DÅ hade du otur. Jag har båda två.
135 är en bra optik, men 85/1,2 II är ännu bättre.
Det lustiga är att alla tester jag någonsin läst visar att min upplevelse inte är extraordinär utan att mina upplevelser tvärtom stämmer rätt bra med verkligheten....
Ibland undrar jag om inte just 85L får så mycket fin kritik helt enkelt för att den är så dyr s har man väl hostat upp stålarna så är det svårt, för att inte säga omöljigt att erkänna för sig själv (och andra) att den faktiskt är ganska medioker...
En annan miss många ofta gör är att de tror att 85an är den av de två som är kapabelt till kortast skärpedjup. Om än vid olika avbildningsskala så gör ju 85ans rätt trista närgräns att 135an faktiskt kan leverara ännu kortare skärpedjup. Hur som helst är den inte intressant för min del. Pris/prestanda är verkligen inte i paritet när det kommer till 85L...oavsett om den är en aning bättre eller sämre än 135L...
Vad gäller att stoppa pengar i tillverkarnas fickor....läste du hela tråden? Att köpa ny kamera kommer obevekligen att stoppa pengar i NÅGON kameratillverkares ficka...MEN i mitt fall ser det ut som det kommer bli dyrare att köpa en ny Canon kamera än att faktiskt byta system....Det billigaste är såklart att sitta nöjd med det man har...men själva bytet av system i sig kostar alltså inget jämfört med att stanna och uppgradera....och då har jag myyyycket svårt att se varför jag skulle stanna då det onekligen ser ut som D800 kommer sopa banan med 5D3....Men detta får såklart tester visa framöver...jag har ingen brådska och kan omvärdera mina tankar om det senare påståendet mot förmodan skulle visa sig vara fel.
Angående objektivparken så håller jag med till viss del...därav tråden. Men skillnaderna är högst marginella idag och jag är inte intresserad av f4-zoomarna som väl är den största skillnaden idag....Supertelen står inte heller på min lista....en möljig kombo för min del skulle kunna vara:
nikon 24/1.4, sigma eller nikon 50/1.4 och en sigma 150/2.8 tex...
Som synes ingen gigantisk objektivpark. Kanske skulle jag framöver också överväga en sigma eller nikon 85/1.4 eller nikons 85/1.8 som verkar fantastisk bra också. Canons 85/1.8 är i min bok ett av canons mest prisvärda objektiv. Och nikonen verkar inte vara sämre.
Joakim: Du är jättevälkommen på en kopp kaffe och lite kamerasnack! Det hade vart skitkul att träffas...