Annons

Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

SnyggFredrik

Avslutat medlemskap
Tjenare, jag är ganska ny innom foto, har haft en canon ixus 40 sen den var "det senaste" men jag vill börja fotografera lite mer seriöst. Jag vill ha en kamera att växa med och funderar på antingen en Nikon D90 eller en D3000, Jag har kollat på Canon men Nikon känndes lite bättre. Kommer jag växa eller kommer jag känna mig begränsad med en D3000?
Hjälp? =))

//Fredde

Tjenare, jag är ganska ny innom foto, har haft en canon ixus 40 sen den var "det senaste" men jag vill börja fotografera lite mer seriöst. Jag vill ha en kamera att växa med och funderar på antingen en Nikon D90 eller en D3000, Jag har kollat på Canon men Nikon känndes lite bättre. Kommer jag växa eller kommer jag känna mig begränsad med en D3000?
Hjälp? =))

//Fredde

Varför inte mellanmodellen D5000? Jag tror du kan växa mer med den än en D3000, trots att det också är en bra modell att lära sig grunderna i fotografering på (sånt tar tid). D90 är en jättebra kamera med flera fördelar gentemot de billigare instegsmodellerna, men frågan är om du som nybörjare har så stor nytta av dem. Känner du på dig att foto kommer bli ditt största fritidsintresse, och du är villig att läsa på riktigt ordentligt om fotograferingens grunder och satsa mycket pengar på objektiv och kringutrustning, ja då kan det vara smart att satsa på en D90 som första kamera.

Mitt råd blir (som alltid när dessa frågor dyker upp) att prioritera objektiven framför kameran. Roligast har man med en systemkamera när man har roliga objektiv som inte begränsar en. Och en bra blixt att ta till när det behövs. Själv har jag satsat över 2000€ på objektiv och annan utrustning efter att jag köpte min instegskamera och två instegsobjektiv begagnat för 450€. Skulle jag ha vetat det när jag köpte kameran skulle jag knappast börjat med systemkamerafoto... ;-) Det är en dyr hobby, och det objektiven som är den största utgiften.

Man kommer väldigt långt med billig kamera och bra objektiv, men tvärtom kommer man alltid känna sig lite begränsad.

Köper du en billig liten nikon, så satsa på ett batterigrepp på samma gång. Det gör att kameran känns mycket bättre att hålla i. Men strunta i UV-filter och sånt som försäljare vill prångla på dig... :)

Tjenare! Tack för ett bra svar. Jag tror det blir en D3000 med batterigrepp och ett extra objektiv eller stativ, det har man råd med om man tar en lite billigare modell. D5000 och D90 kostar nästan lika mycket, skiljer bara 700:-
Off i go then.

/fredde

Tjenare! Tack för ett bra svar. Jag tror det blir en D3000 med batterigrepp och ett extra objektiv eller stativ, det har man råd med om man tar en lite billigare modell.
Om jag var du skulle jag vänta med batterigrepp, stativ och extra objektiv tills jag hade använt kameran ett tag och visste vilka tillbehör som var viktigast för mig.

Själv har jag plåtat med systemkameror i över 30 år och aldrig känt behov av batterigrepp eller stativ.

De flesta (amatörer) BEHÖVER eg inte mer än en D3000, men det kan både vara roligare att fota med en mer avancerad kamera och för vissa typer av motiv/bilder så kan de mer avancerade kamerorna ge lite bättre möjligheter, men det är objektiven det hänger på i större utsträckning (för att inte tala om fotografen).

Har du råd med en D90 och skaffa ett (till att börja med) vettigt objektiv till så tycker jag helt klart att det är att överväga. D90 skiljer dig från D3000 och D5000 i att den har egen fokusmotor och därför ger AF med objektiv som saknar egen motor. Detta ger lite större frihet att köpa begagnade objektiv och även vad gäller fasta objektiv om man skulle vara/bli intresserad av såna.
D5000 och D90 har en nyare bildsensor än D3000 och har därför lite högre dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO-tal.

Det är naturligtvis fler saker som skiljer, men detta är väl de stora sakerna.

Tycker du att D90 är lite dyr så finns ju, som sagt, mellansteget med D5000 åxå, där du får samma bildsensor som D90 har...

Edit:
Jag kan nog hålla med Erland lite om att man kan vänta lite med att köpa allt för mycket tillbehör. Personligen tycker jag att stativ är A och O och det är nästan alltid med när jag är ute, men det är ju för att det mer eller mindre är ett måste för den typen av bilder jag oftast tar.
Vertikalgrepp är det många som tycker är "helt nödvändigt", medan jag inte alls förstår grejen. Visst kunde det vara käckt att ha ibland, men knappast värt pengarna och kameran blir instabilare när man monterar den på stativ med vertikalgrepp monterat och...

Så om dessa tillbehör är något att satsa på vet man väl först när man fotat ett litet tag. Man kan såklart köpa ett jättebilligt stativ för att testa. Om man kommer att använda stativ "lite mer" så kommer man dock att få lägga ut minst uppemot 2000kr och att köpa ett "riktigt" stativ med en gång kanske är lite onödigt, innan man vet om man kommer att använda det.

Senast ändrad:
Oj! Aldrig tagit en nattbild eller en bild inomhus i befintlig belysning?
Jodå, både handhållet med stöd och någon gång med lånat stativ.

Mest har jag dock använt stativ (det går bra att låna grejer av kompisar) på den tiden jag försökte mig på lite makrofoto med bälg. Men det är nog över 30 år sedan.

Finns det ens batterigrepp till D3000 :p, sorry var bara tvungen.

Det finns det garanterat. Jag har en Nikon D60 som är rätt likadan i utformningen och har batterigrepp till den som sagt. Det jag har är dock inte original utan tillverkat av Hähnel. Det saknar också utlösarknapp som kan vara bra att ha då man håller kameran i vertikalgrepp. Det bästa med batterigreppet är just att det gör att kameran känns större och bekvämare att hålla i. Utan det känns det som om kameran är avhuggen på mitten och inte alls lika skön att hålla i (och då har jag inte speciellt stora händer).

PS. Batterigrepp väger inte mycket alls, kanske 50g utan batterier. Jag provade nyss skruva bort mitt och råkade ha min Sigma 50/1,4 kvar på kameran. Fan vad kameran blev framtung mitt i allt!

Jag tycker batterigrepp borde komma med som standard på alla kameror av denna storlek... :) DS.

Senast ändrad:
Håller med Erland, stativ och batterigrepp kan verkligen vänta, batterigrepp väger!

Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR för 13.590:-

Där har du en utrustning att växa i och som du inte växer ur i första hand. Om du sedan vill växa på telesidan passar Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED för 5.985:- som hand i hansken.

Nu har du en utrustning som täcker allt från 24 mm till 450 mm i det gamla hederliga filmformatet 24*36mm. En utrustning du kan leva med hela ditt liv om du vill och ta hur bra bilder som helst. Det är i alla fall inte utrustningen som begränsar dig.

Ett annat lockande alternativ om du vill ha en Nikon D3000 + AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED + 8GB minne + Nikon/Golla-väska + microfiberduk för 8.990:- Jag skulle säga att detta är ett kanonerbjudande även om 18-200 inte är av senast modell så är det absolut inget fel på denna första modell av 18-200, har själv ett.

Du kommer absolut inte att känna dig begränsad av D3000!

Hmmm ... ??? D3000 erbjudandet är ju så bra så jag undrar om jag inte ska köpa ett sådant i stället fär Olympus E-P1 Pen + 17/2,8 pancake + optisk sökare 7.985:- och blixt på köpet! Passar ju väldigt bra till min befintliga utrustning ;-)

CyberPhoto skriver ...

Slutsats

Nikon D3000 utmärker sig som en perfekta kamera för nybörjaren. Mer avancerade fotografer kan dock sakna funktioner som spegeluppfällning, ett rejälare grepp samt avsaknaden av AF-motor, om man vill använda äldre objektiv.

Men för nybörjare och "glada amatörer", som D3000 är ämnad för, så passar den som handen i handsken. Jag märkte själv att jag blev kvar i menyerna i GUIDE-läget, för det är givande och så snyggt gjort, både grafiskt och pedagogiskt sett.

Vill du köpa din första systemkamera?

Vill du lära dig hur man gör manuella inställningar och får bilderna så där som du själv vill? Då är svaret D3000.

D3000 får betyget "Toppklass", inte för sina tekniska specifikationer, utan för sina bildresultat och för sitt innovativa sätt att förenkla fotograferingen.

Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR för 13.590:-

Det är en erkänt bra kombo, men för min egen del räcker inte det objektivets ljusstyrka till på långt när då jag fotar mycket i mörkare miljöer, i huvudsak konserter. Det konstaterade jag redan då jag hade endast någon månads erfarenhet av min kamera med kitzoom med samma ljusstyrka. Jag skulle hellre satsa på en normalzoom med fast ljusstyrka f/2,8. Då har man möjlighet att få ett snyggt kortare skärpedjup också, jättebra för t.ex. porträtt. Sigma och Tamron har versioner som är riktigt bra och kostar endast en bråkdel av Nikons egna motsvarande. Men behöver man inte prestanda i mörkare omgivning så är det där av vad jag förstått Nikons bästa normalzoom som kostar under 10000kr med tanke på bildkvalitet.

Hjälp? =))

//Fredde

Hej ! Om du vill ha en kamera att växa med så är det absolut inte en D3000 du ska köpa,tycker själv det är en avskalad tråkig kamera.I instegsklassen finns det andra märke som är mycket mer prisvärda och där man får mer för pengarna.Om du anser dig ha råd så köp en D90 direkt,vilket jag anser att det är här Nikons kameror börjar bli intressanta,varför ska en "nybörjare" nöja sig med sämre grejor som man snabbt vill byta ut,men som sagt, allt handlar ju om ekonomi men skulle råda dig att titta på andra märke också där du får mer för dom här pengarna som en D3000/5000 kostar.En D90 skiljer sig inte bara mot D3000/5000 för att den har inbyggd fokusmotor som många säger,den skiljer sig mot dom i allt annat också.plus att den är rolig att handskas med.

Hjälp? =))

//Fredde

Kanske D90 + 18-105 VR för 799€ från Holland?

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=25786

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto