Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr, som sagt, har det blivit allt vanligare med helt inbygda batterier så det är gott att se att alternativet lever. Och 1400 mAh "känns" inte över huvudtaget så länge man inte slickar på batteriet, det är den praktiska drifttiden som "känns" och det återstår att se hur den blir för 808. Nokias telefoner brukar ligga bra till där, har väl att göra med strömsnål teknik antar jag.
Ja, jag gillar också utbytbara batterier.

På pappret imponerar då inte 808:ans standby- och taltider, varken absolut eller relativt till batterikapaciteten, men det återstår ju att se hur det är i verkligheten.

Har du någon statistik på det, eller är det baserat på din vänskapskrets?

/Karl
Behöver ingen statistik på det, man hör aldrig ens talas om folk som använder det. Motbevisa mig istället för att vara dryg. Jag skulle uppskatta att bli förvånad över en hög användning av videosamtal i mobiltelefoner, men det tror jag knappast att jag kommer bli.

Behöver ingen statistik på det, man hör aldrig ens talas om folk som använder det. Motbevisa mig istället för att vara dryg.

Så du kommer med ett lösryckt argument och jag skall motbevisa. Det var många som använde det på symbians storhetstid jag ringde 25-33% videosamtal (det kostade lika mycket som en vanligt samtal) när jag hade min SonyEricsson P1i, på den tiden hade alla telefoner som klarade videosamtal och alla hade bluetooth-headsets. Många använder facetime, gtalk, skype videosamtal nu. Hade ingen velat ha det hade det nog inte funnits någon kamera på framsidan av telefonen, pad:en längre.

/Karl

Så du kommer med ett lösryckt argument och jag skall motbevisa. Det var många som använde det på symbians storhetstid jag ringde 25-33% videosamtal (det kostade lika mycket som en vanligt samtal) när jag hade min SonyEricsson P1i, på den tiden hade alla telefoner som klarade videosamtal och alla hade bluetooth-headsets. Många använder facetime, gtalk, skype videosamtal nu. Hade ingen velat ha det hade det nog inte funnits någon kamera på framsidan av telefonen, pad:en längre.

/Karl
Många använder Skype, men i första hand inte till videosamtal. Facetime? Hör aldrig talas om folk som använder det heller, trots att iPhone är den vanligaste smartphonen här.
Folk i allmänhet ringer hellre vanliga samtal än videosamtal. "Alla" har en smartphone, men ingen ringer videosamtal. Så ser det ut i Sverige i alla fall.
Och det är inte så konstigt heller, för videosamtal tillför oftast inget jämfört med ett vanligt telefonsamtal.

Jag skulle faktiskt gissa att det är vanligare att folk ringer videosamtal med exempelvis Skype med datorn än med telefonen.

Men som sagt, hitta gärna nåt som visar på att det inte är som jag säger. Vore intressant.

Nu är vi rätt OT, för övrigt.

EDIT: Hittade lite siffror från SCB som sa att 2009 var det inte ens 4% som till viss del ersatt mobilsamtal med ip-telefoni eller videosamtal. Framgår tyvärr inte hur stor andel som är vad, men ip-telefoni är med största säkerhet större än videosamtal (ringa gratis/billigare...säger ju sig självt).

Senast ändrad:
Många använder Skype, men i första hand inte till videosamtal. Facetime? Hör aldrig talas om folk som använder det heller, trots att iPhone är den vanligaste smartphonen här.
Folk i allmänhet ringer hellre vanliga samtal än videosamtal. "Alla" har en smartphone, men ingen ringer videosamtal. Så ser det ut i Sverige i alla fall.
Och det är inte så konstigt heller, för videosamtal tillför oftast inget jämfört med ett vanligt telefonsamtal.

Jag skulle faktiskt gissa att det är vanligare att folk ringer videosamtal med exempelvis Skype med datorn än med telefonen.

Men som sagt, hitta gärna nåt som visar på att det inte är som jag säger. Vore intressant.

Nu är vi rätt OT, för övrigt.

EDIT: Hittade lite siffror från SCB som sa att 2009 var det inte ens 4% som till viss del ersatt mobilsamtal med ip-telefoni eller videosamtal. Framgår tyvärr inte hur stor andel som är vad, men ip-telefoni är med största säkerhet större än videosamtal (ringa gratis/billigare...säger ju sig självt).

Nänä, nu var det jag som kom med ett påstående nu är det du som skall bevisa enligt din något konstiga logik.

/Karl

Detta uttalande innebär att allt du säger är sanning tills någon kan motbevisa dig. Det måste vara en oerhört bekväm sits att befinna sig i, att slippa behöva argumentera för sina uttalanden.

Det finns ju inget som tyder på att det är vanligt med videosamtal, så...

Du verkar aldrig ha jobbat i någon ände av någon supportorganisation av klass. Att blindt försöka förklara eller få förklarat för sig är otroligt oeffektivt mot att göra det via ett videosamtal med mobil, då ber man bara personen ifråga att rikta telefonen mot skärmen och visa vad som går fel. Alternativt när man skall felsöka varför beamern inte fungerar eller varför inte ljudanläggningen etc inte fungerar.

/Karl

Senast ändrad:
Du verkar aldrig ha jobbat i någon ände av någon supportorganisation av klass. Att blindt försöka förklara eller få förklarat för sig är otroligt oeffektivt mot att göra det via ett videosamtal med mobil, då ber man bara personen ifråga att rikta telefonen mot skärmen och visa vad som går fel. Alternativt när man skall felsöka varför beamern inte fungerar eller varför inte ljudanläggningen etc inte fungerar.

/Karl
Så ett nischat exempel är det samma som att det är vanligt förekommande? De flesta människor i landet har en mobil och det är bara en bråkdel som använder videosamtal överhuvudtaget.

Så ett nischat exempel är det samma som att det är vanligt förekommande? De flesta människor i landet har en mobil och det är bara en bråkdel som använder videosamtal överhuvudtaget.

Det kanske är nischat med supportsamtal, men dom är inte så ovanliga som du tror.

/Karl

Jag glömde att det bara är privatpersoner som ringer. Sorry.

/Karl

Även inom företag är andelen videosamtal marginell, även om den är säkert större än när det gäller privatpersoner (videokonferenser, etc).

Så om jag förstått dig rätt anser du att videosupportsamtal inom företag är en så pass väsentlig del av mobiltelefonanvändandet i stort att det skulle göra videosamtal till en vanligt förekommande tillställning?

Lite väl långsökt, säger jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar