Annons

NikonV1/Sony nex-5N/Panasonic LumixDMC GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Vilken ska jag välja? Jag behöver en kamera som är lätt att ha med sig överallt och med vilken jag ska kunna ta spontana - rörliga eller stilla - vardagsbilder på kort/lång avstånd (1-2 m) (8-10 m); in- och utomhus. Samt kunna ta serierbilder. Filma är inte nödvändigt. Den ska vara lätt att hantera utan att behöva ställa in med alla knappar.

Jag har fått tips för dessa 3 st kameror.
  • NikonV1 (+med ev. objektiv 70-300 om man ha mycket teleomfång; FT1 adapter; blixt )
  • Sony nex 5-N
  • Panasonic Lumix DMC GX1
Jag är lyhörd för fler argument fast var gärna tydlig utan att gå in på för många tekniska detaljer.
Jag undrar också om man ska komplettera med extra utrusning. I så fall vilket paket är att rekommendera.

tack på förhand/Marie

Spontant svar:

Hur rörliga är dina rörliga motiv? Pratar vi rörliga som i säg, springande hundar, så är väl klart Nikon V1 att föredra.

I övrigt tycker jag Panasonics GX1 har en stor fördel i kategorin "utbud av objektiv med bevarad kompakthet", om du förstår vad jag menar. Det finns i dagsläget åtminstone 4 objektiv, varav en är en zoom, som tillsammans med kameran lätt går ner i en jackficka.

Gå till en butik och fråga och kläm på de olika kamerorna.

Då det du skriver om tex Nikon V1 tyder på att du inte har en aning om hur stora de är eller hur de fungerar så är det svårt att råda dig. en V1 med adapter och 75-300 är en ganska extrem kombination och kommer att se ut som en tändsticksask i ändan på en tom hushållspappersrulle och inte vara särskilt smidigt att ta med dessutom inte passa så bra för "vardagsbilder på kort/lång avstånd (1-2 m) (8-10 m); in- och utomhus".

Missförstå mig rätt här ,V1 är jättesmidig och passar säkert bra till dina behov men att använda den med ft1-adaptern är väl ingen höjdare om du inte redan har nikonobjektiv sedan tidigare.

Jag tror nog att du blir mest nöjd med en panasonic GX1 eller kanske olympus E-P3. Då du är nybörjare så skulle jag råda dig till att köpa ett standardpaket först och fotografera ett tag med det, då kommer du märka om du behöver/villha mer vidvinkel eller mer tele eller kanske en extern blixt.

En sak till, var inte rädd för många knappar och rattar. Det är oftast lättare att hantera en kamera på det sättet jämfört med att behöva ställa in allt med hjälp av menyer på displayen.

Slutsats: GÅ TILL EN BUTIK OCH KÄNN, KLÄM och FRÅGA!

Snabbhet: Nikon V1/J1
Större sensor: De andra, dock så får du nödvändigtvis inte bättre bildkvalité. Sensorn i Nikons 1-system är imponerande, ofta kan jag inte skilja nyanser och färgåtergivning från min D5000 med Aps-c sensor.

Slutsats: GÅ TILL EN BUTIK OCH KÄNN, KLÄM och FRÅGA!

Jag håller med att de är viktigt att det känns rätt. Jag kommer att gå till en butik dock vill jag ha lite tips så att jag inte köper fel. Alla 3 är ganska identiska vad gäller vikt och bredd. Dock är Nikon större och tyngre.
De väger: Mellan 435 till 500 gr.
Bredd: mellan 111 till 116 mm
Höjd: Nikon är högre än de andra (76 mm)
Djup: nikon är djupare (43 mm)

Sony Nex-5 n fått bäst betyg på Ica testet av spellösa systemkameror.
Vad gäller design och Funktioner har Sony fått 5 p. Däremot har Nikon bara fått 2 p. Medans GX1 har fått 4 resp. 3 p.
Vad gäller bildkvalitet har alla fått 4 p.
Det verkar vara invecklat detta med kameror! Det är klart att jag vill köpa den bästa men eftersom det verkar finnas så många parametrar av olika slag så blir man osäker. Det är en otrolig utbud av kameror och kringutrusning! Man kan undra varför. Det verkar vara också så att man måste komplettera med diverse extra utrustning vilket ger en diffus prisbild.

Spontant svar:

Hur rörliga är dina rörliga motiv? Pratar vi rörliga som i säg, springande hundar, så är väl klart Nikon V1 att föredra.

I övrigt tycker jag Panasonics GX1 har en stor fördel i kategorin "utbud av objektiv med bevarad kompakthet", om du förstår vad jag menar. Det finns i dagsläget åtminstone 4 objektiv, varav en är en zoom, som tillsammans med kameran lätt går ner i en jackficka.

Jag kommer att ta bilder på barn som leker och rör sig samt alldagliga bilder i vardagssituationer. Vad gäller objektiv till Panasonic GX1 - Du menar att dessa ingår i utrusningen när man köper kameran?

Håller med om att det är viktigt att gå till affären och klämma på kamerorna för att få en uppfattning om dem.

Sen kan ju sägas att Panasonic tillsammans med Olympus, dvs micro four thirdssystemet (m43) har överlägset bäst utbud vad gäller objektiv som passar formatet, plus att Panasonic har en bättre sensor jämfört med Olympus (alltså PEN-serien). Men alla Olympus och Pansonic kameror i m43-serien torde passa de behov du gett uttryck för.

Lycka till.

Jag ger inte mycket för ICA testet! Det verkade inte särskilt seriöst för att särskilja kamerorna. För en relativ nybörjare har jag dessutom synnerligen svårt att se att man skulle märka någon skillnad i till exempel bildkvalitet. Det handlar mer om hur de känns att hantera - se tidigare råd.

Vill man ha tester är det bättre att gå till omdömen på Pricerunner eller Scandinavien Photo eller Cyberphoto, eller ännu hellre kolla in testerna på dpreview.com.

PRecis.. om jag inte minns fel så var det väl tex Råd & Rön som gav D90 jättedåligt betyg, fastän det otvivelaktigen var det bästa köpet på hela marknaden när den kom?

Är testet inte gjort av seriösa fototidningar eller teknik-elektronik-tidningar så är det inget att läsa, oftast iaf.

Det viktiga vägskälet är sökare eller hålla kameran framför kroppen och kolla skärmen. Personligen tycker jag det senare är obekvämt. Det finns visserligen externa sökare att köpa till de som inte har f u Nikon J1 men de är dyra - ett par tusen.

Inbyggd sökare: Pana G och GH, Oly E M 5, Nikon V1, Sony NEX 7, Samsung NX20.
Utan: Pana GF och GX, Oly EP,EPL,EPM, Nikon J1, NEX C3,F3,5n, NX200.

Snabbast AF i bra ljus: Nikon J1,V1. Om inte riktigt rörliga motiv duger de flesta.

Billigast med sökare (EVF) Pana G3+14-42 (electroworld) 4000:-.

Alla ger bra bilder som duger på nära håll för A4 och som tavla i A3 eller mer. Hanteringen och de obkektiv man ev vill ha får avgöra.

Jag håller med att de är viktigt att det känns rätt. Jag kommer att gå till en butik dock vill jag ha lite tips så att jag inte köper fel. Alla 3 är ganska identiska vad gäller vikt och bredd. Dock är Nikon större och tyngre.
De väger: Mellan 435 till 500 gr.
Bredd: mellan 111 till 116 mm
Höjd: Nikon är högre än de andra (76 mm)
Djup: nikon är djupare (43 mm)

Sony Nex-5 n fått bäst betyg på Ica testet av spellösa systemkameror.
Vad gäller design och Funktioner har Sony fått 5 p. Däremot har Nikon bara fått 2 p. Medans GX1 har fått 4 resp. 3 p.
Vad gäller bildkvalitet har alla fått 4 p.
Det verkar vara invecklat detta med kameror! Det är klart att jag vill köpa den bästa men eftersom det verkar finnas så många parametrar av olika slag så blir man osäker. Det är en otrolig utbud av kameror och kringutrusning! Man kan undra varför. Det verkar vara också så att man måste komplettera med diverse extra utrustning vilket ger en diffus prisbild.

Jo men de måtten är nog utan objektiv? Nex-objektiven är klart större än de andra så jag skulle vilja påstå att Nex är störst och tyngst i praktiken.

Sedan bör du som tidigare skrivits inte lägga så stor vikt på ICAs test. ICA som kameratestare är ju som kamratposten som vinprovare ;-)

M

Jo men de måtten är nog utan objektiv? Nex-objektiven är klart större än de andra så jag skulle vilja påstå att Nex är störst och tyngst i praktiken.

Sedan bör du som tidigare skrivits inte lägga så stor vikt på ICAs test. ICA som kameratestare är ju som kamratposten som vinprovare ;-)

M

Instämmer: alla är d u bra. Bry dig inte om mått och vikt o s v. Det bästa sättet är att hålla dem i handen. Åk t ex till Mediamarkt där man kan klämma och känna.

GX1 med medföljande objektiv:

http://www.scandinavianphoto.se/pro...med-14-42-3-5-5-6-vario-asph-mega-o-i-s-svart

http://www.scandinavianphoto.se/pro...med-14-42-3-5-5-6-power-o-i-s-lumix-g-x-svart

Där kan du se de två olika kamerahus+objektiv-paketen som finns. Sen går det att köpa bara kamerahuset (kostar väl ca 5.100:) och köpa objektiv för sig.

Jag blev rekommenderad nästan samma variant.....fast dyrare verkar som
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX1svart1442xlvf
inte för att jag vet vad alla benämningar står för.....
Vad menar du att jag ska köpa kamerahus för sig? du menar att man köper kameran och så småningom kompletterar man med objektiv eller annat efter behov?

M

Ja, vad ska man tro när man som jag är total okunnig vad gäller kameror.

Det verkar som de är ganska identiska när man har dragit objektiven.
Här har jag fått tips om 2 filmer som beskriver kamerorna.
http://www.youtube.com/watch?v=nIuwmJ2oF0g&feature=relmfu

Sensorstorlek samt ISO

Snabbhet: Nikon V1/J1
Större sensor: De andra, dock så får du nödvändigtvis inte bättre bildkvalité. Sensorn i Nikons 1-system är imponerande, ofta kan jag inte skilja nyanser och färgåtergivning från min D5000 med Aps-c sensor.

Alltså du menar......större sensor desto bättre bildkvalité i kameran men inte nödvändigviss på pappret?
Hur vet man att sensorn är större? t ex när man jämför dessa 3 kameror. Är det så att ju lägre siffror desto större och bättre sensor?

Hur är det med ISO? Kan man mäta på liknande sätt?

Nikon 1 V1: 13,2x8,8 CMOS /ISO 100-6400
Sony Nex 5 N: 23,4x15,6 CMOS/ISO 200-12800
Panasonix lumix DMC GX1:17,3x13 LIVE MOS/ISO 160-12800

Man kan utgående från de olika sensorernas ljusinsamlande area tolka deras relativa prestanda i bländartal:
t.ex. är DX ~1⅔ bländarsteg känsligare än CX, samt
DX är ~¾ bländarsteg känsligare än MFT.

Praktiskt betyder det att med kameran som har en större sensor, så kan du använda objektiv med lindrigare krav på dess bländaröppning för samma bildresultat.

Men det är som sagt mest teoretiska petitesser, utan alltför stark bäring på praktiskt fotande. Kolla hur mycket tillräckligt bra bilder som tas med dagens "smartphones", resekompakter och superzoomar, med just små bildsensorer. Alla tre av dina föreslagna kameraalternativ presterar dessutom bättre än de flesta entusiast-kompakter.

Av dina tre förslag, så är ergonomin smidigast med DMC-GX1, som ju har knappar för flertalet funktioner. Minst trubbel med att välja objektiv dessutom till Panasonic, eftersom utbudet är spartanskt för Nikons system, och litet av samma dilemma fortfarande även till Sonys system.

CX: Nikon 1
DX: Sony NEX
MFT: Micro Four Thirds - Panasonic & Olympus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar