Tack för svaren, det var precis det här jag letade efter. Jag har en tanke att det mesta ändå finns på nätet och när HTML5 kommer på allvar blir det ännu mer så. HTML5 är utformat för att minska behovet av lokala appar och program på klientdatorn och istället köra mer avancerade saker direkt från en server. Dvs Symbian (som på senare tid fått en hel del uppdateringar) borde klara sig rätt bra bara med en schysst webbläsare (Opera mobile?). Visst kommer det finnas spel och andra tyngre program som saknas men det är inte hela världen.
Som Falumas säger, såna appar lär inte finnas. Men visst är det rätt onödigt med t.ex Aftonbladet app när man lika gärna kan gå in på deras utmärkta mobilsida? I värsta fall deras vanliga hemsida.
Jag funderar på om man kan tåla ett visst tapp i programutbud om man istället får en så här bra kamera.
Ja, det beror ju på vad man prioriterar. Jag tycker också att det är kul med en bra kamera i mobilen, därför köpte jag Nokia N8:an en gång i tiden.
Men det är trots allt 2012 och jag tror att man blir besviken på 808:ans skärm på 4 tum och 640x360 i upplösning. Nokia släppte E7:an för över ett år sedan med just den här skärmen då fick den kritik för att Nokia använt samma gamla låga upplösning och pixeltäthet sen 2008.
Om du öppnar en t.ex. vanlig webbsida på en nyare Android eller iPhone 4 så ryms väldigt mycket av sidan på displayen och även mindre text är väldigt skarp. Man ser i princip inte ens att skärmen är uppbyggd av pixlar. På en Symbian med 640x360 ryms inte en hälften av samma "info" och detaljer och på 4 tum kan jag lova att det blir väldigt pixligt och oskarpt.
På min N8:a är det scrolla, scrolla... zooma in och läsa, zooma ut och scrolla vidare som gäller. Man måste zooma en hel del för att texten ska bli skarp.
Jag har gått över till Android men har kvar N8:an som reservtelefon.
Saknar ingenting från Symbian direkt, men mycket har blivit bättre. SMS-funktionen, e-post (Symbian har inte ens en Gmail-app), kalender, dokumenthantering m.m. Mycket som tog evigheter att göra eller inte ens gick går snabbt på androidmobilen.
Alla "stora" appar kommer ut och fortsätter utvecklas till Android, som bankappar, myndigheters appar, operatörernas appar, Dropbox, Skype, Spotify osv. Symbian är ett system under avveckling och tillgången på nya appar därefter. Sen har ju Android oändligt med appar om man som jag är lite nördig och vill anpassa sin mobil in i minsta detalj, eller t.ex. fjärrstyra datorn hemma, använda den som kontroll till mediaspelaren osv. Sen att det även finns hur mycket skitappar som helst på Android market är en annan sak.
iPhone har jag inga direkta erfarenheter av, men den är väl mer lik Android än den är lik Symbian. Vet dock att iPhone 4S har en ganska bra kamera, har sett några bilder som var fina för att vara från en mobil.
Så om du förväntar dig en "vanlig" mobil som de fungerade för 5 år sen med en bra kamera så blir du säkert nöjd med en Nokia 808.
Förväntar du dig en modern smartphone som kan jämföra sig med Android och iPhone blir du nog besviken.