Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikond D40 och SB-400 trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Jag har en fråga om att använda SB-400 fristående från min D40.

Till min D40 tänkte jag använda en trådlössändare "a la ebay" eller liknande.

Till SB-400 tänkte jag använda en trådlösmottagare "a la ebay" tillsammans med en trådlös blixtsko med synkuttag.

Kommer blixten att fungera om jag använder iTTL? Kommer den att fungera om jag använder manuella inställningar i kameran? Blixten har ju inga kontrollmöjligeheter. Kommer detta att fungera?

MVH
Anders
 
Blixten kommer slå med full styrka alltid, och du kommer få köra helmanuellt i kameran.

iTTL fungerar bara med Nikons egna ljusburna CLS, eller med Radiopoppers/de nya Quantum Qnexus. Då behöver du i vilket fall som helst en kamera med kontrollfunktion (inte D40 alltså) eller en SB-600 eller större tillsammans med en blixt att trigga på avstånd..
 
Blixten kommer slå med full styrka alltid, och du kommer få köra helmanuellt i kameran.

iTTL fungerar bara med Nikons egna ljusburna CLS, eller med Radiopoppers/de nya Quantum Qnexus. Då behöver du i vilket fall som helst en kamera med kontrollfunktion (inte D40 alltså) eller en SB-600 eller större tillsammans med en blixt att trigga på avstånd..

OK, detkommer alltid att slå med full styrka om jag använder iTTL tolkar jag det som. Men om jag ställer in styrkan manuellt i kameran, så kommer den att slå med inställd styrka? I så fall duger det för mig när jag ska använda softbox. :)
 
Nej, det finns ingen överföring av någon information öht... BARA "blixt nu". Ingen ttl av något slag, ingen blixtinställning i kameran. Full styrka på blixten och du får ställa kameran därefter...
 
Nej, det finns ingen överföring av någon information öht... BARA "blixt nu". Ingen ttl av något slag, ingen blixtinställning i kameran. Full styrka på blixten och du får ställa kameran därefter...

OK, då blir det ju lite halvt oanvändbart. Får väl skaffa en begagnad SB-24, SB-26 el dylikt. Tack för hjälpen!
 
Så lite så.

Kolla tradera/blocket - ska du använda blixten på radiolänk så är det enda viktiga att:
1- det inte finns en timer som stänger av blixten efter typ 2min
2- den har manuell styrkeinställning.

SB-24 är en riktigt bra blixt för den här typen av saker, men så populär att den ofta går för 600-1000kr... Jag kör själv med Metz (45CT4 x2 och MZ32 x1).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.