Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr har du fel. Hur "enkelt" det är att ringa med en Android-telefon beror på vilken dialer man använder. Är det nåt man är missnöjd med går det att ändra. Om vi nu ska ta det löjliga exemplet med hur man ringer upp nån så gör jag som så att jag scrollar fram kontakten jag vill ringa och trycker på den. Ett tryck för att öppna telefonboken och ett för att ringa upp. Skulle det vara nåt slags problem? Enda sättet att få färre tryck vore att alltid ha telefonboken framme, så jag tror knappast Symbian gör det bättre.

Symbian har inget att komma med.

Att skrolla anser jag är detsamma som att "trycka". Så för varje gång du lyfter fingret från skärmen och sätter ner det igen för att skrolla vidare blir som en "knapptryckning".

Jag vet inte hur många kontakter du har i din kontaktbok men jag har i skrivande stund exakt 278 st. Detta gör att skrollning inte är ett alternativ för mig. Inte om jag vill hitta rätt kontakt omedelbart.

När jag skall ringa en kontakt som inte har ett "snabbnummer" klickar jag på på "Telefonluren" på skärmen för att öppna "telefonen" sedan börjar jag skriva namnet på kontakten. När kontakten jag söker dyker upp så klickar jag på kontakten. Har kontakten endast ett telefonnummer ringer telefonen upp direkt när jag klickar på kontakten. Om kontakten har mer än ett telefonnummer får jag upp samtliga telefonnummer och där klickar på det nummer jag vill ringa och då ringer telefonen det valda numret.

Ovanstående görs med det inbyggda "telefonsystemet" i Symbian (i mitt fall Nokia E7). Var är problemet jämfört med Android?

Jag börjar förstå "app-hysterin" kring dagens "smarta" mobiltelefoner. Utan alla dessa "appar" skulle IOS, Android och Windows Phone inte ha någon funktionalitet. ;-)

När jag skall ringa en kontakt som inte har ett "snabbnummer" klickar jag på på "Telefonluren" på skärmen för att öppna "telefonen" sedan börjar jag skriva namnet på kontakten. När kontakten jag söker dyker upp så klickar jag på kontakten. Har kontakten endast ett telefonnummer ringer telefonen upp direkt när jag klickar på kontakten. Om kontakten har mer än ett telefonnummer får jag upp samtliga telefonnummer och där klickar på det nummer jag vill ringa och då ringer telefonen det valda numret.
Precis så kan man också göra i Android, så det där är inget särskilt. Men det tar inte lång tid att scrolla fram rätt kontakt heller, om man använder snabbscrollningslisten för att snabbt komma till rätt bokstav. Men jag brukar ofta göra på ditt sätt, faktiskt...för jag gillar det sättet. De jag brukar ringa oftast har jag däremot ännu snabbare tillgång till, då jag lagt till dem som favoriter.

Problemet med en plattform som Symbian är att utan utvecklare saknas det alternativ om man vill ändra på nåt. Inte särskilt smart. Samma problem har iPhone, trots att det finns en stor appmarknad.

Precis så kan man också göra i Android, så det där är inget särskilt. Men det tar inte lång tid att scrolla fram rätt kontakt heller, om man använder snabbscrollningslisten för att snabbt komma till rätt bokstav. Men jag brukar ofta göra på ditt sätt, faktiskt...för jag gillar det sättet. De jag brukar ringa oftast har jag däremot ännu snabbare tillgång till, då jag lagt till dem som favoriter.

Problemet med en plattform som Symbian är att utan utvecklare saknas det alternativ om man vill ändra på nåt. Inte särskilt smart. Samma problem har iPhone, trots att det finns en stor appmarknad.

Men du måste scrolla en bra bit innan snabbscrollningslisten ens kommer fram.

/Karl

Jag börjar förstå "app-hysterin" kring dagens "smarta" mobiltelefoner. Utan alla dessa "appar" skulle IOS, Android och Windows Phone inte ha någon funktionalitet. ;-)

Nja, Symbian har kanske något mer inbyggt men det är inte så stor skillnad. Många Androidtillverkare levererar telefoner med betydligt mer funktionalitet än vad Symbian levereras med, t.ex. Sony. Medans t.ex. Google och HTC levererar tämligen tomma mobiler från början.

Symbian har dock några fördelar t.ex. alarmet där man kan stänga av telefonen över natten och telefonen ringer i alla fall på morgonen.

/Karl

Är otroligt nöjd med min 808.Tycker symbian är helt ok.Trist bara att den skall vara svår att få tag på,den har helt enkelt sålt betydligt mer är vad Nokia hade räknat med.Tänk bara hur den hade sålt om den fått lite reklam i tv och tidningar.Kanske för tidigt att låta symbian gå i pension? :)
http://mynokiablog.com/2012/08/02/m...nexpected-hit-nokia-scrambling-to-build-more/

Med WP och stora trumman kommer det bli en försäljningshit.

/Karl

/Karl

En Wp.Nej tack.Ett Os som är mer stängt än iOs.Klart det blir stora trumman med deras nuvarande chef.får se om dom släpper en pureview lite som det ryktas om ..Är mer intresserad av vad Jolla släpper i slutet av året.

Nja, Symbian har kanske något mer inbyggt men det är inte så stor skillnad. Många Androidtillverkare levererar telefoner med betydligt mer funktionalitet än vad Symbian levereras med, t.ex. Sony. Medans t.ex. Google och HTC levererar tämligen tomma mobiler från början.

Symbian har dock några fördelar t.ex. alarmet där man kan stänga av telefonen över natten och telefonen ringer i alla fall på morgonen.

/Karl

Problemet med Android är den stora fragmenteringen. Många pratar om Android som om det vore ”ett” operativsystem. Det är som att prata om Linux som ett operativsystem. Det blir fel då det finns många olika ”distributioner” även av Android. Detta gör det mycket svårt att jämföra Android med andra operativsystem som är mer homogena.

WP har också sin fragmentering då de olika tillverkarna har lagt till olika funktioner som WP i grunden inte stödjer. Till exempel stöd för minneskort.

Då Android är det närmsta altenativet för mig som gammal Symbiananvändare är jag nyfiken på vilken funktionalitet Android har som Symbian saknar.

Mvh
Mats

/Karl

WP kommer aldrig att bli ett stort operativsystem att räkna med och det av flera olika anledningar. Den största anledningen är att Microsoft står bakom det. Microsoft har nämligen skapat sig många mäktiga fiender i mobilbranschen genom åren. Det är fiender som har långt minne och som Microsoft inte rår på. Den starkaste fienden är mobiloperatörerna runt om i världen och det är de som avgör om en mobiltelefon skall bli en succé eller inte. Titta på Nokia N9 som helt utan säljstöd från Nokia såldes i fler exemplar (Q1 2011 till Q1 2012) än Lumia telefonerna (800 och 710) tillsammans! Detta trots den största ”reklamtrumman” i Nokias mobila historia. Nä, WP är inte och kommer aldrig att bli en försäljningshit.

För mig är WP ett leksaksoperativsystem då det har så många begränsningar att det är i princip oanvändbart för mig. Här är ett urval av några saker som var för sig är så avgörande för mig att jag väljer bort WP:

• Ingen äkta multitasking.
  • Inget stöd för mikro SD-kort.
  • Ingen filhanterare.
  • Inget stöd för att synkronisera med Outlook på min dator. Man är tvungen att gå via ”molnet”.
  • Inget stöd för statiska ip-adresser.
  • Inget stöd för filöverföring via Bluetooth.
  • Automatisk uppladdning/synkronisering av kontaktuppgifter till molnservice oavsett om du vill eller ej.
  • Kan ej spara SMS i utkast.
  • Endast en volymkontroll för alla funktioner. Det innebär att man inte kan ha olika volym för till exempel ringsignalen och alarmsignalen.
  • Inga ringprofiler.
  • Går ej att använda telefonen som ett USB-minne.

Att man kallar WP för ett modernt (!) operativsystem är en gåta för mig.

Mvh
Mats

Är otroligt nöjd med min 808.Tycker symbian är helt ok.Trist bara att den skall vara svår att få tag på,den har helt enkelt sålt betydligt mer är vad Nokia hade räknat med.Tänk bara hur den hade sålt om den fått lite reklam i tv och tidningar.Kanske för tidigt att låta symbian gå i pension? :)
http://mynokiablog.com/2012/08/02/m...nexpected-hit-nokia-scrambling-to-build-more/

Jag är förvånad över att Nokia är förvånad över den stora efterfrågan.

Mvh
Mats

WP kommer aldrig att bli ett stort operativsystem att räkna med och det av flera olika anledningar. Den största anledningen är att Microsoft står bakom det. Microsoft har nämligen skapat sig många mäktiga fiender i mobilbranschen genom åren. Det är fiender som har långt minne och som Microsoft inte rår på. Den starkaste fienden är mobiloperatörerna runt om i världen och det är de som avgör om en mobiltelefon skall bli en succé eller inte. Titta på Nokia N9 som helt utan säljstöd från Nokia såldes i fler exemplar (Q1 2011 till Q1 2012) än Lumia telefonerna (800 och 710) tillsammans! Detta trots den största ”reklamtrumman” i Nokias mobila historia. Nä, WP är inte och kommer aldrig att bli en försäljningshit.

För mig är WP ett leksaksoperativsystem då det har så många begränsningar att det är i princip oanvändbart för mig. Här är ett urval av några saker som var för sig är så avgörande för mig att jag väljer bort WP:

• Ingen äkta multitasking.
  • Inget stöd för mikro SD-kort.
  • Ingen filhanterare.
  • Inget stöd för att synkronisera med Outlook på min dator. Man är tvungen att gå via ”molnet”.
  • Inget stöd för statiska ip-adresser.
  • Inget stöd för filöverföring via Bluetooth.
  • Automatisk uppladdning/synkronisering av kontaktuppgifter till molnservice oavsett om du vill eller ej.
  • Kan ej spara SMS i utkast.
  • Endast en volymkontroll för alla funktioner. Det innebär att man inte kan ha olika volym för till exempel ringsignalen och alarmsignalen.
  • Inga ringprofiler.
  • Går ej att använda telefonen som ett USB-minne.

Mvh
Mats

Nokias WP lanserades i December N9 i början på året så jämförelsen är väldigt vinklad. Men ok, N9 sålde mer på över ett år än vad Lumia gjorde på 3 månader. WP är det snabbast växande mobil-OSet just nu.

Det mesta av det där kommer åtgärdas med WP8 som kommer om några månader.

Kan du lägga upp kontakter i Android som inte synkas automatiskt, själv ser jag det som en stor fördel. Stämmer inte med volymkontrollern, Jag har olika volym på ringsignalen och musiken t.ex. Vad menar du med ringprofiler? Jag har olika ringsignaler för vissa kontakter. Filöverföring via BT fungerar bra, även om jag bara använt det en gång kör oftast via WLAN.

Har du provat WP???? Jag får en känsla av att du har hittat en pre-Mango-lista och nu kör ju alla WPs Tango.

/Karl

Senast ändrad:
WP har också sin fragmentering då de olika tillverkarna har lagt till olika funktioner som WP i grunden inte stödjer. Till exempel stöd för minneskort.

Mvh
Mats

WP har inte alls den fragmenteringen. Däremot finns det appar som bara fungerar till en tillverkare vilket även Android har. Det är saker som t.ex. hos Nokia deras egna navigering och deras egna musiktjänst.

/Karl

MS har lärt sig lite på vägen, saker som Google totalt kört över utan att tänka på det.

Att utveckla till Android är ett rent h-lvete. Det finns hundratals olika hårdvarukombinationer, dryga 30-talet olika skärmupplösningar, säkerheten i systemet är obefintlig (man kan piratkopiera precis vad man vill utan hinder).

MS har sedan länge slagits med detta problem på en marknad som är ett par hundra gånger större än telefon-marknaden i ekonomisk omsättning. Corporate Computing. Serversystemen vi alla litar på att de bara ska finnas där.

De har också valt att gå lite samma väg som Apple - begränsa ramkraven på hårdvaran för att göra livet enklare, säkrare och lättare för utvecklarna. Diversifieringen kommer med WP8, som har ett betydligt större spann av möjligheter för tillverkarna att leka med.Det ska inte vara något problem att hålla en företagsprofil med en WP8-telefon.

Jag förväntar mig att Nokia släpper en PureView-telefon med WP8 i höst, och jag tänker köpa en.

WP kommer aldrig att bli ett stort operativsystem att räkna med och det av flera olika anledningar.
.../klipp/...

Mvh
Mats

Räkna upp de mobila OS som har äkta multitasking, inte taskswitching. WP8 dev är släppt, så det är nu det antagligen enda OS som har äkta multitasking. ICS har det inte, och dessutom en bedrövligt dålig effektbrukshantering (man kan lura en Androidtelefon till att tömma batteriet på ett par timmar, helt utan att du som användare ser att något händer). Detta är också vad många klantiga utvecklare gör - och det finns ingen bot mot det i systemet.

Sen tror jag nog att du måste vara väldigt myket mer nogrann med att verkligen skilja på orden "modernt" och "ska-innehålla-allt-som-bara-fysiskt-går-oavsett-om-utvecklarna-klarar-att-hantera-det-eller-om-det-ens-fungerar-någonsin-i-verkligheten". Okej, det kanske blev mer än ett ord i den andra sentensen.

Ordet MODERNT ska nog mycket snarare tolkas som "i tiden" och "rätt för det behov som finns just nu".

Och då ser det helt plötsligt helt annorlunda ut - grundförutsättningarna och kernel i både iOS och Android är ganska dåligt gjorda om man tittar mot saker som användarsäkerhet, batterisnålhet och resursutdelning.

iOS har bara en inriktning - se till att ingen annan än Apple tjänar pengar, och är det någon som gör det så kräv dem på 30% eller stäm dem och processa dem i konkurs.
Android börjar mer och mer inriktas mot surfplattor, de har inget rent telefon-optimerat OS längre.

MS har lärt sig lite på vägen, saker som Google totalt kört över utan att tänka på det.

Att utveckla till Android är ett rent h-lvete. Det finns hundratals olika hårdvarukombinationer, dryga 30-talet olika skärmupplösningar, säkerheten i systemet är obefintlig (man kan piratkopiera precis vad man vill utan hinder).

MS har sedan länge slagits med detta problem på en marknad som är ett par hundra gånger större än telefon-marknaden i ekonomisk omsättning. Corporate Computing. Serversystemen vi alla litar på att de bara ska finnas där.

De har också valt att gå lite samma väg som Apple - begränsa ramkraven på hårdvaran för att göra livet enklare, säkrare och lättare för utvecklarna. Diversifieringen kommer med WP8, som har ett betydligt större spann av möjligheter för tillverkarna att leka med.Det ska inte vara något problem att hålla en företagsprofil med en WP8-telefon.

Jag förväntar mig att Nokia släpper en PureView-telefon med WP8 i höst, och jag tänker köpa en.

Fast för mig som användare spelar det mindre roll om det är jobbigt för utvecklarna...det är liksom inte mitt problem.

Räkna upp de mobila OS som har äkta multitasking, inte taskswitching. WP8 dev är släppt, så det är nu det antagligen enda OS som har äkta multitasking. ICS har det inte, och dessutom en bedrövligt dålig effektbrukshantering (man kan lura en Androidtelefon till att tömma batteriet på ett par timmar, helt utan att du som användare ser att något händer). Detta är också vad många klantiga utvecklare gör - och det finns ingen bot mot det i systemet.

Symbian har väl multitasking, ironiskt nog i sammanhanget.

Fast för mig som användare spelar det mindre roll om det är jobbigt för utvecklarna...det är liksom inte mitt problem.

Det är ditt problem, beroende på vilken telefon du köper... Det finns hundratusentals appar där ute som "inte fungerar med vissa telefoner". Vilka telefoner som funkar och vilka som inte funkar går inte att säga i förväg.

Eftereffekten av detta (som den normale användaren aldrig "ser", utan bara gnäller över!) är att den allra mesta utvecklingstiden går åt till att släcka bränder, täppa till läckor och dubbelkolla det ca tiotal-trettiotal nya hårdvarumodeller som kommer per kvartal vad det gäller kompatibilitet.
Detta påverkar kvaliten på mjukvaran - mycket märkbart, och mycket negativt!
Den tid som utvecklaren SKULLE spenderat på att göra sin app perfekt funktionabel, trimmat in nya funktioner och tänka över den ergonomiska designen i appen går i stället till felsökning och uppdatering.

Apparna blir buggigare, fungerar inte med alla telefoner, långsammare, drar mer batteri i telefonen och blir besvärligare och fulare att använda. Om du tycker att detta inte påverkar dig som konsument bör du nog öppna ögonen.

Om utvecklarna väljer andra alternativ så blir det ditt. Om nya coola appar kommer 3-6 månader senare till Android så kanske du inte blir så glad.
WP8 och W8 kommer vara tämligen lika att göra appar till så med tämligen lite möda gör du en app till bägge och då är det ett rätt stort ekosystem.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar