Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nkon VR 70-300 med TC?!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bara testat kort med en 2x TC och VR verkade fungera. Jag ser ingen anledning att det inte skulle funka så länge det får ström. Den arbetar ju oberoende av kamerahuset.
 
Hur blir resultatet? Linsen är väl redan lite mjuk vid 300mm, blir det användbara bilder med TC? Vad tycker ni som testat?
 
Glöm inte att TC'n stjäl 2 steg ljus. Jag har inte testat, men kan tänka mig att ett f/11-objektiv inte är så skoj.
 
Var mest intresserad om hur det blir med 1,4TC.
Är medveten om att ljuskänsligheten blir ganska kass, men om VR funkar så kanske man kan få hyfsade bilder med ett enbenstativ och lugna motiv?? Har ju fått svar på att VR funkar..så frågan är bara om hur bildresultatet blir med en tc 1,4. blir det användbart..vad tycker ni som testat. Det är ju trotts allt mycket pengar upp till Nikon 80-400Vr eller ett 300 f4 utan VR.

/Magnus
 
Jag kollade i manualen till objektivet och där står "teleconverters (all models)" under rubriken "Invompatible accesories"...

Borde inte fungera då, eller?
 
Autofokusen kräver väl f5.6 eller större för att garanterat fungera ...

... och convertern stjäl ju som sagt en del ljus,
 
JesperV skrev:
Jag kollade i manualen till objektivet och där står "teleconverters (all models)" under rubriken "Invompatible accesories"...

Borde inte fungera då, eller?
Kollade upp det lite och det verkar som om den inte är kompatibel med Nikons egna TC men funkar fint med kenko och andra tillverkare. Dock tappar man tydligen lite skärpa med en TC förutom ljus men verkar som om det finns ett gång som använder det. Jag ska låna en 2x TC av en kompis och testa lite.
 
Blir intressant att höra hur det går. Dock är min erfarenhet att TC 2,0 är lite för mycket , då den påverkar skärpan en hel del. Har en Soligor 1,4 som jag ibland kör med mitt Sigma 150 Macro med bra resultat.

/Magnus
 
Får väl testa själv med min Soligor TC 1,4.
Fick objektivet idag och de första bilderna utan TC verkar ju lovande...objektivet känns riktigt trevligt och VR2 funkar kanon..
 
Snabbtest med Soligor TC 1,4.

VR funkar som vanligt.
Autofocusen funkar. ,men blir givetvis långsammare. Bilderna är användbara vid utskrifter upp till A4 om man har motivet inte placerar motivet ytters i kanten. Nu är det ju inte kanske så ofta man kör denna variant, men funkar gör det och kvaliten blir i alla fall bättre vid 420mm än tex Sigmas 70-300 vid 300 mm och f11!!!

/Magnus
 
falke skrev:
En helt annan sak.... hur vet man vilka av Nikons objektiv som är vädertätade?
Man tittar på dom och ser om det finns en gummipackning vid fästet. 70-300 har en sådan tätning men eftersom det blir längre när man zoomar riskerar man att få in vatten den vägen ändå.
 
Det står inte på dom och jag har inte stött på någon lista. Den kanske finns. Det står inte enns på Nikons egna sida att 70-300 har en gummipackning.
 
Tack Johan för den länken! Det står i artikel något om att ta bort ett stift på telekonvertern för att få Nikons orginalkonvertrar att fungera. Någon som vet mer om dett?

Jag undrar också om du har något motsvarande för 80 - 400?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.