Mats.J
Aktiv medlem
Tyvärr har du fel. Hur "enkelt" det är att ringa med en Android-telefon beror på vilken dialer man använder. Är det nåt man är missnöjd med går det att ändra. Om vi nu ska ta det löjliga exemplet med hur man ringer upp nån så gör jag som så att jag scrollar fram kontakten jag vill ringa och trycker på den. Ett tryck för att öppna telefonboken och ett för att ringa upp. Skulle det vara nåt slags problem? Enda sättet att få färre tryck vore att alltid ha telefonboken framme, så jag tror knappast Symbian gör det bättre.
Symbian har inget att komma med.
Att skrolla anser jag är detsamma som att "trycka". Så för varje gång du lyfter fingret från skärmen och sätter ner det igen för att skrolla vidare blir som en "knapptryckning".
Jag vet inte hur många kontakter du har i din kontaktbok men jag har i skrivande stund exakt 278 st. Detta gör att skrollning inte är ett alternativ för mig. Inte om jag vill hitta rätt kontakt omedelbart.
När jag skall ringa en kontakt som inte har ett "snabbnummer" klickar jag på på "Telefonluren" på skärmen för att öppna "telefonen" sedan börjar jag skriva namnet på kontakten. När kontakten jag söker dyker upp så klickar jag på kontakten. Har kontakten endast ett telefonnummer ringer telefonen upp direkt när jag klickar på kontakten. Om kontakten har mer än ett telefonnummer får jag upp samtliga telefonnummer och där klickar på det nummer jag vill ringa och då ringer telefonen det valda numret.
Ovanstående görs med det inbyggda "telefonsystemet" i Symbian (i mitt fall Nokia E7). Var är problemet jämfört med Android?
Jag börjar förstå "app-hysterin" kring dagens "smarta" mobiltelefoner. Utan alla dessa "appar" skulle IOS, Android och Windows Phone inte ha någon funktionalitet. ;-)