ingen begränsning för att ta bra bergbilder. Det handlar mer om motiv, komposition och ljus om bilden skall bli bra och intressant.
 
En brännvidd på 55-200mm tycker jag personligen är perfekt för fjällvärlden och stora vyer. Kort-meddelångt tele funkar fint! Normal-vidvinkel tenderar att göra motiven "pyttifierade" och formerna, dramatiken, storheten kommer inte fram så bra. De tre färgbilderna i detta album kan exemplifiera.
 
Okej!
Tack för svaren!
Är det någon idé att gå upp tidigt för att fota berg? Eller blir bilderna bara sunkiga?
Jag är rätt så ny på det här med landskap!
 
Antingen gå upp tidigt eller vara uppe sent, sokuppgång eller solnedgång är det som gäller vid landskapsfotografering. Kan också funka bra vid mulet eller växlande väder mittt på dagen, däremot blir landskapsfoto sällan bra mitt på dan i starkt solsken, lycka till jag ska också till Norge och Lofoten om nån vecka.
 
Okej! Jag ska till Trysil, tror jag att det hette!

Men om man har en polariserings lins och fotar på dagen, blir dom inte bra då heller?
 
Stativ för att möjliggöra alternativexponeringar och HDR kan ju också vara en bra grej om man ska plåta mycket landskap vid gryning/skymning.
 
Okej!
Så borde jag lägga pengarna på en sån lins eller är det bara slöseri?

Tack så mycket för alla svar! :)
 
Nejdå det är inte bortkastat att skaffa ett polfilter om man vill ta bort solblänk på vattenytor vilket man inte kan efterskapa i datorn(utan stora svårigheter). Kontrasterna ökar även de vilket kanske inte är önskvärt mitt på dagen i solsken då det ändå är redan stora kontraster. Däremot blir även himlen blåare och även andra färger mer mättade vilket kan vara trevligt men däremot ganska enkelt att fixa till i efterbehandligen.
 
Okej! Tack så jätte mycket för era svar!

Jag har bara en fråga! Hur mycket brukar en sån lins kosta?
För jag har hittat en som kostar 169:-.
Finns det någon billigare eller är den den billigaste jag kan hitta?
 
Å andra sidan är ett bra pol-filter bra att ha så skaffa ett om du tycker du har råd.

Edit: Köp inte billigare, satsa på kvalité så har du hela livet
 
Ja det var billigt må jag säga, mitt Hoya brakade loss på ca. 700kr hos Fotokungen. Hur kvaliteten på ett 169kr polfilter är kan ju vara svårt att sia om förrän man har provat.

Appropå det, här är ett exempel på där jag tog en bild mitt på dagen med polfilter, solen gick in bakom ett moln och då passade jag på. Notera att det inte finns något nämnvärt solblänk på vattenytan, bara en spegelliknande yta, kontrasterna mellan himlen och landskapet blev gigantiska men det gick att utjämna i efterbehandlingen och det är väl därför bilden ser lite mysko ut och det tyckte Galleri FS också ;o)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1337395.htm
 
Färgbilderna i albumet jag länkade till är fotade mitt på dagen, och med polfilter (utom lutande björken som tagits utan filtret) om jag inte minns fel.
 
Kul att du ska till Norge och fota! Jag bor i Trondheim sedan 2004 och är ganska ofta ute och fotar landskap och berg med diverse objektiv. :)

Ditt 55-250mm kommer säkert att funka fint. Som andra redan har nämnt handlar det mer om ljus och sånt. Det enda är att du inte kan ta riktigt vida landskap (om du inte tar flera och sen "syr ihop" till ett panorama i datorn), utan får lite smalare utsnitt, men det kan också bli väldigt snyggt.

Vi ska förresten till Lofoten för första gången nu i helgen och det ska bli jättekul.
 
Okej!:)
Vad kul! Jag har alltid velat åka till Norge och nu ska jag äntligen det, så det ska bli kul!

Ja, som sagt så är jag ny inom Landskaps-området, så hur ska det vara om ljuset är bra?
 
Den största behållningen med polfilter är nog egentligen att det tar bort blänk på grönska vilket ger allmänt härligare färger (= mer mättade?).
 
Scene skrev:
Okej!:)
Vad kul! Jag har alltid velat åka till Norge och nu ska jag äntligen det, så det ska bli kul!

Ja, som sagt så är jag ny inom Landskaps-området, så hur ska det vara om ljuset är bra?

Jag är inte så bra på att förklara. Förhoppningsvis kommer det nån annan som kan beskriva bättre, men jag gillar när det är varmt ljus och lite skuggor i landskapet som ger mer djup. Det sker oftast när solen står lågt, men det kan också bli fint när himlen är täckt av mörka moln och solen tittar fram.

Ha det så kul!
 
Scene skrev:
Okej! Jag ska till Trysil, tror jag att det hette!

Men om man har en polariserings lins och fotar på dagen, blir dom inte bra då heller?

Hei Therese
Trysil er en fin (snygg) plass med fin natur. Du finner ikke de store bergen der, men jeg vil rekomandera deg å reise til Trysilknuts fjellverden. Let opp en god spot der oppe, sett kameraet på stativ og vent på soloppgang eller solnedgang. Trysilknuts fjellverden er ikke langt fra selve Trysil. En annen plass jeg også vil rekomandera deg er Bittermarka med en vakker natur. Begge stedene ligger høyt, og du må huske på gode varme klær og myggolje. Håper du får en fin reise:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.