Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Njupeskärsfallet

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Om man läser lite om Njupeskärsfallet kan man få veta att det under några dagar vid midsommar är ett fantastiskt ljus som faller ända in på vattnet vid 3.00-5.00 på morgonen.

Nu är det ju så att midsommar flyttar lite på sig som bekant...är det någon som vet lite mer specificerat under vilken tid i juni som detta inträffar?

/Hasse

Som jag har fattat det så når solen in under 1 vecka, men lite olika, runt midsommar borde bli 18-25 Juni, har funderingar på att åka dit själv om jag får möjlighet.
mvh Jan

Jag kommer nog att vara i Dalarna över midsommar så jag tänkte försöka åka dit då. Får se vad vädergudarna säger.

Skulle tro att ljuset faller in runt sommarsolståndet som infaller den 21-juni i år. Så runt 19-23 är nog en bra period att försöka fånga ljuset.

//Torbjörn

12:e juni 2004 kl 05:06. En kvart senare hade skuggan nått fallet. Det är under flera veckor i juni som ljuset är rätt på morgonen.

Bilagor

• x1017.jpg
    x1017.jpg
    90.8 KB · Visningar: 965
objernulf skrev:
12:e juni 2004 kl 05:06. En kvart senare hade skuggan nått fallet. Det är under flera veckor i juni som ljuset är rätt på morgonen.

Tjusigt!

Har kollat lite i kalendern, planerar nu för midsommarhelgen. Bara att hoppas på vädret...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar